דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

המפונים / אלפי המפונים בחיפה נתקלו בחוסר וודאות ופחד - אך גם ביד חמה

האש תפסה את החיפאים באמצע החיים - אף אחד לא הכין אותם למצב כזה של חוסר וודאות וחשש אמיתי לחיים, ליקרים להם ולרכוש. איך מתמודדים עם השריפה האנשים שהתפנו למרכזי הפינוי שמפעילה עיריית חיפה.

מרכז המפונים ברחוב צה"ל בחיפה (צילום: דבר ראשון).
מרכז המפונים ברחוב צה"ל בחיפה (צילום: דבר ראשון).
ארז רביב
שי ניר
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאורך היום התפנו אלפי אנשים ברחבי חיפה למרחבים מוגנים, כתבינו שוחחו עם חלק מהם שהתפנו משכונת רוממה אל הדר הכרמל ורמת הנשיא. אורי (70) מרוממה סיפר כי "הבן שלי התקשר אלי מתל אביב להגיד שצריך להתפנות מהבית, אחרי שהתעדכן בווי-נט". מזל (56) גם היא משכונת רוממה, קיבלה הנחייה מהמשטרה להתפנות וחיכתה יותר משעה עד שאוטובוס יבוא לקחת אותה, לבסוף הצליחה להתפנות עם אזרח טוב לב. מרינה (56) מטפלת בקשישים, הצטרפה גם היא לטרמפ.

עולים קשישים שפונו מבתיהם בחיפה.
עולים קשישים שפונו מבתיהם בחיפה.

מתנ"ס בת גלים הוא אחד משמונת מרכזי פינוי שפתחה עיריית חיפה, בהם מתנדבים רבים וכוחות סיוע וטיפול. להערכת העובדים הסוציאליים במתנ"ס בת גלים נקלטו כ-200 אנשים ובשלב זה לא צפויים להיקלט יותר. העובדות הסוציאליות, לבושות בווסטים צהובים עליהם רשום "עיריית חיפה – צוות חוסן" הן אלו המפעילות את המרכזים הקהילתיים אליהם הגיעו המפונים, כשהם ברובם דוברי רוסית. אלפי אזרחים אחרים מסתדרים בכוחות עצמם, ולכאן מגיע לרוב מי שאין לו פתרון זמין יותר. כאן מתאמים בין הצעות האירוח מתושבים וממוסדות ובין הצרכים של המפונים. מי שזקוק לתרופות שהשאיר בבית למשל, זכאי לרישום מסודר של הבקשה. ההיערכות המסודרת עוזרת לשמור על המקום בתפוסה קטנה, כאשר מספר הנכנסים לא עולה על מספר האנשים שנמצא להם פתרון לינה במקום אחר.

 

בלה

בלה מרמת אלמוגי בחיפה הגיעה למרכז הקהילתי עם שתי בנותיה, לאחר שעות של טלטלה וחוסר וודאות ברחבי העיר. בלה סיפרה כי בשעה 11:00 נתבקשו ההורים, דרך הודעת טקסט, לאסוף את הילדים מבית הספר אליאנס. "בשעה 13:00 ראינו את הלהבות מתקרבות וחצי שעה לאחר מכן התחלנו להריח את העשן הסמיך. הילדה – בגלל קשיי נשימה התחילה להשתעל בתוך הבית, היה קצת ריח של עשן שרוף, הבנתי שאנחנו נצטרך להתפנות , שלא תחטוף משהו בריאות. ירדנו לאוטו, וכאן התחילה הסאגה"

בלה: "בגשר דורי נהג אמר שחסום בגלל שריפה בגשר פז, התחלתי להרגיש אבודה. אם יפלו טילים ויהיו תבערות – מי שגר בכרמל לכוד ולא יכול לצאת."

"לא היה לאן לברוח. עלינו לרחוב אבא חושי כדי לצאת מהעיר, כי הבנתי שהאש פורצת מהרבה כיוונים – רציתי להגיע לים. בצומת אבא חושי לכיוון מרכז חורב, הגענו לצומת דניה לכיוון מרכז חורב ודרך פרויד. 100 מטר אחרי צומת דניה, היה פקק תנועה גדול וריחות שהגיעו מרחוב איינשטיין, ועשן מכיוון בית ספר איינשטיין. הנהגים בפקק אמרו שצומת חרוב חסומה בגלל השריפה ואי אפשר לצאת מהעיר מהצד הזה – אנחנו לכודים. לא ידענו מה המצב מכיוון נשר, אבל הכל שם יער אחד גדול, אז החלטנו לרדת לעיר התחתית ומשם לצאת מהעיר. בגשר דורי נהג אמר שחסום בגלל שריפה בגשר פז, התחלתי להרגיש אבודה. אם יפלו טילים ויהיו שריפות – מי שגר בכרמל לכוד ולא יכול לצאת."

מרכז המפונים ברחוב צה"ל בחיפה (צילום: דבר ראשון).
מרכז המפונים ברחוב צה"ל בחיפה (צילום: דבר ראשון).

"החלטתי לנסוע דרך נווה שאנן והדר, מהדר הגעתי לקריית אליעזר ובקריית אליעזר החלטנו לעצור לאכול. האוויר היה קצת יותר נקי ומשם נמשיך לקניון חיפה דרך העיר התחתית. מ-13:30 עד 15:30 הסתובבתי בלי אפשרות לצאת מהעיר. מי שיצא קודם הצליח, אבל אז כבר הכל היה חסום. אפשר לעבור ולצאת לכביש חיפה תל אביב, אבל אז אתה תקוע בפקק חצי שעה, ולילדה יש קשיי נשימה לא אוכל לסגור את החלונות בפקק ליציאה מתל אביב. אמרתי לבנות – נשאר בקריית אליעזר כי האוויר נקי פה, ואז קיבלת וואטסאפ מחברה של הילדה שאפשר להתפנות לרחוב צה"ל, לבת גלים. ההודעה הזו הצילה אותנו. יש לי קרובי משפחה בתל אביב, אבל אני לא יכולה לנהוג בשעה כזו, ובטח שלא יכולה במצב כזה – אם מציעים לי פה אירוח, אז בכלל זה עדיף."

"יש לנו נוער מצויין, הגיעו סטודנטים והזמינו מפונים הבייתה אליהם", אמרה בלה בהתרגשות. "זוג סטודנטים הזמין אותנו להתארח בדירה שלהם בסוף השבוע, כשהם לא נמצאים. יש לי מפתח לדירה במעונות בקריית אליעזר. זה מה שהציל אותי. יש לי שכנים שגרים בבניין שלנו והם מבוגרים ולא רוצים להתפנות. לא צריך שיקרה משהו נורא, כאילו שמשהו יישרף, מספיק העשן השחור כדי להיפגע. זה ממש נורא העשן הזה."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!