דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרדי האנרגיה והמשפטים משנים מדיניות: הקמת מערכות סולאריות על גגות מבנים לא תחייב טופס היתר אכלוס

ההחלטה עשויה לאפשר הקמת הספק מצטבר של מאות מגה-ואטים של חשמל סולארי על גגות של מבנים חוקיים, שנמנעה מהם השגת האישור במסלול הרגיל 

הנחת פאנלים סולאריים על גג בית פרטי (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Matt York)
הנחת פאנלים סולאריים על גג בית פרטי (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Matt York)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מהלך משותף של משרד המשפטים ומשרד האנרגיה והתשתיות יתיר התקנה של מערכות סולאריות על גגות של מבנים בלי טופס היתר אכלוס (טופס 4).

שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ הודיע הבוקר (חמישי) בכנס של איגוד הגזברים ברשויות המקומיות שמשרדו הסיר בשיתוף עם משרד המשפטים ורשות החשמל חסם משמעותי בתחום האנרגיות המתחדשות, שיביא למימוש פוטנציאל של מאות מגה-ואטים. 

לא מדובר בתיקון חקיקה, אלא בעמדה של משרד המשפטים, שיצרה מסלול חלופי לקבלת היתר. המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס, בתיאום עם משרד האנרגיה והתשתיות ורשות החשמל, סיימה השבוע לגבש את הפרשנות שתאפשר את ההקלה הרגולטורית.  

טופס 4 מהווה הצהרה של הרשות שבניית המבנה הסתיימה באופן רשמי ושהוא בטוח ומתאים לאכלוס. עם זאת, יש כיום מבנים רבים בישראל שנבנו כחוק וקיבלו אישור אכלוס, אבל אין להם טופס 4 מסיבות שונות, למשל משום שהם מבנים ישנים שהוקמו לפני חקיקת חוק התכנון והבנייה. לכן חברת החשמל לא רשאית לאשר חיבור מתקני אנרגיה מתחדשת שנבנו או תוכננו להיבנות על גג מבנים אלו. 

לפי הפרשנות המשפטית, במבנים שכבר מחוברים לחשמל ואין להם טופס 4, ניתן יהיה להסתפק באותם מסמכים שנדרשים ממילא לקבלת פטור מהיתר בנייה למתקן. ההצדקה המשפטית לכך היא שממילא מדובר במתקנים סולאריים שפטורים מהיתר כשלא נעשה שום שינוי במבנה המקורי, ולכן לא נדרש להמציא טופס 4 של המבנה, אלא להמציא את האישורים שמעידים על הפטור מהיתר של המתקן הסולארי. פרשנות זו מקובלת גם על מנהל התכנון שאמון על דיני התכנון והבנייה. 

החסם המדובר של היעדר טופס 4 עלה בשיחות שמנהל משרד האנרגיה והתשתיות עם יזמים ורשויות מקומיות ובעבודות עומק של המשרד, כמו צוות המנכ"לים שגיבש צעדי מדיניות ליישום אנרגיות מתחדשות (החלטת ממשלה 465), וכן צוותים שקמו למיפוי חסמים ליישום אנרגיות מתחדשות. הבעייתיות של החסם אף התחדדה במסגרת הפרויקט המשותף של חטיבת אנרגיה מקיימת במשרד עם מפעל הפיס למתן הלוואות להתקנה של פאנלים סולאריים על גגות של מבנים עירוניים ברשויות מקומיות, שעלה ממנו שלפחות 10% מ-1,200 המבנים שרשויות מקומיות ביקשו לקבל עבורם הלוואה, נאלצו לוותר על הפרויקט בגלל היעדר טופס 4. 

"אנו רואים חשיבות בסיוע לממשלה בהגשמת מדיניותה בכל הנוגע לנקיטת צעדים לעידוד ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים", אמרה יוליס. "העמדה המשפטית שגיבשנו מתחשבת בתכליות החקיקה, ונועדה להקל על הליכי ההקמה של מתקנים פוטו-וולטאיים שפטורים מהיתר בנייה לפי הדין, והתקנתם אינה כרוכה בבינוי, בלי שיהיו כפופים לרגולציה אחרת שנועדה מלכתחילה למצבים אחרים". 

"מיד עם כניסתי לתפקיד זיהיתי בעודף הרגולציה בשוק האנרגיה המתחדשת חסם שיש להסיר", אמר כ"ץ. "הנחיתי את צוות המשרד לפעול לצמצום הרגולציה בצורה שתאפשר האצה של תהליכי האנרגיה המתחדשת. המהלך הנוכחי מהווה בשורה אדירה למשק החשמל. התגברנו על אחד החסמים המרכזיים שעיכבו מאות פרויקטים של אנרגיה סולארית". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!