דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מאות דרוזים קיימו כנס מחאה נגד התוכנית להקמת טורבינות רוח בגולן: "איום אסטרטגי על עתיד העדה"

המוחים טוענים שהטורבינות יפריעו לעיבוד הקרקע ויהוו מפגע סביבתי | נבי חאלבי, ממובילי המחאה: "אנחנו מבקשים לדחות את הפרויקט בשנתיים כדי ללמוד מפרויקטים אחרים את ההשפעה על הטבע ועל התושבים"

כנס מחאה של הדרוזים בגולן נגד הקמת טורבינות רוח (צילום ארכיון: נבי חאלבי)
כנס המחאה של הדרוזים בגולן נגד הקמת טורבינות רוח. "העדה הדרוזית כולה מלוכדת סביב המסר שצריך לדחות את העבודות" (צילום: נבי חאלבי)
יניב שרון

הדרוזים בגולן נגד טורבינות הרוח: מאות תושבי הכפרים הדרוזיים ברמת הגולן ערכו אתמול (שבת) כנס חירום ליד מקאם נבי יעפורי, נגד הקמת טורבינות הרוח בשטחיהם.

חברת אנרג'יקס רוצה לחדש את העבודות להקמת הטורבינות בשבועות הקרובים. הטורבינות מוקמות מתוקף החלטת ממשלה בנושא ואישור מוסדות התכנון. ההפגנה התכנסה אחרי דחייתה של עתירת התושבים נגד הקמת הטורבינות.

"המאבק התחיל כבר לפני חמש שנים", מספר ל'דבר' נבי חאלבי, ממארגני הכנס ומובילי המאבק. "קיבלנו לפני כמה ימים הודעה מראש מועצת מג'דל שמס שניתן אישור להתחיל בפרויקט. זו הכרזת מלחמה".

המוחים טוענים שהטורבינות יפריעו לעיבוד הקרקע מסביבן ויהוו מפגע סביבתי. לפי מתווה התוכנית, הן עתידות לספק חשמל ל-50 אלף משקי בית.

נבי חאלבי. "קיבלנו לפני כמה ימים הודעה מראש מועצת מג'דל שמס שניתן אישור להתחיל בפרויקט. זו הכרזת מלחמה" (צילום: אלבום פרטי)
נבי חאלבי. "קיבלנו לפני כמה ימים הודעה מראש מועצת מג'דל שמס שניתן אישור להתחיל בפרויקט. זו הכרזת מלחמה" (צילום: אלבום פרטי)

הניסיון הראשון להתחיל את עבודות ההקמה, בדצמבר 2020, נתקל בהתנגדות התושבים. "זה מסר לנתניהו", אומר חאלבי. "העימותים יחזרו על עצמם פי 10. העדה הדרוזית כולה מלוכדת סביב המסר שצריך לדחות את העבודות".

חאלבי מספר שכבר לפני עשור הובילו את הפרויקט חברה מקומית קהילתית וחברה בגליל, והתושבים תמכו בו. "התושבים ראו בזה מקור לאנרגיה ירוקה ומקור הכנסה, אבל כשהתבררו הנזקים לבריאות, לטבע, לנוף ולחקלאות – כולם חזרו בהם מתמיכתם. אפילו החברה להגנת הטבע מסתייגת מהמפגע הזה".

לדבריו, טורבינות הרוח נמצאות בציר נדידת הציפורים, מה שפוגע בקהילות העטלפים והדבורים באזורים החקלאיים. "יש לנו גם מחקרים שלפיהם הטורבינות פולטות אבק מסרטן שמזהם את מי התהום".

הוא טוען שהוועדה לתשתיות לאומיות לא הבינה את נושא הטורבינות. "חמש שנים התנגדנו, והחברה השתמשה בכוחה הכלכלי והפוליטי. שתי חזיתות נפתחו ברמת הגולן – הדרוזים ו'שומרי הגולן', עמותה יהודית שמתנגדת להוספת טורבינות".

במהלך השנים הוצע "מתוווה אבו רוקון" לפשרה בין הצדדים. "המתווה כלל הקלות כלכליות לדרוזים, בהן פתיחת מעבר קוניטרה ואישור הצימרים הלא-חוקיים. אבל זה לא רלוונטי. לא נמכור את העתיד תמורת כסף. אנחנו מבקשים לפחות לדחות את הפרויקט בשנתיים כדי ללמוד מפרויקטים אחרים את ההשפעה על הטבע ועל התושבים".

חאלבי מתאר את הכנס כמפגן כוח שהגיעו אליו דרוזים מכל רחבי הארץ. "אנחנו מגדירים את הפרויקט כאיום אסטרטגי על עתיד העדה. נתנגד אליו אפילו במחיר כבד. נפנה לראש ממשלת ישראל להציג לו את הדברים. אנחנו רוצים לארח, ולא לקבל את כוחות הביטחון לשמור על שקט. הפרויקט מקלקל את היחס הזה".

חברת אנרג'יקס: "הפרויקט מוקם כחוק, ולאחר שנבחן בערכאות השונות וקיבל את כלל האישורים וההיתרים הנדרשים, לרבות בכלל ההיבטים של השפעה על הסביבה. טורבינות רוח נחשבות למקור האנרגיה המתחדשת בעל טביעת הרגל המינימלית ביותר בסביבה והחסכונית ביותר בשטח. הפקת חשמל מאנרגיית רוח לא גורמת לזיהום סביבתי ולא מכלה משאבים.

"אנחנו צופים שהפרויקט יתרום לשיפור מצבם הכלכלי של תושבי האזור, על ידי פתיחת מקומות עבודה רבים, בפיתוח ועידוד התיירות, וכן בשדרוג תשתיות החשמל באזור, שסובל מבעיות של ניתוקים והפסקות חשמל. הקרקעות מושכרות על ידי החברה מבעלי הקרקע מהמגזר הדרוזי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!