דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

משפט אזריה / "במשפט הזה עומדים למבחן ערכים חשובים שמלווים את צה"ל"

כך אמר התובע הצבאי בפתח הדיון המסכם במשפטו של אלאור אזריה. ההגנה טענה כנגד ראשת הרכב השופטים בסיכומיה. פסק הדין צפוי להינתן תוך שלושה חודשים

אלאור אזריה מגיע לבית המשפט לדיון המסכם (צילום: פלאש 90)
אלאור אזריה מגיע לבית המשפט לדיון המסכם (צילום: פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

שלב הסיכומים במשפטו של אלאור אזריה, חייל יחידת כפיר המואשם כי ירה במחבל בעודו על הקרקע החל אתמול (רביעי) בבית הדין הצבאי ביפו. הדיון אתמול נערך אחרי שבתחילת החודש הוגשו לבית הדין הסיכומים הכתובים של הפרקליטות הצבאית וההגנה.

התובע הצבאי, סא"ל נדב ויסמן, פתח את הדיון בהתייחסות כללית למשמעות המיוחדת של המקרה. "במשפט הזה עומדים למבחן ערכים חשובים שמלווים את צה"ל" טען, "לא נמצא תקדים אחד שבו בית משפט הכשיר חוקיות של ירי מיידי ללא שום התראה מוקדמת. הנאשם ביקש לעשות דין לעצמו".  ויסמן הוסיף כי "הנאשם מבקש לעצמו חוק חדש – חוק אזריה. אין סיבה ואין שום מקום לחוקק את החוק הזה. אני מבקש מכבודכם לקבוע שהנאשם שיקר, שינה את גרסאותיו, העליל על מפקדיו ואינו ראוי לשום אמון שהוא התנאי הבסיסי של ההגנה אותה הוא מבקש לבסס".

בהמשך, מנה ויסמן את הסוגיות המהותיות בתיק, ביניהן העובדה שאזריה שינה גרסאות במהלך המשפט  – כמו לדוגמה טענתו שהמ"פ, רס"ן תום נעמן, סטר לו – "עשרות עדי זירה העידו מטעם התביעה וההגנה. אף אחד מהם אפילו לא נשאל אם ראה סטירות" אמר, "לא יכול לעלות על הדעת שאפילו בחקירה הנגדית של המ"פ לא שואלים על הסטירות. זו טענה שפתאום צצה ועלתה עם גרסתו החדשה של הנאשם. ההגנה הציגה גרסה שישית שהנאשם היה עם המ"פ לבד, אבל הנאשם טען שהמ"פ סטר לו מול כולם. שקר על שקר".

ויסמן המשיך והתייחס לסוגיית הסכין והמטען, שבגינם טען אזריה שחש סכנה ולכן ירה במחבל כהגנה עצמית, הוא התייחס לעדות חייל מפלוגתו של אזריה שנחקר זמן קצר לאחר הירי ושמו לא הותר לפרסום. "החייל השיב שאזריה אמר משהו בסגנון ש'המחבל דקר את חבר שלי אז גם הוא צריך למות'" סיפר, "חמישה ימים לאחר האירוע הוא ישב לעדות בפני חוקר אחר, כאשר כל המדינה יודעת. ואז הוא אמר שאלאור היה נרגש ואמר שלמחבל שדקר חבר שלו היה מגיע למות. בעדותו בבית הדין אישר החייל כל אחת מהעדויות".

עוד התייחס התובע להתנהגותו בשטח לפי הסרטון שתיעד את האירוע. "אדם שטוען שברגע מסוים הבין שהוא בסכנת חיים מצופה ממנו שנראה שינוי בהתנהגות שלו. אין רגע כזה" טען, "מי שצופה בסרט רואה את הנאשם פועל בנחת בלי לחץ ובאיטיות. די בסרט הזה בשביל לדחות את טענת הנאשם כלא אמינה. הנאשם סיים את תפקידו החשוב בעזרה לחברו, הפנה את הגב למחבל, העביר את הנשק לתלה צוואר, מסר את הקסדה ואז ירה. זו לא התנהגות של אדם המאמין שהוא בסכנת חיים".

דבר ההגנה

אחרי הפסקת הצהריים הגיעה תורה של ההגנה. אחד מעורכי דינו של אזריה, עו"ד אילן כץ, התייחס לסערה הציבורית ולהתבטאות של שר הביטחון דאז משה בוגי יעלון. "לולא שר הביטחון בוגי יעלון היה מתבטא ומכנה את אלאור 'החייל שסרח', לפני התחקיר המבצעי, לא הייתה כל טלטלה" טען כץ, "ראינו, לצערנו, עשרות אירועים מצולמים בהם נראו  חיילי מג"ב ושוטרי משטרת ישראל יורים לעבר מחבלים, לעבר מחבלות. חלקם נראו מנוטרלים". כץ ציין מקרה בו שוטר מג"ב ירה, לכאורה, בראשו של מחבל בטיילת בתל אביב אך לא הוגש נגדו כתב אישום, "לא שמענו את השר לביטחון פנים מכתיר אותם כשוטרים שסרחו", אמר.

להאשמה כי אזריה ירה במחבל דקות ארוכות אחרי שנוטרל, אמר כץ כי "אנחנו לא נמצאים באולימפיאדה שבה סופרים שניות וחלקיקי שניות. מדובר בפעילות מבצעית, אירועים מסוכנים, בלתי צפויים, והדבר האחרון שעושים זה למדוד זמנים ולהסתכל על השעון". כץ המשיך ותקף את מפקד הפלוגה, רס"ן נעמן, ואמר כי הוא "בחר לכסת"ח את עצמו בעדותו".

ההגנה הגישה, בתחילת השבוע, סיכום כתוב בן 291 עמודים בו מתחה ביקורת על ראשת הרכב השופטים, אל"מ מאיה הלר. לטענת ההגנה, התערבה הלר בשלב ההגנה לרעת הנאשם, אך במקרים דומים בשלב התביעה נמנעה מלעשות זאת. "ההגנה הופתעה מאוד מדוע פנתה האב"ד (אב בית הדין, מ.ר.) לנאשם, מול כל התקשורת והנוכחים באולם, ואמרה לו על שאלה שחזר וענה עליה מספר פעמים, 'למה אתה מתפתל'", כתבו עורכי הדין. עוד נטען כי הלר מוטה לטובת התובע, הולכת אחריו ומעניקה יחס מועדף לעדים התומכים בטענות שהעלה.

ההגנה חזרה שוב על הטענה לפיה אזריה חש בסכנה לחייו, לאור העובדה ששמע מספר פעמים אזהרות בדבר מטען על גופו של המחבל. עוד נטען כי המחבל לא "זוכה" והיה חשש למטען על גופו, על כן "לא הייתה ברירה אלא לירות ירי אחד על מנת לוודא נטרול, ולא למרכז הגוף, אחרת המטען היה מתפוצץ".

את הדיון, שנמשך שעות ארוכות,  סיכם התובע ויסמן שאמר כי "פירטנו היום בפני בית הדין הצבאי את מכלול שקריו של  הנאשם אחד לאחד. הוכחנו באופן הברור ביותר שהוא ביצע את כל  יסודות עבירת ההריגה. לא עומדת לו שום הגנה ואי אפשר לייחס שום אמינות לגרסתו".

פסק הדין בעניינו של אזריה צפוי להינתן תוך שלושה חודשים. אם  יימצא אשם, יתכנס בית הדין כחודש מאוחר יותר להכרזה על גזר הדין. עם זאת, לשני הצדדים שמורה הזכות לערער על פסק הדין, כך שהפרשה רחוקה מסיום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!