דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אנשי חינוך לגיל הרך: "חינוך חינם מגיל שנתיים אפשרי רק לאחר שיפור תנאי המטפלות והכשרתן"

ראשי ארגונים וחוקרי חינוך טוענים שלא ניתן ליישם מיידית את הבטחת נתניהו להורדת גיל חינוך חינם | שרון זיגדון וקנין, מנהלת המעונות בויצ"ו: "ההורים יקבלו את השוברים, ולאן הם ילכו? גם ככה הביקוש עולה על ההיצע"

הפגנת מטפלות לגיל הרך בתל אביב, אוקטובר 2021 (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
הפגנת מטפלות לגיל הרך בתל אביב, אוקטובר 2021 (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

חוקרים וראשי ארגונים בחינוך לגיל הרך מתנגדים למימוש מיידי של חינוך חינם מגיל שנתיים, בתגובה להודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה על אישור התקציב בשישי האחרון. נתניהו הודיע שיקים ועדה שתדון בנושא, ללא הבטחה תקציבית של ממש. הוועדה היא שריד לקמפיין הבחירות של הליכוד, שהבטיח חינוך חינם מלידה מגיל לידה,  ואינה טומנת בחובה הבטחה תקציבית של ממש.

אך מעבר לשאלה התקציבית, נשות השטח ששוחחו עם 'דבר' מדגישות את הצורך בהעלאת שכר משמעותית למטפלות וקידום הכשרות בענף, שמתמודד עם משבר כוח אדם חריף בשנים האחרונות. לדבריהן, ללא מהלכים לייצוב התחום בגודלו הנוכחי, הוא יתקשה לתת מענה לביקוש הקיים כיום ולא יוכל לקלוט פעוטות נוספים.

כיום מערכת החינוך לגילאי לידה עד שלוש עובדת על מודל של סבסוד מהמדינה על פי רמות זכאות שונות למעונות המסובסדים כמו נעמת ויצ"ו או משפחתונים בעלי סמל. לצד מודל זה ולמעשה רוב הפעוטות (75%) נמצאים במעונות הפרטיים. כך או כך עלות מעונות יום היא יקרה, ונעה בין 2,161 למעון מפוקח ל-4,000 שקלים ומעלה למעון פרטי. לצורך ההשוואה, סך כל תשלומי החובה והרשות בגני הילדים לגילים 5-3 הוא 253 שקלים בלבד, ולכן ברור כי הורדת גיל החינוך חינם לשנתיים הוא צעד במאבק ביוקר המחייה.

ההתנגדות לחינוך חינם לגילאי לידה עד שלוש נטועה במצבו העגום של הענף בגילים אלה. "הענף נמצא במשבר עוד מימי הקורונה ועכשיו זה חמור יותר", אומרת מנהלת האגף לגיל הרך של ויצ"ו, שרון זיגדון וקנין. לדבריה מוסיפה ד"ר כרמל בלנק ממרכז טאוב והמרכז האקדמי רופין: "מערכת החינוך לגיל הרך נמצאת כרגע על סף קריסה". שתיהן מעידות על סגירה של כיתות ומחסור חמור במסגרות.

מצבו העגום של הענף קשור למחסור החמור במטפלות-מחנכות, כפי שניתן לראות במחקרה של בלנק שהוצג בכנסת. ב-70% ממעונות היום המפוקחים לגיל הרך עזבה לפחות מטפלת אחת בחודש האחרון, וכך גם ב-60% מהמעונות הפרטיים. נמצא גם ש-60% מהמטפלות-מחנכות במעונות המפוקחים חשבו על פרישה בחודשים האחרונים, ובמעונות הפרטיים השיעור הוא מעל 40%.

יו"ר נעמת חגית פאר: "בשביל לבנות בניין צריך בסיס"

"בשביל לבנות בניין צריך בסיס", אומרת יו"ר נעמ"ת חגית פאר. במקרה הזה, חייבים להגדיל את שכר המטפלות-מחנכות דרמטית ולהשוות אותן לשכר הסייעות". זיגדון וקנין מוסיפה שהתעסוקה במעונות לא אטרקטיבית עבור אותן מטפלות-מחנכות, "הן מסתכלות על סייעות בגנים ורואות שתנאי השכר טובים יותר ויש חופשות, ועוזבות".

לאחרונה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצהיר כי הוא יחתום על ועדת המחירים, שחלק מהמלצותיה היו השוואת שכר המטפלות-מחנכות לשכר הסייעות בגני הילדים, אך נכון לעת הזו נראה כי העלויות הנוספות יהיו על ההורים. עולה השאלה: האם לא ראוי להוריד את גיל החינוך חינם לשנתיים כצעד התחלתי, ושהעלויות הנוספות יהיו במימון המדינה?

מלבד המחסור במטפלות-מחנכות, עומדת שאלת הכשרתן. "מחקרים מראים שלגדול במסגרות איכותיות מסייע מאוד לפעוט בהמשך חייו. ככל שהמסגרת פחות איכותית – יורדת ההשפעה על התפתחות הפעוט, ואם היא אינה איכותית בכלל – היא עלולה להזיק", אומר רועי מאור, מנהל פיתוח מדיניות של עמותת 121. עם מעברן של חלק ממעונות היום למשרד החינוך, החלו ההכשרות והלווי של המכללות ומשרד החינוך, "זו התחלה יפה, אך זה לא מספיק. צריך להזרים את הכסף לשם".

אחת מהצעות הביניים שנשמעו לקידום חינוך חינם, היא הענקת שוברים להורים בסכום מסוים, והם יצטרכו להוסיף את היתרה לתשלום. "זה לא פתרון ריאלי. ההורים יקבלו את השוברים, ולאן הם ילכו? גם ככה הביקוש עולה על ההיצע", אומרת זיגדון וקנין. מלבד זאת הענקת שוברים מעמיקה את הפערים בחברה. "המשכורות של ההורים אינן שוות, וכמות הפעוטות אינם שווים. הענקת אותו סכום לכולם תותיר את החלשים בחוץ". היא מוסיפה גם שהענקת שובר לכל מסגרת שהיא תפגע ביכולת לפקח על המסגרות.

"כשקבעו את המהלך ב-2015 חשבו שאין הבדל בין גיל 3 ל-4, וטעו בענק"

הורדת חוק חינוך חינם לגיל שנתיים מבוסס על הליך שנעשה ב-2015 להורדת גיל חינוך חובה ל-3. הנחת מוצא זו היא מוטעית לדעתה של ד"ר בלנק, "כשקבעו את המהלך ב-2015 חשבו שאין הבדל בין גיל 3 ל-4, וטעו בענק. כמו למשל בהנחה שפעוטות בני 3 הם גמולים, ואם זה נכון לפעוטות בני 3, זה נכון שבעתיים לפעוטות בני שנתיים שאינם גמולים ואינם מדברים היטב. כך שהם צריכים צוות גדול יותר ממה שגני הילדים מעניקים כיום".

גם זיגדון וקנין טוענת שההתמקדות בגיל שנתיים היא טעות, ושיש להעמיק את הסבסוד לגיל שנה, "זה טוב גם להורים וגם לפעוט עצמו: השנה הראשונה להורות היא קשה נפשית וכלכלית ומסגרת יכולה לעזור. למסגרת זה נותן את היכולת לעקוב אחר התפתחות של פעוט מגיל צעיר".

אף אחד מהמרואיינים לא שלל את קיומו של חינוך חינם בעתיד. "אני חושבת שצריך להציב את זה כיעד בעוד שנתיים-שלוש", אומרת בלנק. פאר מזמינה את מקבלי ההחלטות לשבת עם הארגונים, "זה מהלך שצריך לשבת ולחשוב טוב טוב איך עושים אותו מכל ההיבטים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!