דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

ראש הממשלה: המסעות לפולין יחזרו לאחר הפסקה של שלוש שנים

סבב שיחות של ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ אלי כהן עם מקביליהם הפולנים, הובילו להודעת ממשלת פולין כי הם רואים בחיוב את חידוש המסעות, בתום משבר של שנתיים בין המדינות

משלחת נוער לפולין במחנה אושוויץ. "אני רוצה שהשואה תיכנס לתכנית הלימודים גם במגזר הערבי" (צילום ארכיון: יוסי זליגר / פלאש 90).
משלחת נוער לפולין במחנה אושוויץ. "אני רוצה שהשואה תיכנס לתכנית הלימודים גם במגזר הערבי" (צילום ארכיון: יוסי זליגר / פלאש 90).
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מסעות הנוער לפולין יחזרו, כך הודיעו היום (שלישי) בהצהרה משותפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אלי כהן ושר החינוך יואב קיש. המסעות יחזרו לאחר כשלוש שנים בהן לא התקיימו בעקבות מגפת הקורונה ומשבר ביחסים בין ממשלות ישראל לפולין.

החזרת המסעות מגיעה בהמשך לסבב שיחות בין המדינות, בהן של נתניהו עם ראש ממשלת פולין מטאש מורבייצקי, ולשיחה שקיים שר החוץ אלי כהן עם שר החוץ הפולני לפני כחודש, במסגרתה ביקש לקדם את הפתרון להחזרת המשלחות לפולין.  נציגי משרד החוץ הפולני הודיעו היום כי פולין רואה בחיוב את חידוש הגעתן של משלחות הנוער לפולין ומכירה בחשיבותן להמשך קידום הקשרים בין המדינות.

"נמצא הפתרון למשבר שמנע את הגעתן של משלחות הנוער לפולין", נכתב בהודעה ששחררו השלושה. "בהמשך למגעים אותם הוביל ראש הממשלה נתניהו עם ממשלת פולין, נפסק קיפאון של כשנתיים ביחסים בין המדינות, והוסכם בין הצדדים על החזרת משלחות הנוער הישראליות".

להצהרה זו קדמו פגישתם של שר החינוך ושר החוץ עם מקביליהם הפולנים לפני חודש והצהרתו של סמנכ"ל בטיחות וביטחון של משרד החינוך אריה מור על היתכנות המסע בשנת הלימודים הנוכחית בוועדת חינוך שעסקה בנושא ביום השואה הבינלאומי.

קיש: "נפעל להחזרת המסעות בהקדם האפשרי"

"אחרי שנה מבוזבזת, אנחנו מחזירים את משלחות הנוער לפולין", מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו, "את לקחי השואה אפשר ללמוד בהרבה דרכים, אבל אין טוב יותר ממראה עיניים. אני מברך על כך שהצלחנו להחזיר את משלחות התלמידות והתלמידים שלנו לפולין כדי ללמוד מקרוב על השואה הנוראה". ראש הממשלה סיים את הצהרתו בתודה לשרים כהן וקיש וחתם במשפט "דע מאין באת ולאן אתה הולך".

"להחזרת משלחות הנוער לפולין יש חשיבות גדולה בעיצוב הזהות הלאומית של בני ובנות הנוער, והיכרות עם ההיסטוריה של עם ישראל בכלל, ושימור זיכרון השואה בפרט", אמר שר החוץ אלי כהן, "החזרת המשלחות הינה עדות נוספת להתחממות שחלה ביחסים בין המדינות בהובלת ראש הממשלה נתניהו, וכן הודות לעבודה מאומצת של משרד החוץ ומשרד החינוך".

"מכניסתי לתפקיד הצהרתי כי ההחלטה להחזיר את משלחות התלמידים לפולין עומדת בראש סדר העדיפויות ובקדימות", אמר שר החינוך יואב קיש. "אני מברך על שיתוף הפעולה עם מקבילי שר החינוך הפולני ומודה לו על הנכונות להגיע להסכמים. קיימת חשיבות רבה להנחלת זיכרון השואה לתלמידי ישראל ולהעברת תכנים אלה, שהינם חלק בלתי נפרד ממורשתנו כעם היהודי. משרד החינוך בהובלתי יפעל להחזרת המשלחות בהקדם האפשרי".

המסעות לפולין מיועדים לתלמידי כיתות י"א-י"ב, ותפקידם ללמד את זיכרון השואה באמצעות ביקור באתרים היסטוריים וחוויה לימודית-ערכית-רגשית. עם פרוץ מגפת הקורונה בפברואר 2020, משרד החינוך החליט להפסיק את המסעות. במשך שנה וחצי מאז בוטלו המסעות משרד החינוך לא העמיד חלופה למסע לעיירות היהודיות ולמחנות הריכוז, למעט מסעות מעטים בקיץ 2021. המסעות חודשו בפברואר 2022, אך הוקפאו בשנית זמן קצר לאחר מכן.

"דווקא עכשיו, אי אפשר להפריז בחשיבות המסעות"

פסח האוספטר, יו"ר פורום רום – מחנכים לזיכרון השואה והגבורה: "רצה הגורל ודווקא היום בחג הפורים – נקודת ציון מרכזית במאורעות עמנו, התבשרנו על שובם של מסעות הזיכרון של בני הנוער הישראלים למחנות ההשמדה בפולין, שאף הם מפעל אדיר של זיכרון לדורות, את שאירע לבני העם היהודי בתקופת השואה על ידי הצורר הנאצי. אנחנו מבקשים להודות הערב הזה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שעמד על שילוב החזרת המסעות בקווי היסוד של הממשלה. לשרי החינוך והחוץ, השר אלי כהן והשר יואב קיש והצוותים המקצועיים במשרדם שעמלו במלאכה מול ממשלת פולין, למרכז השיחות הקואליציוניות ח״כ יריב לוין ולנציגות משרד החוץ בוורשה בראשותו של השגריר יעקב ליבנה שעשו לילות כימים לחזרת המסעות. דווקא בימים אלו שבהם ישראל מתמודדת עם אתגר פנימי, אי אפשר להפריז בחשיבות הגעת בני הנוער למחנות ההשמדה בפולין ועמידתו מקרוב אחר מאורעות השואה, כדי להבין את המחוייבות לביצורה של מדינת ישראל מעל לכל וויכוח פנימי״.

מועצת התלמידים והנוער הארצית: "אנו מברכים על חזרת המסעות לפולין אחרי המתנה ארוכה של התלמידים, לאחר דרישותינו החוזרות להשבתם. המסעות לפולין הם אבן יסוד קריטית בעיצוב זהות בוגר מערכת החינוך ועל כן חזרתם באופן מלא היא הכרחית. שמחנו למצוא קשב מלא ומחויבות לפתרון הקשיים, מהיום הראשון, מצד שר החינוך ומצד מנכ״ל המשרד. וזאת בהמשך לעבודה המאומצת של משרד החינוך בשנה האחרונה בהובלת שרת החינוך הקודמת. אנו מודים לראש הממשלה שהתגייס לפתרון הסוגיה בעקבות בקשותינו בשנים האחרונות, גם במסגרת ועדת החינוך של הכנסת. כן, לשר החינוך ולשר החוץ על פועלם להנחלת זיכרון השואה ועל האחריות שלהם לנוער הישראלי, וליו״ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, על השותפות המלאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!