דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בית הדין לעבודה דחה את העתירה נגד עיצומי ארגון המורים: ״סכסוך כלכלי מובהק״

מרכזי השלטון המקומי והאיזורי ועיריות ת״א, ירושלים וחיפה עתרו בפעם השנייה בניסיון לעצור את העיצומים שנוקט הארגון, אך שופטי בית הדין דחו את העתירה | לפני כעשרה ימים הפסיקו מורי הארגון לקחת חלק בפעילויות חוץ בית ספריות

רן ארז, יו"ר ארגון המורים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
רן ארז, יו"ר ארגון המורים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי קבע היום (שני) כי ארגון המורים רשאי להמשיך בעיצומים אותם הוא נוקט: "מדובר בסכסוך כלכלי מובהק, ובמסגרת סכסוך מסוג זה קמה לארגון המורים הזכות לנקוט צעדים ארגוניים, בכפוף למגבלות הקבועות בדין ובפסיקה". עוד הוסיפו השופטים: "לציבור המורים, ככל ציבור עובדים, עומדת הזכות לנקוט צעדים ארגוניים במטרה לקדם בצורה יעילה את המשא ומתן להסדרת תנאי שכרם".

מרכזי השלטון המקומי והאיזורי ושלושת הערים הגדולות עתרו פעם שנייה לבית הדין לעבודה, בבקשה להוצאת צווי מניעה כנגד העיצומים שנוקט הארגון.

השופטים קבעו כי בשלב זה אין לקבל את טענת המעסיקים שלפיה חלה על ארגון המורים חובת 'שקט תעשייתי' בשל ההסכמות קודמות, שכן הסכמות אלו לא מומשו בפועל ובשל העובדה שהן המדינה והן ארגון המורים מתייחסים אליהן כיום כאילו אינן בתוקף. עוד ציין בית הדין כי לאור הנסיבות שהוצגו בפניו, ובכללן העובדה שההסכם הקיבוצי הקודם של המורים נסתיים כבר לפני שנה, יש לכאורה בסיס לטענת ארגון המורים בכל הנוגע לקצב ההתקדמות של המשא ומתן לכריתתו של הסכם חדש. זאת, גם לנוכח הנסיבות האובייקטיביות עליהן הצביעו המעסיקים והמדינה דוגמת הבחירות, הממשלה החדשה, אישור התקציב וכו'.

על אף נסיבות אלו, בית הדין הצביע על כך שהמדינה הצליחה לסיים בהצלחה משאים ומתנים על מגזרים אחרים במשק. "בשקלולן של נסיבות אלו ותוך שאנו מביאים בחשבון כי הלכה למעשה ההסכמות בהליך הקודם לא התממשו, איננו סבורים כי מדובר בצעדים ארגוניים הננקטים כצעד ראשון או כאלו שטרם קמה הצדקה לנקיטתם. בקביעה זו הבאנו בחשבון את היקף הצעדים שננקטים".

בית הדין הוסיף כי החלטתו זו לקחה בחשבון בין היתר את הצהרת יו"ר ארגון המורים רן ארז, לפיה העיצומים הנדונים לא חלים על פעילות חוץ בית ספרית של כיתות י"ב, והוסיף כי למען הסר ספק, מצופה מארגון המורים להוציא הודעה בהתאם לכל הגורמים הרלוונטיים, כך שהחרגה זו לא תהיה מותנית בפנייה לוועדת החריגים.

עוד הבהיר בית הדין כי ארגון המורים התחייב גם לפרסם הודעה ברורה מטעמו המבהירה כי הצעדים הארגוניים אינם ננקטים בחטיבות הביניים, ולכן מורי חטיבות הביניים שהם חברי ארגון המורים אינם צריכים לקחת בהם חלק.

כזכור, בחודש מאי 2022 הכריז ארגון המורים על סכסוך עבודה ועל כוונתו לנקוט צעדים ארגוניים בדרישה לקידום חתימת הסכם קיבוצי חדש למורים המיוצגים על ידו, זאת לאור סיום תוקפו של ההסכם הקיבוצי הקודם בפברואר 2022. בסוף אוגוסט הגיעו הצדדים להסכמות שונות שאפשרו את פתיחת שנת הלימודים, אך אלו בפועל לא מומשו בשל חילוקי דעות בין הצדדים. בעקבות כך הודיע הארגון שוב על כוונתו לנקוט צעדים ארגוניים והמעסיקים הגישו לבית הדין בקשה לצו מניעה. במסגרת הליך קודם, הגיעו הצדדים פעם נוספת להסכמות – אולם גם הפעם התעוררו חילוקי דעות בין המדינה וארגון המורים, והסכמות אלו בפועל לא התממשו. לפיכך, השבית ארגון המורים את הלימודים ב-5 בפברואר והודיע כי החל מה-26 בפברואר ינקוט עיצומים במסגרתם לא "לא תתקיים שום פעילות חוץ בית ספרית, כגון: טיולים, מסעות, הצגות, תחרויות וכד' כמו כן לא ינתנו ציונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!