דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מים

בעולם / סלובניה עיגנה בחוקתה את הזכות למי שתייה ראויים

בניסיון למנוע שימוש מסחרי בעתיד, אישר הפרלמנט הסלובני תיקון לחוקה הקובע כי מקורות המים הם משאב ציבורי שמנוהל על ידי המדינה וכי לכל אחד הזכות החוקתית המוגנת למים ראויים לשתייה

אגמים בסלובניה (צילום ארכיון: pixabay).
אגמים בסלובניה (צילום ארכיון: pixabay).

סלובניה הפכה, בשבוע שעבר, למדינה הראשונה באיחוד האירופי שעיגנה את הזכות למי שתייה בחוקתה. התיקון החדש לחוקה קובע שנגישות למים ראויים לשתייה היא אחת מזכויות האדם הבסיסיות. מטרתו העיקרית של התיקון היא למנוע השתלטות של חברות מסחריות על מקורות המים האלפיניים של המדינה. ראש ממשלת סלובניה, מירו צרר, שתמך בהחלטה, כינה את מי השתייה "הזהב הנוזלי של המאה ה-21".

"מי השתייה של סלובניה איכותיים מאוד" צוטט צרר בגרדיאן הבריטי, "ובעתיד, בגלל הערך הגבוה שלהם, אין ספק שהמים האלה יעוררו את תאבונן של מדינות זרות וחברות בינלאומיות". צרר הוסיף כי "עם העלייה ההדרגתית בערך המסחרי שלהם, יתגבר הלחץ ואסור לנו להיכנע לו".

הפרלמנט הסלובני, בן 90 המושבים, אישר את התיקון ביום חמישי האחרון ברוב של 64 תומכים וללא מתנגדים. המפלגה הדמוקרטית של סלובניה (SDS), מפלגת אופוזיציה ימנית-מרכזית, נמנעו. לטענת חברי האופוזיציה, מדובר בצעד שאין בו צורך ומטרתו היחידה היא להגדיל את התמיכה הציבורית בממשלה. "זה לא יותר מתרגיל יח"צ", אמר חבר הפרלמנט בראנקו גרימס.

כעת, קובעת חוקת סלובניה כי "לכל אחד יש את הזכות למים ראויים לשתייה. מקורות מים הם משאב ציבורי שמנוהל על ידי המדינה. השימוש העיקרי והמתמשך של מקורות המים הוא אספקת מים ראויים לשתייה לאזרחים ואספקת מים למשקי הבית, ובמובן זה הם לא מוצר הנסחר בשוק".

סלובניה היא, כאמור, המדינה הראשונה באיחוד האירופי שהכלילה את הזכות למי שתייה בחוקתה, אך 15 מדינות מדינות אחרות ברחבי העולם עשו זאת כבר, כך לפי הדוח העולמי הקבוע על הזכות למים (Rampedre).

בשנת 2014 הסכים האיחוד האירופי להחריג את הסוגיות של אספקת מים וניהול מקורות מים מהחוקים המסדירים את השוק האירופי. הייתה זו תוצאת ההצלחה הראשונה של "יזמת האזרחים האירופית" שהנהיג האיחוד בשנת 2007, במסגרתה יכולים מיליון אזרחים, שמתגוררים בלפחות רבע מהמדינות החברות, לפנות באופן ישיר לנציבות האירופית בהצעות לצעדי מדיניות או חקיקה.

אוכלוסיית סלובניה מונה מעט מעל שני מיליון תושבים. מתוכם 12,000-10,000 הם בני רומה שלרבים מהם ,על פי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, אין כיום גישה למי שתייה. "עיגון הגישה למי שתייה כזכות חוקתית בסיסית היא צעד משפטי חשוב עבור סלובניה" נאמר בהודעה שפרסם הארגון, "אך בני רומה זקוקים ליותר משינויים משפטיים. כעת יש צורך להבטיח שהמים יזרמו לכל אלו שחסרים אותם". באנהסטי קראו לממשלת סלובניה לנקוט בצעדים שיבטיחו שהתיקון החדש יחול גם על בני רומה שחיים במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!