דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

ביקורת שיפוטית, פסקת ההתגברות וחוק הנבצרות: שבוע של דיונים והצבעות בכנסת על הרפורמה המשפטית

הצבעה חוזרת על הגבלת הביקורת השיפוטית על חוקים ועל פסקת ההתגברות תתקיים ב-11:00 בוועדת החוקה | הייעוץ המשפטי של הוועדה פירט במסמך שהפיץ לחבריה את הזכויות שעלולות להיפגע מאישור החוקים

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שר המשפטים יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שר המשפטים יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החוקה תתכנס היום (ראשון) ב-11:00 כדי לקיים הצבעה חוזרת (רביזיה) על חוק השפיטה (ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים) ועל פסקת ההתגברות. חברי כנסת מהאופוזיציה ביקשו לקיים דיון נוסף על הזכויות שעלולות להיפגע עקב מנגנון פסקת ההתגברות, לפני שהוועדה מאשרת את הנוסח לקריאה ראשונה. יו"ר הוועדה שמחה רוטמן דחה את ההצבעה החוזרת שהייתה אמורה להיערך ביום רביעי האחרון.

הייעוץ המשפטי לוועדה, בראשות עו"ד ד"ר גור בליי, שלח לחבריה מיפוי של הסעיפים הלא משוריינים בחוקי היסוד, והתייחס לזכויות שעלולות להיפגע. במסמך נכתב בין היתר שקיים חשש לפגיעה בחופש הביטוי, בזכות להליך הוגן, בזכות לשוויון, בחופש התנועה ובזכויות נוספות שנגזרות מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. עם זאת, נכתב שהשאלה מה סותר בבירור את החוק ומה לא נתונה לשיקול דעת.

בייעוץ המשפטי הוסיפו שמנגנון ההתגברות עלול לפגוע בחוקים כמו עקרון הפומביות, שלפיו דיונים יתקיימו בדלתיים פתוחות אלא אם נקבע אחרת, וכן תקנות בכנסת שנוגעות לסדרי הצבעה וזמני כינוס הכנסת אחרי בחירות.

אחרי ההצבעה החוזרת בוועדה, שבה צפויה הצעת החוק לעבור, היא תועבר להצבעה בקריאה ראשונה במליאה שתתכנס אחרי הפורים. חברי האופוזיציה ביקשו לקיים אחרי ההצבעה החוזרת דיון על תקני השיפוט והעומס השיפוטי לקראת תקציב המדינה.

הייעוץ המשפטי של הכנסת: נוסח חוק הנבצרות בעייתי

הדיונים לקראת קריאה ראשונה יימשכו בוועדות המיוחדות בעניין חוק דרעי 2, שימנע מבית המשפט העליון להביע ביקורת שיפוטית על מינוי שרים, וחוק הנבצרות, שימנע מבית המשפט העליון לעסוק בשאלת נבצרות של ראש הממשלה.

לפי הצעת החוק של יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, בית המשפט העליון יהיה מנוע מלעסוק בבקשות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה, והכרזה על נבצרות ראש הממשלה תתאפשר רק במצב של אי-מסוגלות פיזית או נפשית שלו למלא את תפקידו. עוד מוצע שרק הכנסת תוכל להכריז על נבצרות של ראש הממשלה, ברוב של 90 חברי כנסת.

הייעוץ המשפטי של הכנסת פרסם חוות דעת שלפיה יש להסדיר את סוגיית נבצרות ראש הממשלה, אבל טען שהנוסח בעייתי, שכן הוא מונע כל ביקורת שיפוטית בנושא. "ההצעה מבקשת לבטל את האפשרות לקיים ביקורת שיפוטית על בקשה להכרזה על נבצרות ראש הממשלה, בנימוק ש'הדחת מנהיג נגד רצונו תהיה בקביעת נציגי העם בלבד'", נכתב בחוות הדעת. "היעדר האפשרות להעברת ביקורת שיפוטית בעניין הכרזה על נבצרות לא קיים בהסדרי החקיקה העוסקים בנבצרות של נושאי משרה אחרים, ויש לבחון היטב את המשמעויות של קביעה מעין זו במסגרת החוק".

הקואליציה תקדם השבוע גם את הצעת חוק התרומות של ח"כ עמית הלוי (הליכוד), שתאפשר לנבחרי ציבור ומשפחתם לקבל תרומות מאזרחים למימון הליך משפטי. נוסף על כך, יעלה היום חוק החמץ להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. הקואליציה שואפת להשלים את חקיקתו עוד לפני פסח. לפי הצעת החוק של חברי הכנסת החרדים, יוכל מנהל בית חולים לקבוע אם לאפשר הכנסת חמץ בפסח ולהחליט על הסדרים מיוחדים לשם שמירת כשרות בחג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!