דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

מגדלי העגבניות מתריעים מפני מחסור חמור בעקבות רעידת האדמה בטורקיה

מחיר העגבניות מטורקיה יעלה ב-60%, בעקבות הנזקים במדינה | מאז פתיחת שוק הירקות לתוצרת חוץ, ישראל מייבאת כ-40 אלף טון מהעגבניות הנצרכות בארץ מדי שנה | משרד החקלאות: "נפתח מכסות יבוא פטורות ממכס ממדינות נוספות, ככל שיידרש"

עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
מאיה רונן

מגדלי העגבניות מתריעים על צפי למחסור חמור בעגבניות, זאת בעקבות הודעת משרד החקלאות הטורקי על הגבלת נפח יצוא העגבניות עד ה-23 באפריל. לעומת זאת, הייצוא לצפון קפריסין, פלסטין ואזרבייג'ן אינו כפוף למגבלה. ההודעה באה על רקע הנזקים שנגרמו ליבול העגבניות בעקבות רעידת האדמה הקשה שפקדה את המדינה. בעקבות ההודעה זינק מחיר העגבניות מטורקיה ב-60%.

מאז הורדת המכסים ופתיחת שוק הירקות לייבוא, ישראל מייבאת כ-40 אלף טון מתוך כ-180 אלף טון העגבניות הנצרכות בארץ מדי שנה. מרבית היבוא מגיע מטורקיה, אלא שעל פי הודעת משרד החקלאות הטורקי: "בעקבות העלייה החריגה במחיר העגבניות בטורקיה לאחרונה ובשל ההשלכות הנוראיות של רעידת האדמה שהשפיעה ישירות על 11 מחוזות, היה צורך לנקוט בצעדים כדי להבטיח ביטחון תזונתי ולייצב מחירים".

אנליסטים של חברת EastFruit (איסט-פרוט) צופים שלהחלטת ממשלת טורקיה תהיה השפעה דרמטית על שוק עגבניות החממה במדינות התלויות ביבוא עגבניות טורקיות בעונה זו, בהן גם ישראל. להערכתם, ניתן לצפות לזינוק במחירים במדינות התלויות ביבוא מטורקיה כבר במהלך השבוע הבא.

ארגוני החקלאים: בישראל חסרים כ-4,500 דונמים לגידול עגבניות

בין המדינות שתלויות בייצוא עגבניות החממה הטורקי נמצאות אוקראינה, מולדובה, גאורגיה, רומניה ומדינות נוספות. יבואני ירקות חממה אוקראינים כבר החלו מחפשים אחר שווקים אלטרנטיביים לאספקת עגבניות החל מהשבוע הבא. על פניו, ניתן היה למלא את החסר בעגבניות הטורקיות על ידי יבוא ממרוקו, איראן או אפילו ספרד, אלא שככל הנראה לא יוכלו מדינות אלה למלא את נפח אספקת העגבניות הדרושות בשוק כרגע. גם לאיתור מקורות אלטרנטיביים לייבוא צפויה להיות השפעה על מחיר העגבניות.

מגדל עגבניות בישראל (צילום אילוסטרציה: משה שי/פלאש90)
מגדל עגבניות בישראל (צילום אילוסטרציה: משה שי/פלאש90)

ממש כמו בארץ, גם מגדלי העגבניות בטורקיה מגדלים בתקופה זו בחממות. אלא ששינויי מזג האוויר והשפעות רעידת האדמה הביאו את ממשלת טורקיה להגביל את יצוא העגבניות משמעותית. התלות הישראלית בעגבניות הטורקיות נובע בעיקר מצמצום שטחי גידול העגבניות בארץ בשנים האחרונות.

מדיניות "ייבוש" שהוביל משרד האוצר והעדר תמיכות בחקלאים הביאו לחוסר כדאיות כלכלית עבור החקלאים. להערכת ארגוני המגדלים חסרים בישראל כ-4,500 דונמים לגידול עגבניות. בארגונים קוראים לשרי האוצר והחקלאות להתעשת בהקדם ולדאוג להחזיר למעגל הייצור את אותם 40 אלף טון החסרים, שימנעו את התלות בייבוא.

המחסור עלול להקפיץ את מחיר העגבניות ל-15 שקלים לק"ג

עבור יבואני הירקות הטריים לישראל מדובר במכה קשה. היבוא בעונה זו הוא בדרך כלל במחיר נמוך, שמאפשר להם לשווק את העגבניות במחיר גבוה. כעת, נראה שייבוא עגבניות פחות ישתלם להם. ירדן אמנם מהווה אלטרנטיבה אפשרית לייבוא עגבניות לישראל בעונה זו, אם כי נוכח המחסור העולמי בעגבניות, גם הם ככל הנראה יעלו את המחיר, ולכן צפויה עלייה משמעותית במחיר העגבנייה לקראת החג.

לדברי נציגי רשתות השיווק כרגע אין מחסור בעגבניות בארץ ומחירן בשוק המקומי זול ונע בין 7-4 שקלים לק"ג. יחד עם זאת, בקרוב יסתיים הגל האחרון של הקטיף לעונה ואספקת העגבניות המקומיות תצטמצם. המחסור, כך צופים ברשתות, עלול להקפיץ את מחירן ל-15 שקלים לק"ג, ואף גבוה מזה.

קונות בוחרות עגבניות בסופרמרקט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
קונות בוחרות עגבניות בסופרמרקט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

על רקע המשבר בענף החקלאות הפוקד את ישראל בשנים האחרונות, הודיע לאחרונה שר החקלאות אבי דיכטר (הליכוד) על כוונתו לייצב את רציפות האספקה של מזון טרי ובריא, על בסיס ייצור מקומי. במסגרת המהלכים שמוביל משרד החקלאות בימים אלה לחיזוק בטחון המזון של ישראל, יזכו החקלאים לתמיכה גבוהה יותר מהמדינה ומחירי התשומות החקלאיות יוזלו, על מנת להוריד את עלויות הייצור.

"הוכחה חוזרת לכך שישראל לא יכולה לסמוך על יבוא של מזון מחו"ל"

ירון סולומון, ראש מחלקת התיישבות בתנועת כפרי האיחוד החקלאי: "הפסקת היצוא מטורקיה היא הוכחה חוזרת לכך שישראל לא יכולה לסמוך על יבוא של מזון מחו"ל, וכי הנחת היסוד עליה התבססה רפורמת החקלאות לפתיחת יבוא תוצרת חקלאית מחו"ל, שפגעה במגדלים מקומיים, כמו מקרה מגדלי השום הישראלים, שכמעט נעלמו בעקבות היבוא המסיבי מסין, שגויה ומזיקה לביטחון המזון".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "החלטה זו של טורקיה, כמו גם המחסור במדפי הפירות והירקות בבריטניה מוכיחים פעם אחר פעם מדוע יש לחזק את החקלאות המקומית, ואסור להסתמך באופן בלעדי על ייבוא. משרד החקלאות האמון על ביטחון המזון של תושבי ישראל ימשיך לפעול לחיזוק החקלאות המקומית. יש עתה אספקה סדירה של עגבניות בשוק והמחירים הוגנים, על כן בעת הנוכחית אין מכסות ייבוא בפטור ממכס מטורקיה. ניתן לייבא במכס מלא. המשרד ממשיך לעקוב אחרי השוק, אחר הביקוש וההיצע, וככל שיידרש, יאפשר ייבוא בפטור ממכס ממדינות אחרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!