דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"חוק החמץ" אושר בקריאה ראשונה: מנהלי בתי החולים יהיו רשאים לקבוע הגבלות

לפי הצעת החוק, מנהלי בתי החולים יוכלו לקבוע הסדרים, הגבלות ואיסורים של הכנסת מזון לבתי החולים בתקופת פסח | לפיד: "בגלל החקיקה יהיה יותר חמץ בבתי החולים" | אוריאל בוסו (ש"ס): "אין כפייה בחוק"

חולים מאושפזים במסדרונות (צילום: המרכז הרפואי לגליל נהריה)
חולים מאושפזים במסדרונות (צילום: המרכז הרפואי לגליל נהריה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"חוק החמץ" עבר הלילה (ראשון) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 51 מול 46 ותעבור לוועדת הבריאות לצורך הכנה לקריאה שנייה ושלישית. החוק מגיע בעקבות פסיקת בג"ץ האוסרת על משרד הבריאות לחייב את בתי החולים במניעה של הכנסת חמץ. לפי הפסיקה, על הכנסת לחוקק חוק שמסדיר את המצב, והחוק הנוכחי מסמיך את מנהלי בתי החולים להסדיר, להגביל או לאסור הכנסה של חמץ למבנים בבתי החולים, לפי צרכי המטופלים והצוות, ולפי ראות עיניהם.

את הצעת החוק הגישה קבוצת חברי כנסת ממפלגות ש"ס ויהדות התורה, ובדברי ההסבר אליה נכתב "מוצע להסמיך מנהלי בתי חולים לקבוע הסדרים מיוחדים הנדרשים לשם שמירת כשרות לפסח עבור מטופלים המאושפזים בהם, ובכלל זה איסורים והגבלות על הכנסת חמץ בפסח למבנה בית החולים".

פסיקת בית המשפט העליון (בג"ץ 18/1550 עמותת הפורום החילוני נ' שר הבריאות) קובעת כי לא ניתן לאסור באופן גורף על הכנסת מזון לבתי החולים בתקופת הפסח מאחר והדבר פוגע בזכויות החולים לחירות ובחופש מדת.

לדברי מציעי החוק, הצעת החוק נועדה לאפשר למנהלי בתי החולים להגביל את הכנסת החמץ באופן חלקי או גורף, ככל שיראו בכך צורך וככל שיוכלו. עם זאת, בדברי ההסבר מצוין כי הימצאות של חמץ בכלים של בית החולים עשויה לפסול את כשרותם.

"זה חוק מיותר ואני אומר את זה בשם חברי הכנסת שהגישו את החוק", אמר משה גפני (יהדות התורה) כשהציג את החוק. "אחרי למעלה מ-70 שנה שהתנהלו כאן במדינה בתי חולים בפסח בשקט ובשלווה, קפצה עלינו רוגזם של בג"ץ. בא בית המשפט ואמר שלמנהל בית החולים אין סמכות להתערב בעניין. בשביל מה הכניסו את המדינה לסחרחורת הזו? לאיזה צורך התערב בית המשפט בעניין? בית המשפט אמר שאם רוצים לתת סמכות למנהל בית החולים אתם צריכים לעשות חוק בחקיקה ראשית. ההתערבות החצופה הזו היא רק בנושאים נגד הדת".

יאיר לפיד (יש עתיד) הציג את התנגדותו לחוק ואמר "כשאני הייתי ילד איש מעולם לא חשב אפילו לאכול חמץ בפרהסיה בחג הפסח. גם חילונים גמורים שלא ששמרו כשרות, מתוך כבוד למסורת, מתוך הבנה שאתה לא רוצה לפגוע בשכניך שהם שומרי מסורת. ואז ב-86 עבר חוק החמץ ואחרי שנה אנשים כבר עשו מנגלים בים, אחרי שנתיים בכל פארק אכלו חמץ, אחרי 3 שנים מסעדות נשארו פתוחות. כי אנשים לא אוהבים שמנסים לכפות עליהם את הדת", אמר לפיד. "כשאתה כופה האפקט המיידי הוא הפוך, אם אתם תעבירו את החוק הזה יהיה הרבה יותר חמץ בבית החולים. מה שיקרה זה שבגלל החקיקה הזאת יהיה פה חילול השם הרבה יותר גדול".

"פורסם בתקשורת שאף אחד לא קיבל חוות דעת מקצועית ממשרד הבריאות לגבי החוק ושרוב בכירי משרד הבריאות נגד החוק", אמר זאב אלקין (המחנה הממלכתי), "ממלא מקומו של שר הבריאות עשה הכל כדי שחוות הדעת לא תצא, מקדמים את החוק בלי בכלל לשמוע מה חושב המשרד שאחראי על בתי החולים".

"אנשי משרד הבריאות היו בכל דיוני הוועדה והביעו את דעתם והם יביעו את עמדתם גם בדיונים לפני הקריאות השנייה והשלישית". הגיב יו"ר ועדת הבריאות, אוריאל בוסו (ש"ס), לדבריו של אלקין. "אין כפייה בחוק, אין החמרה של הרבנות או סמכות של רב בית החולים", הגיב בוסו לדבריו של לפיד. "יש דבר אחד בחוק הזה: שמירה על הסטאטוס קוו שהיה נהוג עשרות שנים בבתי החולים. תפסיקו להפחיד את האנשים. אין מגנומטרים לאוכל, אין בדיקה של תיקים, האמירות האלה זה פשוט לפלג את העם", אמר וסיים, "אני קורא לכולם להגיע ולשמוע את הדיונים בוועדה ולהבין שלא כצעקתה".

ד״ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא ויו״ר ארגון רופאי המדינה, הגיב לאישור החוק בקריאה ראשונה: ״מערכת הבריאות הציבורית היא מגדלור של סובלנות המחברת בין כל חלקי האוכלוסיה במדינת ישראל וקשובה לצרכים של כלל אזרחי המדינה".

לדברי ד"ר פלדמן, "אני קורא לכנסת לא להכניס את הפוליטיקה לתוך מערכת הבריאות הציבורית . מאז ומתמיד היתה הרגישות והשמירה על כבודם של יהודים וערבים, חילונים ודתיים לנגד עיניהם של מנהלי מערכת הבריאות וכך ימשיכו לנהוג. אין צורך בחקיקה דווקאית כדי להמשיך ולאפשר לכל יהודי דתי או חילוני לשמור על מסורת ישראל במסגרת מערכת הבריאות הציבורית במדינת ישראל. זה קרה תמיד וימשיך לקרות באמצעות השמירה על הסטטוס קוו. אל תהרסו את מה שאיננו דורש תיקון״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!