דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הממשלה זונחת את החוק לתמרוץ מקומות עבודה בטוחים, ותגדיל את התשלום האחיד של כלל המעסיקים

החוק שחייב מעסיקים "מסוכנים" בתשלום מוגדל לביטוח הלאומי נחקק ב-2018 בעקבות המלצות ועדת אדם, אך לא יושם בפועל | הגדלת תשלומי המעסיקים במסגרת חוק התקציב, מבקשת לפצות על העליה בהיקף התשלומים לעובדים שנפגעו בעבודתם | הביטוח הלאומי: "מברכים על המהלך"

פעולות לחילוץ עובד שנפל באתר בנייה (צילום: ארז סופר, מ"מ רמ"ד דוברות והסברה, כבאות מחוז דן)
פעולות לחילוץ עובד שנפל באתר בנייה (צילום: ארז סופר, מ"מ רמ"ד דוברות והסברה, כבאות מחוז דן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

במסגרת הצעת תקציב המדינה הצפויה לעבור מחר (חמישי) בממשלה, המדינה זונחת את הכוונה ליצור למעסיקים תמריץ כלכלי לשמור על הבטיחות באמצעות גביית רכיב דיפרנציאלי בדמי הביטוח הלאומי, המבחין בין מעסיקים המקפידים על בטיחות עובדיהם לבין אלה שבמקום עבודתם אירעו תאונות מרובות.

במקום זאת, צפויה הממשלה לאשר הגדלה של רכיב ביטוח תאונות העבודה בדמי הביטוח הלאומי אשר יגדל מ-0.1% משכר העובד ל-0.2% לכלל המעסיקים, ללא תלות ברקורד הבטיחותי שלהם.

ועדת אדם, שבחנה כיצד ניתן לשפר את תחום הבטיחות בעבודה בישראל,  המליצה כבר ב-2014 ליצור תמריץ כלכלי למעסיקים להעסקה בטוחה. ב-2018 עבר חוק ברוח זו, שביקש לקבוע כהוראת שעה עד סוף שנת 2023 רכיב דיפרנציאלי בדמי הביטוח הלאומי, אותו המעסיקים במשק יידרשו לשלם עבור עובדיהם בנוסף לדמי הביטוח הלאומי הרגילים. בחוק נקבע כי גובה זה יקבע בהתאם לרמת הסיכון והיקף הפגיעות בעבודה אצל המעסיק בעבר.

המדינה מעולם לא הגדירה בפועל את מנגנון הדיפרנציאציה באמצעותו תיקבע העלות המוגדלת למעסיקים אצלם אירעו תאונות מרובות. לפיכך, כלל המעסיקים נדרשו בפועל לשלם את הסכום המינימלי שנקבע בחוק: 0.1% מהכנסת העובד. כעת, לקראת פקיעת הוראת השעה – מבקשת הממשלה להגדיל באופן קבוע את השיעור אותו משלמים המעסיקים ל-0.2% משכר העובד, וזאת תוך זניחה מוחלטת של כוונת הדיפרנציאציה על סכום זה.

"ניסיונות לשיקוף עלויות הפגיעה באמצעות גביה דיפרנציאלית בהתאם לרמת הסיכון ולהיקף הפגיעות אצל המעסיק בעבר לא צלחו מטעמים שונים, מהותיים ותפעוליים", נכתב בדברי ההסבר להחלטה. "כעת מוצע לבטל את מנגנון התשלום הדיפרנציאלי בהתאם לרמת הסיכון מחד, ולהגדיל בהתאם את דמי הביטוח המשולמים בגין כל עובד, כך שסך הגביה הכוללת לא תשתנה ותהפוך לקבועה. זאת, מכיוון שעדיין קיימת הצדקה לגביית דמי הביטוח הלאומי בשיעור הקיים בשל הצורך להפנמת העלויות המשקיות בגין תשלומי גמלאות בשל תאונות עבודה".

בדברי ההסבר נימקו והסבירו כי הגדלת הסכום נעשית לאור העליה בהיקף התשלומים בגין גמלת נכות מעבודה שעמדו על 2.6 מיליארד שקלים בשנה ב-2012 ואילו ב-2022 עמדו על 5.5 מיליון שקלים בשנה, זאת בנוסף לתשלום דמי פגיעה בסך 6.8 מיליארד שקלים בשנה. עוד ציינו כי עלות זו גדלה מדי שנה בכ-7%.

כותרת הצעת ההחלטה הינה 'בחינת שינויים מערכתיים לצמצום תאונות העבודה במשק' אולם בפועל, ההצעה המגדילה את דמי הביטוח הלאומי לכלל המעסיקים איננה מייצרת כל תמריץ ייחודי למעסיקים לשיפור רמת הבטיחות במקומות העבודה. במקום זאת, כוללת ההצעה רק תיקונים באופן הדיווח על תאונות עבודה שאירעו כך שיעשה באמצעות טפסים מקוונים וכן כינוס צוות בהשתתפות גורמים מהמוסד לביטוח לאומי וממשרדי הממשלה השונים שמטרתו תהיה "לבחון אספקטים שונים הנובעים מתשלום גמלה בשל תאונות עבודה, לרבות מערך התמריצים, השינויים בהיקפה ועוד לטובת קידום מהלכים למניעת וצמצום תאונות עבודה, טיוב העבודה הממשלתית בנושא ושיפור ממשקי העברת המידע בין הגופים השונים". הצוות יגיש את המלצותיו לשר העבודה ולשר האוצר בתוך כשנה.

מהביטוח הלאומי נמסר כי הם מברכים על ביטול הכוונה לקבוע דמי ביטוח דיפרנציאליים וכי התנגדו לכך כבר במהלך דיוני החקיקה, שכן קשה להעריך את מידת הסיכון אצל כל מעסיק ומעסיק (לרבות תצורות העסקה מורכבות כמו העסקה קבלנית). הביטוח הלאומי גם טען שהדיפרנציאליות תעודד מעסיקים למנוע מעובדים להגיש תביעות לפגיעה בעבודה.

עם זאת, הבהירו בביטוח הלאומי כי הם סבורים שיש לפעול לצמצום תאונות העבודה, ומשום כך הוקמה בין היתר בהצעת המחליטים הועדה שתבחן את הדרכים להילחם בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!