דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אליס חתוקאי ממשיכה את מורשת הכדורסל בחברה הצ'רקסית: "רוצה להיות מודל לנערות מהכפר"

חתוקאי (20) מכפר כמא היא הכדורסלנית הצ'רקסית הראשונה בליגת העל מזה 19 שנה, אחרי נילי נאתכו, שחקנית נבחרת ישראל לשעבר, שנהרגה בתאונת דרכים בשנת 2004 | בראיון ל'דבר' היא מספרת על עונת הפריצה שלה במדי רמת גן והתכניות לעתיד: "המטרה העיקרית שלי היא להגיע לנבחרת"

אליס חתןקאי במדי עירוני רמת גן. "זאת השנה הראשונה שלי בליגת העל, אז אני נותנת את הכי טוב שלי" (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת הליגה לנשים בכדורסל)
אליס חתןקאי במדי עירוני רמת גן. "זאת השנה הראשונה שלי בליגת העל, אז אני נותנת את הכי טוב שלי" (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת הליגה לנשים בכדורסל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אליס חתוקאי היא אחת התגלית של העונה בליגת העל לנשים בכדורסל. הגארדית הצעירה פרצה השנה במדי מכבי רמת גן ועושה את צעדיה הראשונים בליגה. "לא ציפיתי לזה. זאת השנה הראשונה שלי בליגת העל, בהתחלה הייתי בהיסוסים, אבל כשתפסתי את הביטחון, חזרתי לשחק את המשחק שלי והרגשתי יותר בנוח. אני נותנת את הכי טוב שלי ואני רוצה להוכיח ולהראות לכולם מה אני יכולה לעשות",  אומרת חתוקאי בראיון ל'דבר'.

חתוקאי (20) מכפר כמא היא הכדורסלנית הצ'רקסית-מוסלמית היחידה בליגת העל והראשונה מזה 19 שנה. היא משחקת 20.8 דקות בממוצע למשחק וקולעת 5.7 נקודות בכרטיס כפול במדי מכבי רמת גן מליגת העל ובמקביל משחקת בקבוצת האם שלה הפועל גלבוע/מעיינות מהליגה הלאומית.

"בכפר אוהבים ספורט בעקבות ההצלחה של ביברס ונילי נאתכו"

הכדורסלנית הצעירה זוכה לתמיכה בחברה הצ'רקסית כספורטאית שמביאה גאווה גדולה לכפר ולעדה. "בהתחלה די היססתי, אבל ברגע שיצאתי ופרצתי את הגבולות, אז כולם תומכים בי וכולם ממש תומכים ומפרגנים", היא מספרת. "בכפר מאוד אוהבים ספורט בעקבות ההצלחה של ביברס ונילי נאתכו".

נילי נאתכו, בת דודתו של קפטן נבחרת ישראל בכדורגל, ביברס נאתכו, הייתה פורצת הדרך של העדה בספורט הישראלי. קלעית אדירה שכיכבה בנבחרות ישראל הצעירות והחלה את דרכה בנבחרת הבוגרת. בעונת 2001/2 היא הפכה בגיל 20 למלכת הסלים הישראלית במדי מכבי רעננה עם ממוצע של 13.7 נקודות.

הקריירה שלה נגדעה בערב טרגי, כאשר בגיל 22 בלבד, ב-5 בנובמבר 2004, נהרגה בתאונת דרכים קטלנית. חתוקאי הייתה בת שנה בלבד ולא הכירה את נאתכו באופן אישי, אך כבת אותו הכפר, סיפורה מלווה אותה לאורך כל הדרך הספורטיבית שלה.

נילי נאתכו ז"ל (צילום: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
נילי נאתכו ז"ל (צילום: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

"תמיד שמעתי את השם שלה. למרות שאני באופן אישי לא פגשתי אותה ולא זכיתי להיות איתה, כשהיא הייתה בחיים", מספרת חתוקאי. "תמיד אמרו לי שהיא הראשונה שהצליחה לצאת ולפרוץ גבולות, להגיע מהכפר הקטן ולהיות שחקנית מובילה".

שחקניות רבות שהיו חברות וגדלו בענף עם נאתכו נושאות עד היום את זכרה, חתוקאי נזכרת במפגש מרגש עם טלי נוי, ששיחקה לצד נאתכו וכיום מאמנת בנבחרות הצעירות. "אני זוכרת שפעם אחת באחד מאימוני הנבחרת, היא אמרה שיש דמיון ביני לבין נילי וזה ריגש אותי בטירוף, שאני סוג של מצליחה להגיע לרמה שהיא הגיעה אליה".

"רק בזכות הכדורסל הרגשתי ביטחון"

חתוקאי החלה את דרכה בענף בכיתה ב', "חברות שלי נרשמו לחוג כדורסל ופשוט רציתי להיות איתן. אז נרשמתי גם ואפשר להגיד שמשם כבר התאהבתי בספורט הזה. כבר אז המאמן שלי דחף אותי לצאת מהכפר ולנסות להגיע רחוק".

בכיתה ד' יצאה בפעם הראשונה מהכפר ועברה לשחק בקבוצת בנים של כפר תבור "בהתחלה לא דברתי כמעט, כי עברית זאת לא שפת האם שלי. ממש מילה פה מילה שם. הייתי בהלם, כי זאת הייתה הפעם הראשונה שלי שאני שומעת שכולם מסביבי מדברים עברית, אבל לקח קצת זמן והרגשתי יותר ביטחון. רק בזכות הכדורסל הרגשתי ביטחון".

השפה הבינלאומית של המשחק חיברה בינה לבין שותפיה למגרש ועם הזמן הכישרון הטבעי שלה החל לבלוט. בכיתה ו' עברה לשחק בעמק יזרעאל בקבוצת ילדות ונערות, ובכיתה ח' עברה לקבוצה בה היא משחקת עד היום הפועל גלבוע/מעיינות.

אליס חתוקאי עם הכדור. "דווקא אז החלטתי שאני רוצה ללכת לרדוף אחרי החלום" (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת הליגה לנשים בכדורסל)
אליס חתוקאי עם הכדור. "דווקא אז החלטתי שאני רוצה ללכת לרדוף אחרי החלום" (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת הליגה לנשים בכדורסל)

באותה השנה היא זכתה לזימון יוקרתי לנבחרת ישראל עד גיל 14, אך דווקא כאשר זכתה להכרה מקצועית נפצעה ברצועה הצולבת ונאלצה לעבור ניתוח" הייתי שנתיים בחוץ. זאת פציעה די קשה ועברתי את זה בגיל נורא צעיר שעוד לא ידעתי מה אני רוצה להיות, עם הכדורסל זה בשבילי. מה שאני רוצה לרדוף אחריו".

הפציעה הקשה והיעדרות הארוכה מהמגרשים הגיעה בגילאים בהם בדרך כלל ספורטאיות צעירות רבות פורשות ולא ממשיכות לרדוף אחרי החלום להפוך לשחקנית המקצוענית, אך חתוקאי החליטה לקחת את הפציעה כמוטיבציה להמשך וחזרה למגרשים חדורת מטרה.

"כשנפצעתי זה גרם לי לתהות אם אני רוצה להיות שחקנית כדורסל. דווקא אז החלטתי שאני רוצה ללכת לרדוף אחרי החלום, לעשות את מה שצריך לעשות. קיבלתי את החלטה שאני רוצה להפוך לשחקנית מקצוענית. חזרתי לנבחרות, הרגשתי שאני מחמיצה משהו עם כל הקדטיות וכל הכיף של הילדות בכדורסל, אבל אני שמחה שעשיתי את זה".

במקביל להצלחה של חתוקאי בליגה הלאומית ובנבחרות הצעירות, הוקמו בשנתיים האחרונות קבוצות של ילדות ונערות בכפר "הקבוצות משחקות בליגות ובונים אותן, הן זוכות לתמיכה גדולה ורוצים לתת להן כמה שיותר כדי שיצליחו".

חתוקאי מקווה שיום אחד יהיו שחקניות נוספות מהכפר שיגיעו לפסגות של הענף בישראל. "הנערות בכפר רואות שיש להן מודל לחיקוי, הן רואות שאפשר לעשות את זה אם מתמידים. אני רוצה להיות להן מודל, מישהי שיסתכלו עליה וירצו לצאת ולהיות שחקנית כדורסל".

הקיץ לקחה חתוקאי חלק בנבחרת העתודה באליפות אירופה דרג ב'. הנבחרת סיימה במקום ה-3 ועלתה לדרג הבכיר, כאשר חתוקאי עולה מהספסל וקלעה בממוצע 7.4 נקודות למשחק. "אני מתרגשת ללבוש את המדים הלאומיים. לשחק בנבחרת זה השיא של שחקנית כדורסל. עליית הדרג, הייתה חוויה שאני אזכור לכל החיים. הייתה לנו נבחרת מיוחדת שכל אחת, שכל אחת ידעה את החלק שלה ומה היא צריכה לעשות כדי שהנבחרת תגיע לאיפה שהיא צריכה להיות".

נבחרת העתודה לנשים בכדורסל חוגגת את ההעפלה לדרג א' באירופה. "הייתה לנו נבחרת מיוחדת" (צילום: FIBA.COM)
נבחרת העתודה לנשים בכדורסל חוגגת את ההעפלה לדרג א' באירופה. "הייתה לנו נבחרת מיוחדת" (צילום: FIBA.COM)

מה המטרה עם מכבי רמת גן לעונה הזאת?
"כקבוצה המטרה שלנו זה זכיה באליפות. אנחנו מתמקדות בכל משחק, צוברות ביטחון. הבטחנו את מקומנו בפלייאוף, המטרה הבאה זה הפיינל פור ואז להגיע לאליפות. אני חושבת שאנחנו מסוגלות לעשות את זה ומקווה שנעשה את זה".

מה המטרות שאת מציבה לעצמך?
"המטרה העיקרית שלי היא להגיע לנבחרת הבוגרת. אני מכוונת לתת את הכי טוב שאני יכולה כל משחק ולהיות עקבית בדברים שאני עושה. אם זה בהגנה ללחוץ על הרכזת ולחטוף הרבה כדורים, לתת את הנקודות שלי, לשים את השלשות ברגע הנכון ולהיות מוכנה לכל דבר ולעשות את מה שהקבוצה צריכה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!