דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
19.6°תל אביב
  • 12.9°ירושלים
  • 19.6°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 19.5°אשדוד
  • 16.0°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 17.9°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר מרץ 2023

ייעוץ השקעות / שוקי ההון סוערים נא להיות רגועים

ירידות שערים בבורסה בתל אביב. אילוסטרציה. (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ירידות שערים בבורסה בתל אביב. אילוסטרציה. (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

כאשר הגלים מתחזקים החזקים מתגלים | האם הרפורמה המשפטית תשפיע על החסכונות שלכם? היא כבר משפיעה על שוקי ההון, אבל זה לא צריך להדאיג אתכם

שוק ההון והחסכונות של כולנו נפגעו בשנה האחרונה בצורה גורפת במסלולים לבחירה  בקרן השתלמות וקופות גמל; במסלול אג"ח הפסד בממוצע של 5%, במסלול הכללי הפסד של 8% ובמסלול המניות הפסד של 16%.

ראשית טוב יעשה המשקיע אם יחליט מה רמת הסיכון בה הוא מרגיש נוח ולא יפעל מהבטן. טיפ: רמת הסיכון הולכת יד ביד עם טווח ההשקעה כלומר ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר כך ניתן להגדיל את רמת הסיכון.

הפאניקה היא יועץ גרוע. גם הניסיון לנחש מתי יתרחש תיקון שוק עלול להזיק הרבה יותר מאשר להועיל. מ-1950 עד היום, במשך יותר מ-70 שנות מסחר, נרשמו במדד S&P 500  36מקרים שבהם השוק איבד מערכו יותר מ-10%. כלומר, תיקון קורה בממוצע פעם בשנתיים, אך כאמור אין לדעת מתי יבוא וכמה זמן יישאר. ניסיון לתזמן את השוק עלול להוביל להפסדים, כפי שאכן קרה למשקיעים שמשכו את כספם בתחילת משבר הקורונה בשנה שעברה.

ידוע שאנחנו חיים בארץ לצד סיכונים ביטחוניים, ושוק ההון למד לחיות לצידם. אולם לפתע מתחילת השנה פרץ סיכון חדש מהתחום הפוליטי תחת אי וודאות אם הרפורמה המתוכננת תיושם. התוצאה היתה שמדד תל אביב 125 נפל בפברואר ב-6%, ומדד תל אביב 90 צלל ב-9%. גם השקל הישראלי נפל, ואיבד בתוך חודש אחד כ-9% מערכו לעומת הדולר האמריקאי.

אירועים אלה לא היו תוצאה של מהלכים כלכליים. דווקא המשק צמח בשנת 2022 ב-6.5%, מעל לתחזיות בנק ישראל, והוא נמצא במקום השלישי במדד שיאניות הצמיחה בין מדינות העולם. אנחנו רואים איך הצמיחה כאן לא משנה ושוק ההון מקדים את הכלכלה. ברגע שהמשקיעים חושבים שיש לרפורמה המשפטית השפעה כלכלית – תהיה לה השפעה כלכלית. השיח הציבורי מחלק שלל עצות איך להוציא את הכסף מפה לחוף מבטחים, איך לבצע מעבר מהיר למט"ח וכו', כי החשש שישראל הופכת ללא דמוקרטית ושהכלכלה הישראלית תפגע גדולים, בלי לדעת עדיין מה יישאר על רצפת שולחן העריכה ומה יכנס לספר החוקים של מדינת ישראל.

האם המעבר לשווקי חו"ל מוצדק? ימים יגידו. אבל ההיסטוריה מלמדת שלעתים המדדים בישראל נתנו תשואה עודפת על המדדים בחו"ל – למשל  כאשר ה-S&P500 ירד בשנה שעברה (2022) ב-20% ונסאד"ק ב-33%, כאן בארץ המדדים ירדו רק ב-10%. גם בשנת 2021, וול סטריט עלתה ב-20% ואילו ישראל עלתה ב-30%.

לכן המלצתי היא לא לעשות שינויים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות – הרי ההשקעה היא לטווח בינוני-ארוך, מה גם שיש פיזור בין השוק המקומי והגלובלי. והחשוב מכל כדאי לא לקבע הפסד אם הצדדים במגרש הפוליטי יגיעו לפשרה והשוק יתאושש. בטווח הקצר ימשיך אי ודאות ככל הנראה, אבל בטווח הארוך כנראה שנעבור גם את זה. אז עצתי לכם היא – תמשיכו להשקיע!  ותזכרו "תמיד הכי חשוך לפנות עלות השחר".

כותב המאמר הוא משווק השקעות /פנסיוני, קופות הגל עמ"י וקרן ההשתלמות לעובדי המדינה

 

 

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!