דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בעקבות מאבק הרשויות המקומיות: בתי הספר והגנים הושבתו ברוב הערים בארץ, שירותים עירוניים פועלים במתכונת חלקית

ראשי הרשויות המקומיות הודיעו על השבתה כחלק ממאבק בצעדים של משרד האוצר, שתכלול גם שירותים נוספים של הרשויות המקומיות כמו רווחה ותברואה | הרשויות יקיימו מחאת משאיות מול הכנסת ביום ראשון, והערב (ה') ב-20:00 הן צפויות להודיע על צעדים נוספים

כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך הודיע אתמול שכל הגנים ובתי הספר לא יפעלו היום (חמישי), מלבד ברשויות שיודיעו אחרת, ובכלל מוסדות החינוך המיוחד. מוסדות החינוך יושבתו עקב השבתת הרשויות המקומיות עליה הכריזו ראשי הרשויות, כחלק ממאבק מול משרד האוצר נגד מהלכים שלטענתם יפגעו ברשויות. ראשי הרשויות הודיעו שיקיימו ביום ראשון מחאת משאיות מול הכנסת, ויודיעו על המשך צעדיהם הערב ב-20:00.

הרשויות המקומיות הודיעו בשני השבוע על השבתת פעילותן, במחאה על "התעלמות האוצר" משורת דרישות הנוגעות למשאבים ולתקציבים ברשויות. כחלק מהשביתה לא יפעלו גני הילדים, שירותי התברואה ושירותי הרווחה. הגננות והמורים ביסודי אינם עובדי הרשויות, אך הסייעות החינוכיות, המאבטחים ועובדי המנהלה והתחזוקה בבתי הספר מועסקים ברשויות, ובלעדיהם המוסדות יתקשו לפעול.

עם זאת, חלק מהרשויות המקומיות הודיעו שאינן מצטרפות לשביתה, וחלקן החליטו על שביתה 'מרוככת' שבה חלק ממערכת החינוך יפעל. רשויות מקומיות שהודיעו שיפעילו את מערכת החינוך, או את חלקה (רשימה חלקית):
ירושלים:
 עיריית ירושלים אינה משתתפת בשביתה ומוסדות החינוך בה יהיו פתוחים כרגיל.
פתח תקווה: הלימודים יתקיימו כסדרם בכל מוסדות החינוך, מלבד התיכונים.
קרית גת: כלל מוסדות החינוך יפעלו כרגיל.
רמת גן: הלימודים יתקיימו בבתי הספר היסודיים בלבד, במתכונת מצומצמת. יום הלימודים יסתיים בשעה 11:45.
טבריה: בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים יפעלו עד 11:45.
רחובות: בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יפעלו כרגיל.
חריש: בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יפעלו כרגיל.
קרית ים: בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים יפעלו כרגיל.
קריית מוצקין: בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים – ילמדו כרגיל.
אריאל: בתי הספר היסודיים יפעלו כרגיל.

ארגון המורים העל יסודיים הודיע שמוריו יצטרפו לשביתה. לפי הודעת יו"ר הארגון רן ארז, "מערכת החינוך העל יסודית תושבת בהוראת השלטון המקומי והמורים העל יסודיים לא מגיעים לבתי הספר. אנו תומכים במאבק המרכז לשלטון מקומי שהוא למען כולנו". ארז ציין שהיום אחר הצהריים יתקיים משא ומתן בין ארגון המורים, משרדי האוצר והחינוך והשלטון המקומי על הסכם השכר החדש למורים, שאי התקדמות בו תוביל לעיצומים ושביתות נוספות מצד הארגון.

בהסתדרות המורים אמרו שגני הילדים לא ייפתחו עקב השבתת הסייעות על ידי הרשויות המקומיות. גני החינוך המיוחד יפעלו כרגיל. "לאור שביתת הסייעות שעליה הכריז מרכז השלטון המקומי, גני הילדים לא ייפתחו. הגננות תגענה לגנים אך לא תקבלנה ילדים, כיון שאסור להן לפתוח את הגנים ללא סייעות. גני חינוך מיוחד שהוחרגו מהשביתה, יעבדו כרגיל כי סייעות החנ"מ לא שובתות".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ביקר את השבתת גני הילדים, וציין כי ההסתדרות נמצאת במשא ומתן מתקדם עם האוצר על רפורמה בשכר ובתפקיד הסייעות.

ההחלטה על השביתה התקבלה במליאת ראשי הרשויות של מרכז השלטון המקומי בהשתתפות כ-80 ראשי רשויות. בין הדרישות, שמופנות למשרד האוצר ולממשלה: השלמת מחסור כיתות לימוד, וכן ביטול כוונת האוצר להקים קרן הארנונה, שתעביר כספי ארנונה מרשויות מבוססות לרשויות חלשות כלכלית.

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר כי "השלטון המקומי מאוחד ונחוש. אחרי חודשים של סחבת וחוסר מוכנות להקשיב אי אפשר לעבור על הנושאים האלו לסדר היום, לכן אנו נוקטים בצעדי פעולה".

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז השלטון האזורי: "כזרוע הביצועית של הממשלה – עלינו לקבל כלים כדי להעניק שירותים לתושבינו. למועצות האזוריות יש נושאים ייחודיים כגון: ניהול יישובים גדולים, שיקום תשתיות ביישוב הוותיק, עדכון תעריף פר קפיטה בחינוך הרגיל, ובחינוך המיוחד (התעריף לא עודכן מ-2012), וקידום עבודה מועדפת בחינוך על מנת להתמודד עם משבר כוח האדם בחינוך לגיל הרך. בנושא החקלאות אנו קוראים לבטל את הרפורמה בחקלאות ולהתכנס לרפורמה חדשה ומוסכמת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!