דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
19.3°תל אביב
  • 12.6°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.3°אשדוד
  • 17.0°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 19.3°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

מבקר המדינה: צה״ל לא מימש 170 מיליון ש״ח שהוקצו לו להשקעה במגורי לוחמים

אנשי המבקר הגיעו לתשעה מחנות ושמונה מוצבים, וחזרו עם ממצאים מדאיגים, לפיהם רק 492 מתוך 676 מיליון שתכנן הצבא להשקיע על תשתיות לינה לחיילים מומשו | עוד עולה כי לצה״ל אין סטנדרטים לקביעת מצב התשתיות במתקנים, ובשליש עד מחצית מהם נמצאו ליקויים

חיילת בבסיס צה״ל (צילום ארכיון: גיל יערי/פלאש90)
חיילת בבסיס צה״ל (צילום ארכיון: גיל יערי/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מבקר המדינה בדק את תנאי המחיה והתשתיות של הלוחמים ביבשה, בשירות חובה ובמילואים – ובחן, בין היתר, תוכניות של צה"ל לטיפול בפערים ובתנאי המחיה והתשתיות במחנות הכשרה, במחנות אימונים ובמוצבים עיקריים. 

צוות הביקורת סייר בחמישה מחנות הכשרה, בארבעה מחנות אימונים ובשמונה מוצבים בשלושת הפיקודים המרחביים. כמו כן ביצע משרד מבקר המדינה סקר בקרב 821 לוחמים ולוחמות בשירות ששהו במהלך החודשים נובמבר 2021 עד אפריל 2022 בתעסוקה מבצעית ובאימונים.

המבקר מצא כי התקצוב בפועל לתוכניות היה 492.6 מיליוני ש"ח והיה קטן בשנים 2016 עד 2021 בכ-27% לעומת התכנון שהיה 676 מיליוני ש"ח. עקב כך, זרוע היבשה לא מימשה חלק מהתוכניות שתכננה בתחום התה"ל (תשתיות ההכרחיות לחייל) במחנות ההכשרה ובמחנות האימונים, על אף תוכניות "עוז לחייל" ו"מחנות אימונים" שנועדו לשפר את תנאי המחיה והתשתיות של הלוחמים במתקני הצבא.

עוד נמצא כי באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) לא קיים נוהל לקביעת ציוני הכשירות של תנאי המחיה והתשתיות במחנות צה"ל. בפועל ציוני הכשירות של תנאי המחיה והתשתיות במחנות ההכשרה, במחנות האימונים ובמוצבים אינם מבוססים על אמות מידה מוגדרות, קריטריונים אחידים או נוסחה קבועה אלא על בסיס הניסיון וחוות הדעת הסובייקטיבית של אנשי הלוגיסטיקה.

פערים בין נתוני צה״ל לממצאי המבקר, שיעור ליקויים גבוה בחלק מהבסיסים

על פי נתוני צה"ל, כ-19% מציוני כשירות התשתיות משקפים מצב כשירות גרוע ובינוני. במסגרת הסיורים שביצעו נציגי משרד מבקר המדינה במבני מגורים, שירותים, מקלחות, מטבחים וחדרי אוכל בחמישה מחנות הכשרה, בכ-37% מהתחומים שנבדקו נמצאו תשתיות לא תקינות או תקינות באופן חלקי.

3% עד 12% מציוני כשירות התשתיות במוצבים בשלושת הפיקודים משקפים מצב כשירות גרוע ובינוני לטענת צה״ל, בעוד שעל פי סקר משרד מבקר המדינה 31% עד 36% מהלוחמים מאוד לא מרוצים או מרוצים באופן חלקי מהתשתיות של המגורים, השירותים, המקלחות וחדרי האוכל במוצבים.

מכלל הליקויים שנמצאו במטבחים בלטו שני ליקויים עיקריים: נזילה או מים עומדים (54% מהביקורות) ואריחים חסרים ברצפה (37% מהביקורות). מכלל הליקויים שנמצאו במגורים, בשירותים ובמקלחות בלטו שלושה ליקויים עיקריים: היעדר רשתות או חלונות במגורים (36% מהביקורות); פטרת, אבנית או עובש בשירותים ובמקלחות (35% מהביקורות); ואסלה לא תקינה בשירותים (32% מהביקורות). 

המבקר אנגלמן ציין כי תנאי מחיה ותשתיות ראויים ומכבדים משפיעים בין היתר על המוכנות והמוטיבציה של לוחמים בשירות חובה ובמילואים לשרת בצה"ל. נוסף על כך, לתשתיות של המגורים, השירותים והמקלחות, חדרי האוכל והמטבחים יש השפעה על אפקטיביות ההכשרות, האימונים ומשימות התעסוקה המבצעית של לוחמים. מומלץ כי צה"ל יפיק לקחים מתמונת המצב שעולה מדוח זה וייתן מענה לפערים בתנאי המחיה ובתשתיות של הלוחמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!