דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ניסויים בצדק חברתי

במחקר חביב ומעניין שערך פראנס דה-ואל, מחשובי הזואולוגים והאתולוגים בזמננו, הסתבר שגם לקופים תפיסה של צדק והוגנות שמתרעמת על אי שוויון. במחקר נתנו לשני קופים תגמול שונה על אותה משימה, לאחד נתנו ענב ולשני מלפפון. בתחילה הקוף שנתנו לו מלפפון על עבודתו אכל אותו בשמחה והסכים להמשיך במשימתו, אולם אחרי שראה שהקוף השני מקבל ענב על אותה משימה, הוא זרק את המלפפון והראה את כעסו ומירמורו. מחקרים דומים נעשו על כלבים, ציפורים וכו' והתוצאות היו זהות בכולן (בקישור הבא מחקר חוזר שעשו בבריטניה הפעם הקוף הראשון תוגמל בביסקוויט והשני בענב, התוצאה הייתה זהה).

דה-ואל טען שסדרת המחקרים שערך שינו את תפיסתו, אם בעבר סבר שבעלי-חיים פועלים בהתאם לתועלתם האישית בלבד, כעת הבין ששיתוף פעולה, אמפתיה לאחר, ודאגה לרווחת הזולת והכלל מוטבעים בקרבם (מסקנה אותה כתב בספרו פורץ הדרך "טובים מטבעם"). במחקר נוסף שערך מצא שכאשר נתנו לקופים את הבחירה להנות מאוכל לבדם או שיינתן אוכל גם לזולתם, הם בחרו על-פי רוב לדאוג לרווחתו של הקוף הנוסף שהיה עמם בניסוי, גם כאשר הייתה הפרדה ביניהם ולא נשקפה לקוף הבוחר כל סכנה. הייתה ניכרת בהם תפיסת צדק והוגנות מתוך שאיפה לחלוקה שיוויונית במידת מה.

תפיסת צדק והוגנות החותרת למידה כלשהי של שוויוניות, ומתרעמת על רמה גבוהה מדי של אי שיוויון, הייתה גם התוצאה של הניסוי האנושי המקורי של "משחק האולטימטום". במשחק זה השחקן המחלק יכול היה לבחור כיצד לחלק סכום כספי, בעוד השחקן המקבל היה צריך להחליט אם לקבל את ההצעה, או ששני הצדדים יצאו מהמשחק ללא כלום. משא-ומתן נאסר במשחק. התוצאה הרציונלית של משחק זה הייתה צריכה להיות שהשחקן המחלק יציע לשחקן המקבל את המינימום האפשרי, ואילו השחקן המקבל היה צריך לקבלה, כיוון שעדיף לו לקבל סכום קטן משום דבר, עדיף לו להגדיל את תועלתו במעט מלא להגדילה בכלל. התוצאות בפועל היו שרוב השחקנים המחלקים הציעו חלוקה שוויונית פחות או יותר (40-50%), ואילו השחקנים המקבלים לרוב סירבו לחלוטין להצעות שהיו פחות מ-30% מהסכום, והעדיפו לא לקבל כלום. ככל הנראה תפיסת צדק והוגנות כלשהי שמתרעמת על אי שיוויון, או לפחות על רמה או מידה מסוימת של אי שיוויון, היא תפיסה שמוטבעת ביצורים חיים (לפחות ברובם).

מאז "משחק האולטימטום" נערכו ניסויים פסיכולוגיים רבים שמצאו שהשאיפה להוגנות ולשוויון הינן עמדות שמושרשות ומוטבעות בנו. ניסויים שניסו לבודד ערכים כמו שוויון והוגנות הראו שמרבית המשתתפים ששיחקו בתפקיד שופט ובוחן חלוקות של שחקנים אחרים היו מוכנים לוותר על סכום כספי מתוך הסכום הכללי אותו קיבלו, כדי שהחלוקה תהיה שוויונית, למרות שלא הפסידו או נפגעו כלל מחלוקה כזאת, ונטו להעניש משתתף שניצל את כוחו ולא חילק בצורה שוויונית. לעומת זאת, משתתפים ששיחקו שופט ובוחן נמנעו מעונשים לשחקנים כאשר המשמעות שלהם הייתה העמקת אי השוויון בחלוקה.

ניסויים נוספים שנערכו מצאו שהנטייה לשוויוניות נמצאת כבר מגיל צעיר אצל ילדים, שגם הם נטו לחלוקה שוויונית וכעסו על חלוקה לא שוויונית הן בתור משתתפים והן בתור שופטים מהצד. הילדים ששיחקו בתפקיד המחלק היו מוכנים לוותר על חלק מהסכום הכספי שניתן להם למען חלוקה שוויונית כשהכמות לא התחלקה באופן שוויוני, וילדים ששיחקו שופטים היו מוכנים לוותר על חלק מהסכום שקיבלו כדי להעניש מחלק לא שוויוני גם כאשר מתוקף תפקידם במשחק כשופטים לא נפגעו מחלוקה לא הוגנת.

משום כך, אין זה מפתיע שפערי השכר הנוכחיים במדינות רבות מעוררים חוסר שביעות רצון. מחקר בינלאומי שנערך מצא שבאופן גורף משתתפים מרחבי העולם סברו שמנכ"לים ומנהלים בכירים מרוויחים יותר מדי לעומת שכרם של עובדים אחרים. פערי השכר האידיאליים בין מנכ"לים לעובדים אחרים ובאופן כללי פערי השכר האידיאליים בחברה, אותם ציינו המשתתפים במדינות שונות, היו נמוכים באופן משמעותי מפערי השכר האמתיים במציאות הממשית.

דן אריאלי ומייקל נורטון ערכו ניסוי מעניין בארה"ב, בו השתמשו ב"מסך הבערות" של רולס, ושאלו בניסויים מהם הפערים הרצויים בחברה בהתחשב בעובדה שאינך יודע באיזה מעמד, מצב, סטטוס וכו' תחזור אליה. רמת הפערים ש-92% מהנשאלים ענו שהיא הרצויה בעיניהם במקרה הנידון, היא רמת הפערים שנמצאת בשבדיה הסוציאל-דמוקרטית שלה מדינת הרווחה מהגדולות והמפותחות בעולם. פחות באופן משמעותי וקיצוני מרמת הפערים הנוכחית בארה"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!