דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
21.7°תל אביב
  • 13.6°ירושלים
  • 21.7°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 18.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.7°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

פרשנות / מעון עד הצהריים בלבד: התכנית המתגבשת לגיל הרך מעוררת שאלות וביקורת

שר החינוך קיש הודיע על מימון מעונות מגיל שנתיים עד הצהריים בלבד, ומתן שוברים מספטמבר גם לגנים פרטיים | אנשי חינוך מזהירים מהעתקת המודל מהגנים: "אי-אפשר לייבא את מודל הצהרון המשרת ילדים גדולים יותר, בלי להבין את מלוא ההשלכות"

שר החינוך, יואב קיש (צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך)
שר החינוך, יואב קיש (צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

המתווה למימון חינוך לגיל הרך אמור להיות מיושם כבר בספטמבר הקרוב, אך פרטי המתווה עדיין אינם ברורים, כאשר חלק מהצהרות הממשלה בנושא מתייחסות למימון מלא ואחרות להוזלה בלבד.

בוועידת החינוך של ערוץ 14 שנערכה בשבוע שעבר, פרש שר החינוך יואב קיש את תוכניתו לחינוך חינם מגיל שנתיים: מימון מלא של מעונות הסמל לפעוטות שכבר עכשיו נמצאים במעונות, ומתן שובר להורים למעונות פרטיים. במקביל לכך, אימוץ המודל של גני הילדים: יום הלימודים עד השעה אחת יהיה במימון ממשלתי, והחל משעה זו הורים שיבחרו בכך ישאירו את ילדיהם בצהרון במימון ההורים. לדברי השר קיש, שוברים למעונות פרטיים יינתנו למעונות שיירשמו לתכנית ויעמדו בסנטדרטים מסויימים.

גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' רמז לתוכנית בהצגת התקציב בשבוע שעבר, בה הוא ציין כי החינוך יינתן בהוזלה ולא בחינם – בדומה למערכת החינוך הכללית, שבה ההשתתפות של ילדי הגנים והכיתות הנמוכות הן בתשלום, ברשות. יחד עם זאת, לא היה ברור מדבריו מהם לוחות הזמנים או המודל של צהרון. סמוטריץ' ציין גם הוא את השובר כפיתרון להורים שיינתן מספטמבר, ונקב בסכום של 1,800 שקלים בחודש.

הסטנדרטים לקבלת המימון למעונות נותרו לא ברורים

המתווה מעלה שאלות רבות שטרם קיבלו מענה. ראשית, לא ברור מהם הסטנדרטים שיידרשו ממעונות פרטיים שישתתפו בתכנית, והאם מדובר בסטנדרטים חינוכיים כמו הכשרה לנשות הצוות, או בסטנדרטים ארגוניים וניהוליים בלבד.

שאלה נוספת היא רציפות המסגרת החינוכית לאורך היום. ברוב גני הילדים מפעילי הצהרון אינם חלק מצוות הגן, והצהרון עצמו אינו מופעל ע"י משרד החינוך אלא על ידי גורם אחר כמו הרשות המקומית. לא ברור אם גם אופן פעולה זה 'ישוכפל' למעונות, ואם כן – מה יהיו ההשלכות על תקצוב הארגונים שמפעילים את מעונות הסמל ועל תנאי העסקתן של המטפלות-מחנכות.

שאלות נוספות קשורות לאופן המימון. האם הורים שזכאים כיום לסבסוד למעון של משרד העבודה וישלחו את ילדיהם לגן פרטי, יקבלו סכום כסף מוגדל? האם לצד מימון מלא של הפעוטות הנמצאים כעת במעונות הסמל, ימשיך להתקיים מודל הסבסוד לפעילות הצהרון? האם סכום השובר יהיה גבוהה יותר מסכום הסבסוד?

"בהיעדר תשתית לשיפור איכות החינוך, התכנית עלולה להחליש את המערכת ולפגוע בפעוטות" 

ובעוד רב הנסתר על הגלוי, אנשי ונשות אקדמיה העוסקים בגיל הרך פנו השבוע לשר קיש המתנגד למהלך המרחיב את חוק חינוך חינם לגיל שנתיים אך לא מרחיב את איכותו של החינוך הניתן להם.

החוקרים התייחסו לאפשרות של פיצול המעון למעון ולצהרון, למרות שמדבריו של קיש לא ברור שבהכרח זו תהיה צורת ההפעלה. לדברי החוקרים, במקרה של פיצול לא תהיה ערבות לאיכותו של הצהרון, שיהיה "מסגרת שלא יחולו בה אפילו הסטנדרטים המינימליים שתקפים בשעות המעון הרגילות". לדברי החוקרים, "כיצד יוכל הצהרון לענות על צורכיהם ההתפתחותיים של הילדים?".

עוד ציינו החוקרים שהמודל אינו מתאים לגיל שנתיים, בה שנת צהריים היא מפתח להתפתחות תקינה של פעוט בגיל הזה, ומסכמים: "אי-אפשר פשוט לייבא את מודל הצהרון המשרת ילדים גדולים יותר ולהפעילו בגיל שנתיים, בלי להבין את מלוא ההשלכות של הצעד הזה".

החוקרים קוראים לממשלה להתמקד בשיפור האיכות של החינוך לגיל הרך בישראל: שיפור תנאי העסקתן של המטפלות מחנכות, שיכללו גם מתן הכשרה הולמת למטפלות-מחנכות, הרחבת מערך ההדרכה והליווי של המעונות, צמצום מספר הפעוטות בכיתה ופיקוח ממוקד למהלכים הללו. או כפי שכתוב במכתב: "בהיעדר תשתית מתאימה לשיפור איכות החינוך, עלולה תכנית זו להחליש את המערכת במקום לחזקה".

חלק מהמהלכים המדוברים החלו בשנת הלימודים הקודמת ויש להמשיך את תקצובם. "להתמיד בתהליך תוך הקצאת משאבים מתאימים לטובת איכות הטיפול בטרם פונים להרחבה או להוזלה של השירות הקיים".

התייחסות נוספת במכתב היא למקרי ההתעללות בפעוטות, שלדברי החוקרים עלולים להתגבר בעקבות הורדת הסטנדרטים. "אנו חוששים כי אם תתממש הכוונה לתת רישוי לכל מעון שיעמוד בסטנדרטים המינימליים של תקנות הפיקוח, שאף הן עוד לא הוחלו במלואן, תתרחב עוד יותר שרשרת ההתעללויות שנחשפנו להן ביתר שאת מאז הוכנסו המצלמות למעונות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!