דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
20.9°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 22.0°טבריה
  • 13.1°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בכירים במערכת הבריאות נגד הקיצוץ המתוכנן בתקציב המשרד: "אם לא תהיה ברירה, נשתק את הכול"

לפי טיוטת חוק ההסדרים שפורסמה, מהתקציב הושמטו מאות מיליוני שקלים שהובטחו בהסכמים קואליציוניים לחיזוק מערכת הבריאות | הארגונים לראש הממשלה: "הקיצוץ הצפוי יוביל את מערכת הבריאות הציבורית לפי תהום ויפגע ביכולתנו להעניק רפואה הולמת"

חדר מיון (צילום ארכיון: אבי דישי / פלאש 90)
חדר מיון (צילום ארכיון: אבי דישי / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

נציגי ההסתדרות, ההסתדרות הרפואית (הר"י), ובכירים נוספים במערכת הבריאות נפגשו הערב (חמישי) עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ספי מנדלוביץ' בניסיון למנוע קיצוץ בתקציב מערכת הבריאות כחלק מחוק ההסדרים. "הקיצוץ הצפוי יוביל את מערכת הבריאות הציבורית לפי תהום ויפגע ביכולתנו להעניק רפואה הולמת", כתבו הארגונים לראש הממשלה בנימין נתניהו.

על המכתב חתומים פרוספר בן חמו, יו"ר ארגון עובדי כללית; אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות; שלה ונטורב, יו"ר ארגון עובדי מאוחדת; ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה בהסתדרות הרפואית; אלי גבאי, יו"ר ארגון מקצועות הבריאות; אלי בדש, יו"ר ארגון עובדי בתי החולים הממשלתיים; אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המעבדות; אורי פליישמן, מנכ"ל הסתדרות האחים והאחיות וסגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ועוד.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב עדכן מישיבת הממשלה: "אין לי בשורות, רק מעדכן שעושים את המאמץ המרבי. כל הכוח המקצועי של המשרד נמצא. לצערי, כרגע אני לא איש בשורות".

המשנה למנכ"ל ד"ר ספי מנדלוביץ' אמר בפגישה עם נציגי הארגונים: "אני מבין את ההרגשה שלכם שמדובר ברגע האמת של מערכת הבריאות. תוכנית משרד לשנים הקרובות שהכנו ונותנת פתרונות לבעיות המשמעותיות – חסרת משמעות ללא התקציב שהובטח.

"בפתח הישיבה הייתה תמימות דעים שהקיצוץ של 5 מיליארד שקלים בתקציב הבריאות שהובטח במסגרת ההסכמים הקואליציוניים יוביל את מערכת הבריאות לסף תהום, ואסור לתת לזה לקרות. ההסכמה הגורפת היא שאם התקציב יעבור עם הקיצוץ יהיה מאבק משותף ללא פשרות.

"נכון לעכשיו מתוכנן סכום שלא מתקרב לתוספת מתוך ה-5.8 מיליארד שקלים שהתחייבו לתת, שעל בסיסם נבנתה תוכנית המשרד להתמודדות עם הקשיים האמיתיים שלה: המחסור הקשה ברופאים ורופאות, אחים ואחיות ומקצועות הבריאות, התמודדות עם תשתיות, בנייה של בתי חולים, תוכניות למניעת סרטן, סוכרת, השמנה, הגדלת מיטות, מענה למיונים ולבריאות הנפש שכבר קרסה. יש לנו תכנית ברורה להתמודד עם מכלול הבעיות, כל שנדרש הוא התקציב, ואנחנו נדע לרוץ".

פרוספר בן חמו, יו"ר ארגון עובדי כללית: "אנחנו לא מתכוונים לשתוק, ונצא כולנו יחד למאבק הזה. הגיע הזמן. אם לא תהיה ברירה, נשתק את הכול. אם המדינה לא רוצה לקחת אחריות, שלא תזרוק אותה עלינו. בלי התקציב שהובטח לאזרחים לא תהיה רפואה, לא יהיו תרופות לחולים. נהיה בכאוס. הולכים לאסון. כבר היום יש מחסור ברוקחים, באחים ואחיות, בעובדי דימות, בפיזיותרפיסטים ברופאים וברופאות. גם הרפואה הפרטית תקרוס. לא באנו לדבר, אלא להזהיר. אנחנו נפעל, לא נשתוק. 5.8 מיליארד שקלים זה המינימום. לא נוותר".

פרופ' ארנון אפק, מ"מ יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים: "מנצלים את טוב לבנו, ואני אומר: נכשלתי, נכשלנו, כי לא הצלחנו להסביר את החשיבות של מערכת הבריאות. היינו צריכים לסגור את המיונים ואת המחלקות עם העומסים, ואנחנו לא מסוגלים. כל יום במיון הוא אירוע רב נפגעים. חולי סרטן מחכים חודשיים לתשובות, וזו לא רפואה סבירה. ההסכם שנחתם היה תקווה. ברור שזה לא יכול לכסות את הכול, אבל זה יכול לתת יותר אמצעים, ופתאום אין כלום".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה: "הקיצוץ בתקציב הוא יריקה בפרצוף שלנו ושל אזרחי ישראל. אתם אומרים כאן שהמערכת תקרוס. לחכות שנה לתור זה לא קריסה? לא נסכים לעבוד בתנאים הללו. אנחנו כבר בקש ששבר את גב הגמל. התקציב הזה לא הובטח לנו, הוא הובטח לכל אזרח במדינת ישראל, ואלו האמצעים שלנו לתת רפואה סבירה ולשמור על כבוד האדם של אזרחי ישראל. מי שיכול, רץ לקבל רפואה פרטית, ומי שלא יכול – נשאר תקוע ובריאותו נפגעת. ואנחנו רואים עד כמה החיים קצרים בפריפריה ובמגזר הערבי. אנחנו בשבר מוחלט".

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות: "כולנו צריכים להתאחד. לא ייתכן שמטופלים ממתינים 6 ו-7 שעות במיון, ואז עולים למחלקה לזכות בפרס להתאשפז במסדרון. אנחנו לא חייבים לעבוד ככה. אסור לנו להמשיך לעבוד בצורה הזאת. לכל אזרח מגיע לקבל טיפול הולם. קיצוץ בתקציב מערכת הבריאות זה קיצוץ בחיי אדם. אני אומרת חד וחלק: בלי תקציב אין טיפול. צריך להשבית את המערכת. בלי מאבק, לא נקבל כלום. חולים לא צריכים להיאבק, אנחנו צריכים לעשות זאת עבורם".

מוקדם יותר היום שלחו נציגי איגוד מנהלי בתי החולים הממשלתיים מכתב תגובה חריף נגד הקיצוץ הצפוי. במכתב ששלחו יו"ר האיגוד ד"ר איתן ורטהיים ומ"מ יו"ר האיגוד ד"ר ארנון אפק לשר האוצר, התריעו שההקטנה הצפויה של תקציב מערכת הבריאות תוביל ל"קריסת המערכת". נציגי האיגוד קראו לשר האוצר "להרים את הכפפה ולהציל את מערכת הבריאות הציבורית. איך אנחנו אמורים לטפל בחולים?״

התוספת היחידה למערכת הבריאות שמופיעה בטיוטת התקציב, היא של 35 מיליון שקלים לשיפוץ ובינוי בתחום בריאות הנפש.

בין תוספות המובטחות בהסכמים הקואליציונים, בהם עם מפלגת ש״ס, שלא מגולמות בטיוטת התקציב: תוספת של 250-200 מיליון שקלים לקופות החולים, תוספת של 1% בשנה לבסיס סל הבריאות, תקציב קבוע של 850 מיליון שקלים בשנה להרחבת סל הבריאות, וקיבוע של מאות תקני צוותים הרפואיים שניתנו בזמן הקורונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!