דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / נתניהו הבטיח חינוך חינם לגילאי 2 עד 3, בהודעת האוצר הסתפקו ב'הוזלה'

הבטחת הבחירות המרכזית של נתניהו מסתכמת נכון לעכשיו בהקמת ועדה, שאפשר היה להקימה כבר לפני חודשיים | כבר בשלב ההודעות מסתמנות מחלוקות שכנראה ילוו אותה

יושב ראש הליכוד, בנימין נתניהו, מתקבל בכנס הליכוד בגני התערוכה לאחר פרסום תוצאות מדגמי בחירות 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/  פלאש90)
בנימין נתניהו, מתקבל בכנס הליכוד בגני התערוכה לאחר פרסום תוצאות מדגמי בחירות 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/ פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הבטחת הבחירות המרכזית של נתניהו, חינוך חינם מגיל לידה, מופיעה באופן קלוש בתקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024. נכון לעכשיו מדובר אך ורק בהקמת ועדה, שתעסוק בחינוך לגילאי 2 עד 3 בלבד. בלי תקציב, נכון לעכשיו. מבחינת אופן הניסוח של הודעת ראש הממשלה אל-מול משרד האוצר, אפשר לראות את המחלוקות שילוו את פעילות אותה ועדה.

"הממשלה מחליטה לקדם חינוך חינם לגילאי 2 עד 3 במודל הדומה לזה של גילאי 3 עד 6", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, והוסיף, "קביעת מודל ההפעלה והתקנים יקבעו בין משרד החינוך לאוצר. במקרה של אי הסכמה, הדבר יובא להכרעת ראש הממשלה".

הרחבת חינוך חינם לגילאי 2 עד 3 היא החלטה מורכבת שדורשת עבודת מטה רצינית. מדובר במאות אלפי ילדים, שפזורים היום במסגרות פרטיות, עירוניות, חצי ציבוריות או בקרב רשתות המעונות. יש צורך בעבודת בינוי, רגולציה והשקעה תקציבית גדולה. אבל בשביל הקמת ועדה אין צורך בתקציב וחוק הסדרים. נתניהו יכול היה להקים ועדה כזו ביומו הראשון בתפקיד, והיא הייתה יכולה להביא לדיוני התקציב כבר הצעת החלטה מגובשת.

"זה יציאה לדרך עם הדבר המרכזי שמעניין את הציבור, חינוך חינם", המשיך נתניהו בישיבת הממשלה והבהיר שמדובר בחינוך חינם "פתוח ואוניברסלי", לכל הילדים, בדומה לחינוך מגיל 3 ואילך. "אני סומך ידי על משרד החינוך והאוצר שיקדמו את זה במהירות האפשרית", הוסיף ראש הממשלה.

אלא שבמקביל, משרד האוצר פרסם הודעה משלו על התקציב. לחינוך הגיל הרך הוא התייחס במילים בודדות, ואלה מרמזות על כיוון אחז מזה שהתווה ראש הממשלה.

בתוך שורת צעדים שמתקדמים במסגרת התקציב כתבו באוצר "תכנית להוזלת החינוך בגילאי 2-3". לכאורה, הבדל של מילה. בפועל, הבדל שמשקף פער בין שתי גישות ביחס לחינוך הגיל הרך.

גישה אחת מבקשת להרחיב את שיטת הסבסודים הקיימת, ולשלב התניות שונות כמו מיצוי כושר השתכרות, או מבחני הכנסה. זו הגישה בה מחזיקים אנשי האוצר, ובעדה דיבר גם שר האוצר סמוטריץ' בעצמו. כך מקווים באוצר לחסוך בעלות התכנית, שנאמדת במיליארדי שקלים בשנה, וכן לעודד תעסוקה בקרב חרדים ואוכלוסיות אחרות.

גישה שניה, אליה כיוון הראש הממשלה, מבקשת להרחיב את חוק חינוך חינם כפי שהוא, לגילאי שנתיים ומעלה. לכולם, בלי שאלות והתניות, ובאחריות מלאה של המדינה. יתכן שהסיבה לפער בין ההגדרות היא טעות סופר בהודעת האוצר בלבד. אבל יתכן גם שהיא מסמנת את קווי המאבק הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!