דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לוחמי האש

המצילים / בתוך הלהבות: האנשים שעבורם להציל חיים זו עבודה ושליחות

מאות נשות ואנשי הצלה עושים לילות כימים במטרה להגן ולסייע - אך אינם זוכים תמיד להערכה: הכירו את כבאי חברת החשמל המטפלים באירועים המהווים כח עזר ללוחמי האש, ועוברים מאירוע לאירוע, ואת לוחמי האש מבאר שבע - שהוקפצו לחיפה

הצוות של מוטי הגיע מבאר שבע (צילום: דבר ראשון)
הצוות של מוטי הגיע מבאר שבע (צילום: דבר ראשון)
ניצן צבי כהן
עמר כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

350 לוחמי אש וחיילי כיבוי והצלה, עם 115 רכבי כיבוי פעלו במהלך היום ברחבי העיר חיפה בכיבוי עשרות אירועים פתוחים. אליהם הצטרפו 12 מטוסי כיבוי לצד מסוקי פיקוד, ואליהם צפויים להצטרף עוד שלושה מטוסים יווניים לאחר שכבר הטילו 200 טונות מים על מוקדי השריפות. גם רוסיה, קרואטיה וטורקיה צפויות להעביר סיוע לכיבוי השריפות.

מוקדי החירום 101 של מד"א תוגברו בחובשים ופאראמדיקים שנותנים מענה מהיר למאות הפניות שמגיעות למוקד, וכוחות גדולים ומתוגברים של מד"א הוקפצו ממרכז הארץ וממרחבים סמוכים על מנת לאבטח את מוקדי השריפות בחיפה. גם חניכי קורס פאראמדיקים של מגן דוד אדום הגיעו לתגבר את הכוחות שנמצאים בשטח במטרה לאבטח, לפנות ולהעניק טיפול רפואי מהיר ומקצועי.

הצוות של מוטי

הצוות של מוטי הגיע מבאר שבע לסייע במאמצי הכיבוי בחיפה. חמיש כבאית בצוות. הם הגיעו למוקד שברוממה לקראת השעה ארבע אחר הצהריים וקיבלו אחריות על רחוב האורן. בשמונה בערב הם היו כבר בשליטה על האש. תוך כדי סיור לאורך הרחוב – כל כמה דקות עצרו לכבות שיח או עץ שהאש עדיין אוחזת בו. דאגו שהשריפה לא תתלקח שוב.

כשיאלו עידכן את מוטי במצב המים במיכל, כל שעה בערך עם ממלאים אותו מחדש, הגיע לקראתם רכב ובו שני אזרחים בשנות השבעים לחייהם. "הבית שלנו נשרף" אומר הגבר. "בלוני גז התפוצצו בחצר". מוטי סובב את הכבאים ונסע ישר לכיוון הבית. בתוך הבית חושך, כל השכונה בלי חשמל. הבית מבפנים כמעט ולא ניזוק. החצר בחוץ שרופה לחלוטין. ריח חזק של חומר שרוף. מוטי חילק לצוות הוראות, והם כיבו את מה שנשאר מהפרגולה בחצר. הם לא שכחו גם לנעול את הדלת האחורית של הבית שהתעקמה כולה. את המשמרת הם התחילו בבוקר בכוננות בבאר שבע. הם לא יודעים מתי היא תסתיים ואם יוכלו לחזור דרומה בקרוב.

לוחם האש אדם – "זו העבודה שלי, דרך חיים":

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "מגן דוד אדום פועל ביתר שאת במוקדי השריפה השונים. כוחות רבים ומתוגברים של מד"א פזורים בזירות שעולות באש, מעניקים טיפול רפואי מהיר ומקצועי לנפגעים משאיפות העשן ומפנים אותם לבתי החולים באזור. הניסיון הרב שיש לכוחות מגן דוד אדום באירועים מגוונים לצד התמדה בהכשרות ותרגילים מאפשרים לצוותים להגיע למקום האירוע במהירות, להעניק טיפול רפואי, מקצועי ולפנות את הפצועים לבתי החולים. בנוסף הוכנה תוכנית תגבור ארצית לגל נוסף במקרה ונדרש לכך".

הכבאים של חברת החשמל

גם מחלקת הכיבוי וההצלה הארצית של חברת החשמל התגייסה לסייע לכוחות נציבות הכיבוי וההצלה הארצית במוקדי השריפות השונים."כבאי התחנה באורות רבין הוקפצו לפני יומיים לסייע בשריפה בזכרון ואחרי זה בשפיה. כשראינו שזה מתעצם הבאנו כבאית מחיפה. פתאום היתה שריפה בחגית ליד כביש 70 והם עברו לשם ועסקו בפעילות כיבוי כל הלילה. אחר כך קצת התרעננות והחלפת ציוד" אמר ניר נוימן, מנהל המחלקה.

"אתמול (חמישי) היתה שריפה בתחנת המשנה של חברת חשמל בשער הגיא, ושריפה בתחנת הכוח אורות רבין עצמה כך שהכבאית חזרה להגן על המתקן עצמו. שריפה במתקן המחסנים והלוגיסטיקה שלנו 'נהריים' בחיפה, כך שגם הכבאית של חיפה חזרה להגן על המרחב שלה. טיפלנו בשריפה ליד בניין חברת החשמל בחיפה שפונו ממנו למעלה מאלף עובדים כיוון שהתחילו להגיע גיצים לחניית הרכבים. כוחות הכיבוי שלי היו פרושים בפנים, וגם במתקן הפיקוח בשכונת דניה היתה שריפה וגם שם היו כבאים שלנו." מסר נוימן.

חברת החשמל תגברה את כוחות הכיבוי וההצלה באמצעות מיכלי מים גדולים, כחלק משיתוף הפעולה ההדוק בין יחידת כיבוי האש לבין חטיבת המבצעים של רשות הכיבוי וההצלה הארצית.

"יש לנו מערך לא גדול, של כ-55 כבאים ועוד אנשי מטה. בתפיסה שלנו של חברת החשמל הכבאים פרושים בתחנות הכוח ובמחז"מים (תחנות מבוססות גז, נ.צ.כ). בתחנות הגדולות, החופיות יש ממש משמרת של כבאית מסביב לשעון" הסביר נוימן. "ביום יום אנחנו אחראים גם למניעה, לתחזוקה ולהדרכות. ב-300 האתרים של חברת חשמל יש מטפים, זרנוקים גלגלונים שנבדקים על ידינו, ולא על ידי חברות חיצוניות. אנחנו אחראים על הבקרה על קרוב ל-61 אלף פריטים, על פי תקני מכון התקנים". לדבריו, המחלקה הארצית הוקמה לאחר אסון השריפה בכרמל, לפני כן היו צוותי הכיבוי של חברת החשמל שייכים למחלקות הביטחון המרחביות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!