דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אושר ייבוא של קיווי במכס מופחת, למרות שבישראל לא כל התוצרת המקומית נצרכת

דווקא בעונת שיא של ייצור הפרי בישראל, הממשלה מעודדת ייבוא ללא תמיכה ישירה בחקלאים | מגדלי הפירות קובלים על כך במכתב לשרים: "הייבוא מנוגד להתחייבות הממשלה"

קיווי תוצרת חוץ (צילום: Julie Sebadelha/abacapress.com via Reuters)
קיווי תוצרת חוץ (צילום: Julie Sebadelha/abacapress.com via Reuters)
מאיה רונן

בעיצומה של עונת שיווק הקיווי, ולמרות שאין מחסור בקיווי מגידול ישראלי, השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות אישרו ייבוא קיווי טרי מיוון במכס מופחת וללא תמיכה ישירה בחקלאים. מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות: "הפיילוט של חורבן החקלאות נעשה בפריפריה".

ראשי המועצות האזוריות גולן והגליל העליון ומנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל פנו במכתב בהול לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר החקלאות אבי דיכטר, בדרישה לעצור את היבוא כל עוד אין תמיכה ישירה לחקלאים: "זהו המשך ביצוע הרפורמה ההרסנית והחד צדדית בחקלאות".

במכתב מתריעים ראשי המועצות וארגון המגדלים מפני פתיחת ייבוא של קיווי מיוון, במכס מופחת וללא תמיכה ישירה בחקלאים. לדבריהם, הדבר עלול להביא להרס ענף גידול הקיווי שרובו באזור הגליל והגולן, על גבול סוריה-לבנון.

"בעיצומה של עונת שיווק פרי הקיווי מייצור מקומי, למרות שאין מחסור בפרי ולמרות שהתפוקה מייצור מקומי גדולה מהצריכה השנתית של קיווי בישראל, נודע לנו מגורמים מקצועיים במשרד החקלאות, על כוונה להעניק רישיון לייבוא של קיווי מיוון", אומרים ראשי הרשויות ומנכ"ל ארגון מגדלי הפירות לשרי האוצר והחקלאות ומזהירים: "למתן רישיון לייבוא קיווי בעונת השיווק של הפרי מייצור מקומי, ללא היוועצות עם חקלאים, עלולה להיות השפעה הרסנית על ענף זה ופגיעה קשה ביותר בחקלאים המתפרנסים מגידול הקיווי והשקיעו ממון רב בשנים האחרונות בהקמת מטעים חדשים ובהשבחת הפרי".

עוד טענו במכתב שייבוא הקיווי הוא המשכה של הרפורמה ההרסנית והחד צדדית בחקלאות שקבעו שר האוצר ושר החקלאות בממשלה הקודמת. לדבריהם, הממשלה הנוכחית התחייבה לעצור את הרפורמה מחשש ממשי לפגיעה אנושה בחקלאות, בחקלאים ובייצור מזון עצמי מהצומח לאוכלוסיית מדינת ישראל. "ייבוא קיווי כאשר במצב בו אין מחסור בפרי, כשהשווקים וחדרי האחסון מלאים בפרי מתוצרת הארץ, ללא היוועצות עם החקלאים, מנוגד להתחייבות הממשלה".

יו"ר שולחן מגדלי הקיווי שי גולני: "יש לנו יבול שיא השנה – 9,000 טון, שהם 20% יותר מאשר בשנה שעברה. יש גם ייבוא מוסכם בחודשי הקיץ המאוחרים, כדי להשלים את התקופה שאין קיווי מגידול מקומי. אין לנו בעיה עם ייבוא משלים, מבחינתנו זה טוב גם למגדלים הישראלים. ככה מגדלים מקומיים לא ממהרים לקטוף את הפרי ולשווק אותו כשהוא בוסר, רק כדי להיות הראשונים על המדפים. אבל לייבא כשיש עודף זה לייצר היצף של פרי וצניחת מחירים שתפגע במגדלים המקומיים. בסוף המחיר על המדף נשאר אותו הדבר, החקלאי היווני קיבל את התשלום על הפרי שלו והמגדל המקומי קורס. מה גם שהחקלאי היווני מקבל תמיכה ממשלתית בגובה 90% מעלות הגידול, ואנחנו לא מקבלים כלום ועוד חשופים לייבוא. מי שמתעשר זה היבואן".

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות: "כבר כעת אנחנו חווים את ההשלכות ההרסניות של מהלכי הממשלה הקודמת. בימים אלה יש היצף פירות שיובאו ממדינות זרות כגון תפוח ואגס, בזמן שבתי הקירור בישראל מלאים בשפע פרי מקומי, איכותי ובריא. אני קורא לשרי האוצר והחקלאות להתייחס בכובד ראש לטענותינו, ומבקש שיוועץ עם גורמי המקצוע ועם החקלאים, מגדלי הקיווי היושבים בפריפריה הצפונית".

"הורדת המכס על פירות בלי לתת תמיכה לחקלאים זה פיילוט של חורבן החקלאות שנעשה בפריפריה – בגולן, בגליל. זה חיסול הגידול המקומי", הוסיף בלחסן, "מגדלי הפירות בצפון הפסידו 1,000-1,500 שקלים לדונם כתוצאה מהורדת המכס ואי-מתן תמיכות. זה המשך חורבן של החקלאות. אנחנו מרגישים את זה עכשיו".

הישראלים צורכים בממוצע בשנה כ-6,000 טון קיווי. עונת הקיווי בישראל מתחילה בסוף חודש ספטמבר ושיא צריכת הפרי הוא בעיקר בחודשי החורף. אספקת הקיווי המקומית נמשכת עד הקיץ. בחודשי הקיץ המאוחרים, לצרכי השלמה בביקוש, יש ייבוא של כ-1,000 טון קיווי.

מחיר ממוצע של קילו קיווי לצרכן הינו כ-14 שקלים והמחיר לחקלאי עבור קילו קיווי עומד על כ-6 שקלים. הקיווי הישראלי הנמכר בארץ מתאפיין במיעוט שיער (מוברש), בעוד הקיווי המיובא אינו מוברש ויותר שעיר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!