דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

נתניהו: ״הסרבנות היא איום קיומי על המדינה שעלול להתפשט ולהפוך לשיטה״

ראש הממשלה אמר בקריאת מגילה מול לוחמי מג״ב: ״הסרבנות תשמש את כל מי שלא יקבל ההכרעה הדמוקרטית״ | לפיד וגנץ: ״כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה״ | קודם לכן אמר נשיא המדינה מול כ-100 ראשי רשויות: "קרובים מתמיד למתווה שנותן מענים לשאיפות של שני הצדדים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: לע"מ)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שני) למאמצי נשיא המדינה להגיע להסכמות בנוגע לרפורמה המשפטית, וכן ליוזמות לסרבנות מילואים שעלו לאחרונה ביחידות שונות, והגדיר אותה ״נגע ואיום על היסוד הקיומי של המדינה״.

"כשאנו נלחמים בשדה הקרב ומסתכלים ימינה ושמאלה, איננו עושים זאת כדי לבדוק את הדעות הפוליטיות של אחינו ואחיותינו״, אמר נתניהו באירוע קריאת מגילה לחיילי מג״ב, כשלצידו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. ״אנו מסתכלים ימינה ושמאלה בידיעה שאנו מסתערים יחד, שכם אל שכם אל מול אויבינו כדי להבטיח את ביטחוננו ועתידנו. זהו היסוד הראשון והחשוב ביותר של הקיום שלנו בארצנו. הוא נשען על ההבנה העמוקה, שתהיינה אשר תהיינה המחלוקות בינינו, אנו תמיד מאוחדים מול מבקשי נפשנו. כך היה בכל מלחמות ישראל, ללא קשר למאבקים ולחילוקי הדעות בינינו״.

נתניהו הוסיף: ״הסרבנות מאיימת על היסוד הקיומי הזה, ולכן אסור שיהיה לה מקום בשורותינו. החברה הישראלית תמיד הוקיעה את הסרבנות ותמיד קידשה את השירות המשותף בצה"ל ובזרועות הביטחון״.

״מעולם לא נתנו לסרבנות דריסת רגל בשום מצב ובשום מקום – לא בצבא הסדיר ולא בצבא המילואים, לא בכוחות הביטחון ולא בשום מקום אחר. לא היה לסרבנות מקום במלחמת השחרור, לא היה לה מקום בהסכמי אוסלו ובהתנתקות, אין מקום לסרבנות עכשיו, ואסור שיהיה לה מקום בעתיד. נגע הסרבנות עלול להתפשט ויהפוך לשיטה – כל מי שההכרעה הדמוקרטית איננה נראית לו, או שהחלטה כזו או אחרת אינה לרוחו, יעשה דין לעצמו.

אני משוכנע שאנחנו נתגבר על הסרבנות ועל איומיה הפעם, אבל הזרעים שנזרעים כאן יכולים להצמיח גידולי פרא במחלוקות הבאות שתבואנה. ולכן דווקא בחג פורים, אנחנו צריכים לזכור את עיקרון האחדות שהוא בסיס כוחנו. כשהמן הרשע, ביקש למצוא נקודת תורפה בעם היהודי, הוא אמר: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד". אבל בימים ההם, כמו בזמן הזה, קמנו כאיש אחד, התלכדנו, והשגנו ניצחון לדורות – כך נעשה גם הפעם״.

לפיד וגנץ: ״כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה״

קודם לכן, יו״ר יש עתיד וראש האופוזיציה, יאיר לפיד, ויו״ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, פרסמו הודעה משותפת, בה טענו: ״כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה וסירוב. ישראל ניצבת בפתחו של מצב חירום לאומי, ונתניהו מסרב לעצור״.

״אנו מכבדים ומעריכים מאוד את מאמצי נשיא המדינה להגעה להידברות והסכמות רחבות״, נכתב בהודעה. ״אך כדי להגיע להידברות כנה ואפקטיבית שתביא לשמירה על הדמוקרטיה ועל אחדות העם, על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה. כל הניסיונות לקיצורי דרך הם דריסה של הידברות אמיתית״.

הרצוג: ״קרובים מתמיד להגיע להסכמות שיתנו מענה לשני הצדדים״

״אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים״, אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג מול כ-100 ראשי ערים ומועצות מקומיות באירוע שכינס במשכנו, על מנת לקדם מתווה להידברות בנוגע לרפורמה המשפטית. "עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה, שיממשו את הרגע החוקתי המכונן הזה שאנחנו נמצאים בפניו ויכולים לממש אותו".

"המתווה שאני פועל לגבש נותן מענים לשני הצדדים, לשאיפות של שני הצדדים". הוסיף הרצוג, "אנחנו במשבר היסטורי שמאיים לחרב אותנו מבפנים. אנחנו נמצאים באחד הרגעים הקשים ביותר שמדינת ישראל חוותה. כולנו יודעים בתוך תוכנו שזו סכנה לאומית עליונה".

"אנחנו ממש בדקה ה-90, ואתם ראשי הרשויות", קרא הרצוג "לכם יש כוח עצום, עצום! לצאת בקריאה ללא מנוח לכל מי שמעורב בתהליך ולכל מי שיש לו השפעה, ואני מבקש גם ברמה האישית, ממש כך- לפעול בכל כלי שקיים ברשותכם, לדפוק על השולחן, להפוך אפילו את השולחנות כשצריך, להשתמש בכל קשר והשפעה כדי לסייע להביא את הרגע הזה לידי מימוש".

"הרפורמה כמו שהיא כרגע מסכנת את היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל", הוסיף הנשיא הרצוג, "וגם אמרתי שלגיטימי בהחלט לדבר על רפורמה במערכת המשפט, יש דברים שהגיע זמנם ודברים שחייבים לבוא לידי מימוש ברפורמה הזאת. אני יכול להגיד לכם שבשבועות האחרונים אני עשיתי כל שביכולותי ויש פה הרבה אנשים שמכירים אותי היטב- כל שביכולותי להביא להידברות והסכמה רחבה. פגשתי את כולם, פוגש את כולם, מדבר עם כולם, 24/7, דחפתי רתמתי, דרשתי, הסברתי, איימתי, מאחורי הבמה ובקדמת הבמה".

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס קרא לעצור את החקיקה באופן מידי ואמר: "אל מול הפילוג והשסע איתם מתמודדת החברה הישראלית, אנחנו, ראשי השלטון המקומי, נמצאים פה מאוחדים ומלוכדים. לא כי אין בינינו מחלוקות, אבל לכולנו יש מכנה משותף אחד גדול – כולנו פה כדי לשרת את הציבור, את כולם. שום הישג לא יזקף לזכות הנהגת המדינה אם תהיה פה מלחמת אחים. האחדות יוצרת חוסן. מה שמאחד אותנו זה הערבות ההדדית, שאין לה תנאים וגבולות ואנחנו פסע מלאבד אותה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!