דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
23.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 22.8°חיפה
  • 23.5°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 25.1°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 24.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

רוח ספורטיבית / כף ורדה על המפה

לא מעט הפתעות נרשמו במוקדמות המונדובאסקט, אבל המרגשת שבהן היא ללא ספק - העפלתה, לראשונה בתולדותיה, של כף ורדה לטורניר גביע העולם | יחד עם הכוכב, אדי טבארס, "הכרישים הכחולים" יגיעו לאליפות בלי לחץ ועם הרבה מוטיבציה, כשהרוח שלהם, ה"סודאד", נושבת בגבם

נבחרת הכדורסל של כף ורדה חוגגת את הפעלתה לגביע העולם בכדורסל, לראשונה בתולדותיה (צילום: FIBA.COM)
נבחרת הכדורסל של כף ורדה חוגגת את הפעלתה לגביע העולם בכדורסל, לראשונה בתולדותיה (צילום: FIBA.COM)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

תמונת העולות לגביע העולם בכדורסל (המונדובאסקט), שייערך בקיץ הקרוב בפיליפינים, יפן ואינדונזיה, הושלמה אתמול (שני). הרבה מאוד הפתעות סיפק טורניר המוקדמות השנה: ארגנטינה, סגנית אלופת העולם הודחה אחרי הפסד לרפובליקה הדומיניקנית. דרום סודאן, שקיבלה את עצמאותה לפני פחות מ-12 שנה העפילה לראשונה בתולדותיה לטורניר העולמי. ככה גם לטביה וגיאורגיה, שיערכו את הופעת הבכורה שלהן הקיץ.

אבל, כנראה, ההפתעה הגדולה ביותר הגיעה מהמדינה הקטנה ביותר. הנבחרת של כף ורדה ניצחה לפני יומיים את נבחרת חוף השנהב והעפילה בפעם הראשונה בתולדותיה לגביע העולמי. קבוצת האיים הקטנה, שמונה רק 570 אלף תושבים, עשתה היסטוריה והפכה למדינה הקטנה ביותר אי פעם, שמעפילה לגביע העולם. אגב, השיא הקודם היה שייך למונטנגרו ו-600 אלף תושביה.

המדינה אומנם קטנה אבל זה הדבר האחרון, שאפשר להגיד על הכוכב הכי גדול שלה, וולטר "אדי" טבארס. הסנטר, שמתנשא לגובה של 2.20 מטר, התחיל לשחק כדורסל רק בגיל 17. תייר גרמני, שהיה בטיול בכף ורדה, נכנס למכולת המשפחתית של טבראס כדי לקנות שישית בירות, נתקל בילד הענק והציע לו לנסות לשחק כדורסל באירופה.

שלוש שנים אחר כך טבארס כבר שיחק בליגה הראשונה בספרד בקבוצת גראן קנריה. עוד שנתיים עברו והילד כבר נבחר בדראפט ה-NBA. שחקן הכדורסל הראשון של כף ורדה, שמשחק בליגת הכדורסל הטובה בעולם. הדברים לא הסתדרו עבור טבארס בארה"ב וב- 2017 הוא חתם בריאל מדריד.

וולטר "אדי" טבארס במדי נבחרת כף ורדה מול חוף השנהב (צילום: FIBA.COM)
וולטר "אדי" טבארס במדי נבחרת כף ורדה מול חוף השנהב (צילום: FIBA.COM)

שנתיים אחר כך הוא נבחר לשחקן ההגנה של העונה ביורוליג. בחמש השנים האחרונות טבראס זכה עם מדריד בשתי אליפויות ספרד ובאליפות היורוליג תוך כדי שהוא שובר את שיא החסימות לשחקן ביורוליג. פתאום, כולם רצו לדעת איפה זה כף ורדה?

***

כף ורדה היא קבוצת איים, שממוקמים כ-500 ק"מ מערבית לאפריקה, באוקייאנוס האטלנטי. לפני יותר מ-550 שנים, כשהאיים לא היו מיושבים, הפורטוגלים סיפחו אותם לעצמם וכמה שנים אחר כך הפכו אותם למושבה לעבדים ממערב אפריקה. המיקום האסטרטגי של כף ורדה, על נתיב השיט בין אפריקה לאירופה ולאמריקה הפך אותה ליעד מאוד מבוקש.

מה לא עבר על האיים האלה? בצורות קיצוניות, שגרמו למותם של עשרות אלפי אנשים, התפרצויות של הרי געש ומגיפות. גם הפסקת הסחר בעבדים לא עזר לאיים הקטנים, שאיבדו מקור פרנסה עיקרי. רק ב- 1975 כף ורדה קיבלה את עצמאותה מפורטוגל ו-15 שנים אחר כך נערכו לראשונה בחירות רב מפלגתיות. אפשר לומר שספורט לא ממש היה בראש סדר העדיפויות של המדינה הקטנה.

הספורט הפופולארי בכף ורדה הוא בכלל כדורגל. הנבחרת הלאומית העפילה כבר שלוש פעמיים לאליפות אפריקה אבל מעולם לא העפילה לגביע העולם. היא כרגע מדורגת במקום ה-72 בעולם על פי דירוג פיפ"א. הכדורסל לא מדורג הרבה יותר גבוה מהכדורגל. כף ורדה נמצאת, על פי הדירוג הבינלאומי של פיב"א, במקום ה-66 בעולם. מה שנותן לה גם את התואר, הנבחרת שממוקמת במקום הכי נמוך בגביע העולם הקרוב. אבל להבדיל מהכדורגל, הכדורסל כבר רשם הישג יפה מאוד, כשב-2007 הנבחרת זכתה במדליית הארד באליפות אפריקה.

***

עצם ההעפלה לגביע העולם היא הישג עצום לנבחרת של כף ורדה, שתגיע לטורניר בלי הרבה ציפיות. חוץ מוולטר טבארס אין לנבחרת שמות נוצצים. חלק גדול מהשחקנים משחקים בליגות המשניות בספרד וצרפת ורק איוון אלמדה משחק בוולצלאקוב, מהליגה הראשונה בפולין. "הכרישים הכחולים" יגיעו לאליפות בלי לחץ ועם הרבה מוטיבציה, כשהרוח של כף ורדה, ה"סודאד", נושבת בגבם.

זמרת הנשמה, סזריה אבורה היא, ככל הנראה, האדם המפורסם ביותר, שנולד בכף ורדה. אחד השירים הכי מפורסמים של "הדיווה היחפה" הוא "סודאד". אין תרגום מדויק למילה הפורטוגזית היפה הזאת.

על פניו התרגום הישיר אמור להיות: געגועים, נוסטלגיה וכמיהה. אבל המשמעות האמיתית של "סודאד" ניתנת באמצעות הלב ולא הראש. יש במילה הזאת אמביוולנטיות מובנת. חלק מהפרשנויות מתייחסות לה כעצב מתוק, שמחה מלנכולית, כמיהה לדבר בלתי ניתן להשגה. נבחרת הכדורסל כבר גרמה למתוק להתגבר על העצב, לשמחה להעפיל על המלנכוליות ולהוכיח שאין דבר שאינו ניתן להשגה. עכשיו, הם מגיעים לבמה הכי גדולה של הכדורסל כדי שכל העולם ידע איפה כף ורדה נמצאת על המפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!