דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
23.2°תל אביב
  • 16.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 19.6°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שר החינוך: אתנגד לפגיעה בקרן להשכלה גבוהה לחיילים משוחררים שלומדים בפריפריה

כחלק מחוק ההסדרים, מציע משרד האוצר להמיר את הקריטריונים לקבלת המלגה ממיקום המוסד האקדמי למצב האישי של החייל המשוחרר | שר החינוך יואב קיש: "מוסדות ההשכלה הגבוהה בפריפריה זקוקים לקרן התמיכה, וכל ניסיון לחלק את המשאב אחרת יפגע בהם קשות"

שר החינוך, יואב קיש (צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך)
שר החינוך, יואב קיש (צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שר החינוך יואב קיש הודיע היום (חמישי) שיתנגד בישיבת הממשלה להחלטה על פגיעה בקרן להשכלה גבוהה עבור חיילות וחיילים משוחררים שלומדים בפריפריה. לפי ההודעה, קיש יתמוך בקידום מהלך שבמסגרתו יתקיים גידול בקרן הסיוע על רקע סוציו-אקונומי.

"לא נתקן עוול בעוול", אמר קיש. "מוסדות ההשכלה הגבוהה בפריפריה זקוקים לקרן התמיכה, וכל ניסיון לחלק את המשאב אחרת יפגע בהם קשות. אתנגד להחלטה בממשלה בנושא".

הודעת קיש מגיעה בעקבות פנייתם של 14 נשיאי מכללות מהפריפריה וירושלים אליו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בקריאה לביטול ההחלטה שמוצעת בחוק ההסדרים לשינוי המלגה הניתנת לשנת הלימודים הראשונה בפריפריה לחיילים משוחררים.

לפי ההצעה הכתובה בחוק ההסדרים יומרו הקריטריונים לקבלת המלגה ממיקום המוסד האקדמאי, לקריטריונים הקשורים למצב האישי של החייל המשוחרר. שינוי נוסף הוא בפריסת המלגה, שתעבור ממלגה מלאה לשנה הראשונה, למלגה חלקית לאורך שלוש או ארבע שנים תלוי בתואר.

"החלטה זו תחליש עוד יותר את המכללות הציבוריות ותפגע ביכולתן להיות קטר של פיתוח וצמיחה בפריפריה", כתבו נשיאי המכללות לשרים, "לצערנו לאורך שנים, התקצוב הציבורי הניתן לסטודנט במכללות הציבוריות הינו כשליש בלבד מהתקצוב לסטודנט באוניברסיטאות, זאת למרות שמספר הסטודנטים בכלל המכללות הציבוריות הינו כ-45% מכלל הלומדים במערכת המתוקצבת על ידי ות"ת".

בפנייתם מציינים הנשיאים כי הם תומכים בכוונה לסייע לחיילים משוחררים הבאים משכבות מצוקה, אך בטח שלא על חשבון חיזוק הפריפריה הישראלית. הנשיאים מציינים כי בניגוד לאופן בו ההחלטה הוצגה ציבורית, בפועל היא לא התקבלה על דעת הסטודנטים במכללות האקדמית בפריפריה, ואף לא הוצגה ליושבי ראש אגודות הסטודנטים.

בדברי ההסבר של חוק ההסדרים נכתב כי המלגה אינה הולמת את ייעודה כאשר חייל משוחרר המגיע מבית מבוסס כלכלית זכאי לקבל אותה מתוקף לימודיו במוסדות אלו, ועל כן היא לא מסייעת מספיק לצמצום ההנגשה של הפרט להשכלה הגבוהה.

איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות: "משמעות החלטה כזו היא כוונה לייבש את מפעל המכללות הציבוריות המפואר, שבזכותו הוכפל היקף הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון בישראל, וכאשר כ- 25% מכלל הסטודנטים לומדים במוסדות בצפון ובדרום הארץ. אם חלילה יבוטלו תמריצים לסטודנטים לבוא וללמוד בפריפריה וליצור במכללות הפריפריאליות תמהיל אנושי מגוון, תשלח בכך ממשלת ישראל מסר ברור: במכללות הציבוריות ילמדו סטודנטים מהפריפריה בלבד, במוסדות שייפגעו תקציבית לאחר שממילא כבר סבלו מאפליה תקציבית קשה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!