דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

העובדים מרוצים, הביצועים עולים: ניסוי בבריטניה בשבוע עבודה בן 4 ימים הוכתר כהצלחה

92% מהחברות שהשתתפו בניסוי המשיכו בשבוע עבודה קצר אחרי תומו | קצב הצמיחה בהכנסות החברות זינק ב-35%, ותחושת השחיקה פחתה בקרב 71% מהעובדים

שבוע עבודה קצר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שבוע עבודה קצר. 39% מהעובדים דיווחו על הקלה ברמת הלחץ שהם חווים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

ניסוי שבוע עבודה בן 4 ימים בבריטניה הוכתר כהצלחה יתרה, כש-92% מהחברות שהשתתפו המשיכו במדיניות השבוע הקצר גם אחרי תום הניסוי. הקיצור בשעות העבודה הביא לשיפור ברווחת העובדים ובבריאותם הנפשית והפיזית, תוך שיפור בביצועי החברות.

הניסוי, יוזמה של מכון המחקר הבריטי 'אוטונומיה', הוא הניסוי הגדול ביותר שנערך עד כה בקיצור שבוע העבודה. הוא התקיים בין יוני לדצמבר בשנה שעברה והשתתפו בו 61 חברות ממגזרים שונים, שמעסיקות יותר מ-2,900 עובדים בסך הכול.

הניסוי נקט גישה מרחיבה בנוגע לקיצור שבוע העבודה: כל הפחתה משמעותית בשעות העבודה לצד שמירה על שכר משרה מלאה נחשבה כשבוע עבודה קצר. חלק מהחברות סגרו את הפעילות ביום שישי, נוסף על ימי שבת וראשון הנהוגים בבריטניה, וחלק העניקו למחלקות השונות את הסמכות להכריע בנוגע ליום החופש הנוסף. חברות אחרות קיצרו את שעות העבודה הממוצעות לאורך השנה. לדוגמה, מסעדה אחת נקטה מדיניות של ימי עבודה קצרים בחורף, תקופה פחות עסוקה, וארוכים בקיץ. מודל נוסף שהונהג התנה את השבוע הקצר בעמידה ביעדי תפוקה.

יותר מחצי מהחברות המשתתפות היו יחסית קטנות (25 עובדים ומטה). התעשיות המיוצגות ביותר היו שיווק ופרסום ושירותים מקצועיים, שהיוו יחד כשליש מהחברות המשתתפות.

מתוך 61 החברות המשתתפות, 56 ממשיכות להנהיג את מדיניות שבוע העבודה הקצר, ו-18 חברות הכריעו לשמרו באופן תמידי. נתונים אלו הם תוצאה של אחת התוצאות המעניינות של הניסוי: ההפחתה בשעות העבודה לא פגעה בביצועי החברות ואף שיפרה אותם.

בעוד השיפור ברווחת העובדים, שדווח על ידי רוב העובדים המשתתפים, היה צפוי, עלתה שאלה בנוגע להשפעה על תפוקת החברות. התברר שגם בהיבט זה, קיצור שעות העבודה השפיע לחיוב. הכנסות החברות צמחו ב-1.4% בממוצע במהלך התקופה. בהשוואה לתקופות דומות מהעבר, מדובר בצמיחה מהירה ב-35%. כלומר, החברות המשתתפות שמרו על צמיחה בריאה תוך הפחתת שעות העבודה.

השיפור ברווחת העובדים בא לידי ביטוי בהיבטים רבים. 39% מהעובדים דיווחו על הקלה ברמת הלחץ שהם חווים, ו-71% מהעובדים השיבו שתחושת השחיקה שלהם פחתה. באופן דומה, נרשמה ירידה בתופעות של חרדה, בעיות שינה ותשישות פיזית בקרב העובדים.

יותר מחצי מהעובדים דיווחו על הקלה ביכולת לאזן בין עבודות הבית לעבודה. רמת שביעות רצון גבוהה יותר נרשמה גם בנוגע לניהול הכלכלי של משק הבית, מערכות היחסים עם קרובים ומשפחה וניהול זמן. 15% מהעובדים שהשתתפו בניסוי השיבו שהם לא יחזרו לשבוע עבודה ארוך בעד שום תמורה כספית.

מנכ"ל בחברת ייעוץ שהשתתפה בניסוי אמר בראיון הסיכום: "כשאתה רואה שהיום הזה אפשר לך להיות רגוע, נינוח ומוכן לתת הכול בארבעת הימים הנותרים, אתה מבין שחזרה לעבודה ביום שישי תהיה לא נכונה, מטופשת אפילו".

ביטוי נוסף לשיפור ברווחת העובדים הוא הירידה החדה בעזיבות עובדים, שפחתו ב-57% במהלך התקופה. שימור העובדים הוא אחד ההסברים האפשריים לשיפור בביצועים למרות הירידה בשעות העבודה.

בראיונות הסיכום הסבירו העובדים והמנהלים את השיפור ביעילות. בין השאר, ציינו את שינוי נורמות פגישות העבודה והפיכתן לקצרות יותר, תדירות פחות, ובעלות יעדים וסדר יום ברורים. עוד ציינו שהוקדשו מאמצים לניתוח תהליך הייצור ודרכים לבצעו תוך חיסכון בזמן. אוטומציה והאחדה דיגיטלית הופיעו אף הן כמה פעמים, וכן הפחתת מספר העובדים שמעורבים בתהליכים ספציפיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!