דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר מרץ 2023

"מעסיקים יצאו נשכרים אם יראו בהסתדרות ובנציגי הוועדים שיושבים מולם שותפים לדרך"

עו"ד מור אבלה, מנהל חטיבה ארצי בהסתדרות עובדי המדינה, הגיע ללוות את עובדי אל על בשיא משבר הקורונה: "ההסתדרות והוועד הצילו את החברה" | כיום הוא מלווה את ועדי רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד התחבורה: "הנהלה שנוהגת בהוגנות ובשקיפות תמצא עובדים קשובים ורתומים, שרואים בהצלחת החברה הצלחה אישית שלהם"

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עו"ד מור אבלה (40) הוא מנהל חטיבה ארצי בהסתדרות עובדי המדינה, שמלווה את ועדי רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד התחבורה. את דרכו בהסתדרות הוא החל לפני שלוש שנים, בליווי עובדי אל על בשיא המשבר של החברה עקב הגבלות הקורונה, ובדצמבר האחרון החל את תפקידו הנוכחי בהסתדרות עובדי המדינה. הוא נשוי, אב לשלוש בנות וגר ברמת גן.

איך הגעת להסתדרות ולתחום האיגוד המקצועי?
"בשנים האחרונות ניהלתי מחלקת תכנון ומכירות של פרויקטים בתחום הבנייה והלוגיסטיקה. תחום המכירות והסחר הוא תחום שאני מאוד מחובר אליו – תמחור פרויקטים במפעל יצרני, קידום עסקאות סבוכות ומורכבות, התווית אסטרטגיה עסקית ניהול מכרזים והסכמי התקשרות. מתוקף תפקידי הייתי שותף במו"מ מול הנהלות בכירות במשק במגזר הפרטי, ציבורי, ממשלתי ובטחוני.

"כבר בראיון העבודה בהסתדרות הוסבר לי על מהות העבודה באיגוד מקצועי, על הדינמיקה וההתנהלות מול הנהלות וועדי עובדים, ועל הצורך בגיוס עובדים שיהיו 'שחקני נשמה'. העבודה בהסתדרות כוללת התנהלות מול ממשקים רבים, הן בתוך הארגון והן מחוצה לו, ונגיעה במגוון נושאים מסחריים וחוזיים הקשורים למערכת יחסי עבודה. התחום הזה סיקרן אותי, ראיתי בו אתגר."

מה האתגר הראשון שפגשת בהסתדרות?
"נכנסתי לאיגוד עובדי התחבורה באוגוסט 2020, בשיא משבר הקורונה, וקיבלתי את הטיפול בחברת אל על בנקודת זמן שבה היא הייתה מרוסקת לחלוטין. כל עובדי החברה בחל"ת, כל מטוסי החברה על הקרקע. כבר ביום הראשון שלי בעבודה, מיד אחרי שהוציאו לי כרטיס עובד, נסעתי מיד לבית הדין לעבודה לדיון בנושא. ליוויתי את ועדי העובדים בכל תקופת הקורונה וההבראה."

ואיך התמודדתם עם המשבר בחברה?
"ניצבו מולנו תהליכים לא פשוטים והחלטות קשות. התמודדנו עם הצורך לבצע פיטורים נרחבים מאוד של אלפי עובדים, כשהחברה הייתה מרחק פסיעה מחדלות פירעון. מאז היינו עדים לקליטת מאות עובדים בחזרה, וחתימה על הסכמי שכר מיטיבים והיסטוריים לכלל הסקטורים כשהחברה חזרה לאיתנה. לטעמי, ההסתדרות וועד העובדים האמיץ של חברת אל על הצילו את החברה."

"חתמנו על הרבה הסכמים קשים בתקופת הקורונה, והוועדים עשו הרבה ויתורים כדי לאפשר לחברה לנשום. אבל הדבר שהכי נגע ללב שלי הוא שבסופו של דבר, כשעזבתי את איגוד עובדי התחבורה חתמנו על שלושה הסכמי שכר מיטיבים שהעלו את השכר בחברה גם למעלה ממה שהיה ערב משבר הקורונה בעשרות אחוזים, ושתיקנו ליקויים שונים בהסכמים ישנים. לקחנו את עובדי דור ב' והעברנו את כולם לדור א', זה דבר שלא רואים בכל יום בכלל, ובטח לא בחברה שקודם לכן הייתה במרחק פסע מפשיטת רגל. קלטנו עשרות רבות של עובדים לקביעות בבת אחת."

אנו עומדים איתן לצד העובדים, לרבות בוועדות הכנסת, ומדגישים כי עובדי הרשות המסורים ועתירי הניסיון הם הפתרון ולא הבעיה, ועושים כמיטב יכולתנו להיטיב את תנאי העסקתם.


מה הרגשת בחתימת ההסכמים?

"חייכתי כשראיתי איך אחרי כזה משבר מורכב וקשה, הוועד וההנהלה הולכים יד ביד ומשתפים פעולה לטובת העובדים מתוך ידיעה שזה משרת את החברה. שמחתי גם לראות שלמרות המשבר, יחסי העבודה שם חזקים מאוד גם היום."

איך היה עבורך המעבר להסתדרות עובדי המדינה? מה ההבדלים בין האיגודים?
"אני מאמין שכל העובדים שווים בפני החוק, וזה לא משנה אם המעסיק שלך הוא מדינה או מעסיק פרטי. הדין חל על כולם. ההבדל הכי משמעותי בעבודה מול המדינה כמעסיק, הוא שלמערכת היחסים בין ההנהלה להסתדרות נכנס גם הממונה על השכר ממשרד האוצר, כך שהמו"מ נדרש להתנהל בסוף גם מולו. אבל האמת היא, שגם בחברות פרטיות אתה מנהל מו"מ מול ההנהלה, ובסופו של דבר גם הדירקטוריון נדרש לאשר את ההסכם. כך אני רואה את זה, אם כי אין ספק שכשמדובר בעובדי המדינה, לצערי האוצר הוא הרבה פעמים זה שנותן את הטון במו"מ מולנו."

"מעבר לכך, הסתדרות עובדי המדינה זה איגוד שאני מאוד מאמין בו. זכינו ליו"ר חדש, עו"ד אופיר אלקלעי, שמגיע עם ניסיון רב ומוטיבציה מבורכת. ביצועיסט וחדור מטרה. מיום כניסתו של אופיר כיו"ר האיגוד, הוא פועל בחוזקה ובנחרצות על מנת לקדם את הנושאים שעל הפרק, ומיום ליום הוא רק מגביר את הקצב. אני משוכנע שאופיר יביא את האיגוד להישגים משמעותיים ביותר לטובת כל העובדים והגמלאים."

מה האתגרים שניצבים בפני העובדים ברשות האוכלוסין וההגירה?
"הרשות היא תיק מאתגר. ביום שנכנסתי לתפקיד חוויתי פלאשבק מתפקידי הקודם, שוב חברה שנמצאת בעין הסערה הציבורית. הופנתה ביקורת רבה כלפי הרשות והוטל לחץ רב על העובדים, ומנכ"ל הרשות התפטר. הדגשנו להנהלה שאנחנו קשובים לצרכיהם בכל הקשור למאמץ לשיפור השירות לאזרח, ולצד זאת, האתגר הוא בשמירת זכויותיהם ותנאי עבודתם של העובדים למול הנהלה שנמצאת במכבש לחצים. אנו עומדים איתן לצד העובדים, לרבות בוועדות הכנסת, ומדגישים כי עובדי הרשות המסורים ועתירי הניסיון הם הפתרון ולא הבעיה, ועושים כמיטב יכולתנו להיטיב את תנאי העסקתם.

"אחת הסוגיות הבוערות ברשות היא הטיפול בהסכם מנהל אכיפה וזרים, שמתנהל לגביו משא ומתן כבר למעלה מעשור. זה נושא שעומד בראש מעייניו של יו"ר האיגוד, לתת ודאות לכ-300 עובדים. חשוב לי שזה יהיה הסכם מודרני ומיטיב כלפיהם, שגם יהיה קשוב לצורכי ההנהלה.

"מעבר לזה, אני מעוניין לחזק את ועדי העובדים בסקטורים השונים ברשות ולנסות להגיע להסדרה במערכת יחסי העבודה ברשות. מערכת יחסי עבודה בריאה מביאה לעובד מרוצה, לארגון משגשג ולשיפור השירות לאזרח."

מה עומד על הפרק במשרד התחבורה?
"אנחנו מטפלים בימים אלה בנושא של העברת יחידות מחולון לירושלים, על פי החלטת ממשלה בנושא. זה אירוע משמעותי מבחינת העובדים, שחלקם עובדים במקום עבודה מסוים כבר מזה עשרות שנים. תאר לך אדם שגר ועובד בחולון מזה 20 שנים וכעת נדרש לעבור לעבוד בירושלים. יהיו לזה השלכות משמעותיות על תנאי העסקתו, וצריך להגיע להסכמות ולהסדיר אותן. אנחנו במו"מ להסכם קיבוצי כולל שיהווה בסיס לכל יחידה ויחידה שצריכה לעבור, אבל עד שנסיים אותו אנחנו פועלים להסדרת הסוגיה מול ההנהלה באופן נקודתי, ובהתאם לצרכיהם של העובדים שעתידים לעבור."

מה ה'אני מאמין' שלך כמנהל חטיבה ארצי?
"חברה לא יכולה להתקיים ללא עובדים, ועובדים אינם יכולים להתפרנס ללא החברה. גורלם קשור זה בזה. מערכת יחסי עבודה עניינית ומקצועית יוצרת מצב בו שני הצדדים יוצאים נשכרים. לשני הצדדים יש וודאות. דו שיח פורה בין הנהלה לוועד עובדים יוצר יעילות תפעולית, העובדים יוצאים נשכרים, ומכאן כל האנרגיות מושקעות בהובלת החברה קדימה.

"ביסוס מערכת יחסי עבודה קיבוציים תקינה מתבססת בראש ובראשונה על כך שכל צד יקיים את הוראותיו של ההסכם הקיבוצי כלשונן ובמלואן. איפה שרשום שנדרשת היוועצות תהיה היוועצות, ואיפה שרשום שנדרשת הסכמה תהיה הסכמה. הנהלה שנוהגת בהוגנות ובשקיפות, בהתאם להסכמות, מנהלת שיח פורה וענייני המלווה בהיגיון ותום לב, תמצא עובדים קשובים ורתומים הרואים בהצלחת החברה הצלחה אישית שלהם. מעסיקים יצאו נשכרים אם יראו בהסתדרות ובנציגי הוועדים שיושבים מולם שותפים לדרך.

"לאורך השנים ראיתי שהנהלות קשובות, שמערבות את ועדי העובדים בהליכים שהארגון רוצה לעשות, מצליחות לקדם תהליכים בצורה מקצועית יותר ומסודרת יותר, שמניבה הישגים משמעותיים יותר."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!