דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום המאבק באלימות נגד נשים

יום המאבק באלימות כלפי נשים / מאות צעדו בתל אביב: "כולנו אחת מתוך אחת"

ח"כ תמר זנדברג: "נמשיך לצעוק שאסור לשתוק". הפעילה החברתית ריקי כהן: "צריך שמקבלי ההחלטות ישימו את הביטחון שלנו בסדר העדיפויות"

עצרת יום המאבק באלימות נגד נשים בתל-אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
עצרת יום המאבק באלימות נגד נשים בתל-אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).

כ-500 נשים וגברים השתתפו אתמול (חמישי) בתהלוכה ובעצרת בתל אביב לציון היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים. בין הצועדות מכיכר רבין לרחבת הסינמטק היו פעילות מארגוני נשים, ארגונים חברתיים ותנועות נוער. בעצרת בסיום האירוע נשאו דברים חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) וח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), והיא הונחתה על ידי השחקנית אסתי זקהיים.

"יש רגעים שאומרים לנו שזה דור והוא הולך ונעלם, ואז אנחנו רואות עוד בחור צעיר שמשתמש בסם אונס, ואומרים לנו שבעולם המתקדם זה ישתנה", אמרה ח"כ זנדברג, "ואז נבחר לנשיאות ארה"ב גבר שאומר שהוא יכול לתפוס איפה שהוא רוצה. לפעמים אנחנו מרגישות שהמאבק הולך כמה צעדים אחורה, אבל אנחנו ממשיכות לצעוק שאסור לשתוק ולשאול 'למה היא התלבשה ככה' ו'למה היא הלכה לשם', ואז אנחנו נזכרות כמה זה קשה אבל כמה זה חשוב. כמו המשפט הפמיניסטי, נשים הן בנות אדם. הן בוחרות אם לשבת בטנק או לעשות שלום. זאת הבחירה שלנו."

חבר הכנסת דב חנין הוסיף כי "המאבק הזה חשוב בכל יום בשנה וחייב להישמע בקול גדול. המסר הזה כל כך פשוט ואלמנטרי, מה אי אפשר להבין כאן? הגוף שלך שייך לך. אבל דברים פשוטים הם דברים שלפעמים צריך להזכיר אותם, עד שהדברים הפשוטים יהיו מובנים לכולנו. חשוב שגברים יהיו חלק מהמאבק. חשוב להגיד את האמירה החשובה: גבר לא מרים ידיים." חנין התייחס לאירועי השריפות ברחבי המדינה ואמר כי "אלפי גברים ונשים נמצאים כרגע מחוץ לבתיהם, אנחנו במציאות איומה וזה מדאיג וקשה, אנחנו שולחים להם מכאן ברכה של סולידריות. מגנה את אותם פוליטיקאים שבמקום לכבות את האש בוחרים לשפוך עליה שמן, זה מסוכן וזה נורא."

הפעילה החברתית ריקי כהן הדגישה את הצורך בשינוי מדיניות ביחס לנשים נפגעות אלימות. "כל שנה אני מגיעה כדי לספור את המתות. לא עוד. צריכים לתת את הכוח למי שאינה מסוגלת לקום ולשבור את המעגל. לתת לה יד. צריך שכשנשים מחליטות לצאת ממעגל האימה, שהרשויות יתמכו בהן. המצב הזה לא יכול להימשך, שומעים על תקציבים ותוכניות מגירה. צריך שמקבלי ההחלטות ישימו את הביטחון שלנו בסדר העדיפויות. בכל פעם דוחקים אותנו לכותרות הצדדיות, התלבטנו אם להגיע ואני אומרת שאנחנו נמשיך להגיע כל שנה עד שנמגר את האלימות". כהן סיפרה שהיא עצמה חיה במשך 30 שנים תחת אלימות.

סמאח סלינה, מנהלת עמותת נע"ם – נשים ערביות במרכז, התייחסה לשכיחות מקרי הרצח של נשים בחברה הערבית. "רוצחי הנשים הערביות לא משלמים את המחיר", אמרה סלינה, "80 אחוז מהרוצחים מסתובבים חופשי. במדינת ישראל 2016, רוצחי נשים מקבלים עסקת טיעון. הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, לא מענישה רוצחי נשים. לפעמים נדמה לכם יהודים שהמאבקים שלנו שונים, הנשים הערביות נאבקות עדיין על החיים, אבל המאבק שלנו הוא אחד ויחיד, כי אנחנו נשים, ואנחנו רוצות לחיות ולא להירצח."

במהלך האירוע הסתובבה פעילה חברתית עם פלקט גדול שעליו נכתב "כולנו אחת מתוך אחת" (מחווה לשמו של דף פייסבוק המפרסם עדויות של נשים שעברו תקיפה מינית). וביקשה מממשתתפות האירוע לחתום את שמן. רבות עשו זאת.

יום המאבק באלימות נגד נשים בת"א. "כולנו אחת מתוך אחת". צילום: דבר ראשון
יום המאבק באלימות נגד נשים בת"א. "כולנו אחת מתוך אחת". צילום: דבר ראשון

בעצרת דיברו גם ניצן בר קמה ורותם ברק מתנועת "דרור ישראל", שציינו כי לצד המצוקות והאלימות של נשים, ישנן גם יוזמות מעוררות השראה של נשים ליצירת מציאות טובה יותר, דוגמת הקמתו של קואופרטיב לנהגות מוניות "מוניתה" וקואופרטיב נוסף של נשים לדיור מוגן – "זיק-נע". "הפטריארכיה לימדה אותנו להתחרות אחת בשנייה, להפנות עורף זו לזו, לכאבה ולסבלה של האחרת, ולאפשרות שבמפגש בינינו טמון כוח גדול לשנות", אמרו, "אנחנו עדות בשנים האחרונות, מתוך התהליכים החינוכיים השונים שתנועתנו מובילה ליצירות נשיות מופלאות: קבוצות נשים ונערות שפועלות לשינוי, התאגדויות של נשים הבוחרות לחבור זו לזו ולשנות הלכה למעשה את מציאות חייהן ובכך מטות את פני ההיסטוריה."

השתתפה בהכנת הידיעה: רז רותם

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!