דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתה

גל השריפות / זעם וחשש בקרב אנשי ציבור סביב הגדרת ההצתות כ"טרור"

ראש הממשלה מיהר להגדיר את האתגר העומד בפני ישראל "טרור ההצתה", וסימן גם את "ההסתה להצתה". בכך החרה-החזיק אחרי פוליטיקאים ואישי ציבור שמיהרו להגדיר את השריפות כטרור. אך יש החוששים כי הגדרה שכזו טרם השלמת החקירה מסוכנת

‏ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב עם הכוחות בשטח בגזרת חיפה (צילום: דוברות חיפה).
‏ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב עם הכוחות בשטח בגזרת חיפה (צילום: דוברות חיפה).
שי ניר

"אנחנו עומדים בפני טרור מציתים" אמר אתמול (חמישי) רה"מ במסיבת העיתונאים המיוחדת שהתקיימה בחיפה. אנחנו עומדים גם בפני הצתה," המשיך נתניהו, "וגם בפני הסתה להצתה. מבחינתנו זה היינו הך ואנחנו נפעיל את כל כובד משקלו של החוק נגד האנשים שנוקטים כך. זה פשע לכל דבר, מבחינתנו זה גם טרור לכל דבר. אנשים יכולים להישרף, זה כבר קרה".

נתניהו התייחס בדבריו גם להקמתו של צוות חקירה מיוחד, המשלב את כוחות השב"כ והמשטרה, שחוקר את הסיבה להצתות ופועל לתפוס את האשמים. עוד קודם לכן אמר השר לבטחון פנים גלעד ארדן כי הנחה את המשטרה לפעול לאתר את האשמים בהצתות השונות דרך הרשתות החברתיות. הנחיה זו מצביעה על ההנחה כי השריפות נובעות מהצתות, והמציתים צפויים להזדהות ו"ליטול אחריות" כפי שנעשה בפעולות טרור.

ראש הממשלה בניימין נתניהו במסיבת עיתונאים בחיפה בזמן מאמצי הכיבוי (צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ).
ראש הממשלה בניימין נתניהו במסיבת עיתונאים בחיפה בזמן מאמצי הכיבוי (צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ).

המשטרה מצידה, והמפכ"ל בראשה, ניסו למתן את הקביעה הגורפת. המפכ"ל ציין כי רק חלק מהשריפות נובעות מהצתות ובכל מקרה החקירה תארך זמן. עם זאת, המפכ"ל ציין כי נעצרו חשודים בהצתות, ובמקרים שבהם החשד הוא כי מדובר בהצתה, ההערכה היא כי היא נעשתה על רקע לאומני.

התבטאויות הפוליטיקאים בימים האחרונים נחלקו בין הגדרת גל ההצתה כ"טרור", וקריאה לפעולה תקיפה כנגד המבצעים ובין החשש כי הגדרה זו מוקדמת מדי, ומשמשת למעשה כדרך "לסמן" את כלל הציבור הערבי-ישראלי כאויב.

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) ושרת התרבות והספורט, מירי רגב (הליכוד), היו מבין המאשימים את ההסתה כמקור לגל השריפות. שקד אמרה, "מדינת ישראל תילחם ללא פשרות בטרור ההצתה." והוסיפה, "המסיתים לא יינקו ומדינת ישראל תתייחס אליהם כאל מסיתים לטרור לכל דבר." רגב אמרה, "ההסתה שהחלה ברשת הביאה להצתה בשטח. האש הוירטואלית הציתה את האש הפיזית".

מנהיגי ציבור ערבים ביקרו את אופן התבטאות זה, וגם את הדיווח בכלי התקשורת. ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) אמר, "אינתיפאדת ההצתות, טרור ההצתות, כל כלי תקשורת מנסה לתת את הכותרת הכי מסיתה, הכי מכפישה. במקום לחזק את כוחות הכיבוי ואת התושבים, חלקים גדולים מכלי התקשורת, הולכים בעקבות ה"בנטים" למיניהם בניסיון להפוך את להבות האש ללהבות של שנאה," אמר בהתייחס לפוסט שפורסם אמש על ידי ש החינוך נפתלי בנט שקבע "רק מי שהארץ לא שייכת לו מסוגל לשרוף אותה".

"האדמה הבוערת היא של כולנו," המשיך פריג', "כולנו דואגים לה, כולנו רוצים לראות את האש נרגעת, כולנו דואגים לתושבים. עצוב שגם ביום קשה כזה מנסים כלי תקשורת ופוליטיקאים להיבנות משנאה."

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה אמר, "לצערי, יש מי שהחליט לנצל את המצב הנורא הזה בשביל להסית ולהשתלח בציבור שלם. מי שאוהב את המולדת שלנו צריך להתמקד עכשיו בכיבוי השריפות ועזרה לנפגעים ולא בליבוי השנאה.״

ח״כ טלב אבו-עראר (הרשימה המשותפת) אמר, "אנחנו כחברה ערבית גם כואב לנו לראות את הירוק הופך לשחור, והאש לא מבחינה בין יהודי לערבי, או בין זכרון יעקב, לפורידיס או בין קיסריה לג'סר א-זרקא, לכן אני מציע לכל אלה המסיתים לגלות אחריות לדבריהם ולהפסיק את גל ההסתה כי בטוחני שלא זה שיכבה את השריפות ,אלא רק כוחות כיבוי האש."

ראשי עיריות ערביות ומועצות ערביות רבות שלחו אמש הזמנות לתושבי חיפה ומפונים נוספים מבתיהם להתארח בישוביהם.

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה לכך וציינה גילויים אזרחים של ערבות הדדית בציבור בישראל, "העזרה ההדדית בין אזרחי ישראל ברגעים כאלה מרגשת." כן אמרה לבני: "‏סומכת על כוחות הביטחון שיתפסו את המציתים והמסיתים כדי למצות איתם את הדין בחומרה. כל המנהיגים צריכים לגלות עכשיו אחריות לאומית ולהוריד את הלהבות – בכל מובן."

מוקדם יותר אתמול אמר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, כי כרגע יש להתרכז במאמצי כוחות ההצלה והוסיף, "אני בטוח כי גם עת החקירה תגיע וכל הצתה שנגרמה באופן מכוון, כפי שמסתמן בשעות אלו, לא תוותר ללא מיצוי דין עם האשמים בכך."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!