דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מול טרור הבלונים: החקלאים יקבלו מענק להקדמת הקציר

תקנה חדשה של משרד החקלאות תפצה חקלאים ששדותיהם במרחק עד 7 ק"מ מעזה, אם ייקצרו את תבואתם לפני שתתייבש | התקציב ע"ס 8 מיליון ש"ח טרם אושר | "החלטה מבורכת. נקצור כל שטח שהמדינה מפצה גם במחיר של רווח נמוך יותר"

שדות עוטף עזה נשרפים בזמן טרור העפיפונים (צילום: משה פילברג)
שדות עוטף עזה נשרפים בזמן טרור העפיפונים (צילום: משה פילברג)
מאיה רונן

משרד החקלאות הוציא תקנה חדשה המעודדת את חקלאי עוטף עזה להקדים את הקציר בשדות החיטה והשעורה. על רקע שיגור בלוני ועפיפוני תבערה מרצועת עזה נאלצים חקלאי העוטף להתמודד עם הצתות ושריפות נרחבות בחודשי הקיץ. המשרד מעמיד תקציב תמיכה עד 8 מיליון שקלים במטרה להבטיח שהחקלאים יקבלו תמורה בעד התוצרת החקלאית שגידלו, ולא ייגרמו נזקים לשדות.

חקלאי עוטף עזה מתמודדים בשנים האחרונות עם הצתות ושריפות הנגרמות כתוצאה מטרור הבלונים והעפיפונים. התמיכה מיועדת לעודד חקלאים לקצור את שדות החיטה והשעורה כשהם ירוקים או חצי ירוקים וייעדו אותן לשחת ולתחמיץ. קציר החיטה מתקיים בדרך כלל מחודש אפריל עד תחילת חודש יולי. במשרד מקווים שהקצאת התקציב לתמיכה תביא לכך שמרבית החיטה והשעורה ייקצרו לפני שיתייבשו על מנת למנוע אפשרות לשריפתם.

הזכאים לתמיכה יהיו חקלאים המעבדים שדות בטווח 7-0 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה, ולכן נמצאים בקו האש של טרור העפיפונים. על פי המידע המצוי בידי המשרד נכון לחודש פברואר 2023, היקף השטחים הצפוי עומד על 153,116 דונם. והתמיכה בשנת 2023 תעמוד על עד 100 שקלים לדונם.

נוהל התמיכה כבר פורסם, אך התקציב לביצועה טרם אושר. תשלום התמיכה בפועל מותנה באישור התקציב בוועדת חריגים במשרד האוצר או קיום תקציב מדינה מאושר.

"יש פה הימור. אם מחיר הגרעינים יהיה גבוה יותר אז נפספס את הרווח שיכול להיות, אבל זה תמריץ יחסית הולם", אומר מורן פרייבך, מנהל ענף גידולי שדה בקיבוץ נחל עוז. "אנחנו לוקחים בחשבון שיהיו שריפות ומבינים שצריך להיערך בהתאם. זה צורך בטחוני ויש לו מחיר".

הטיפול בשריפות בשדות חיטה כתוצאה מבלוני התבערה דורש מחקלאי העוטף עזה תשומת לב מיוחדת. לאחר כל אירוע שריפה שכזה הם נדרשים להגיש תביעה למס רכוש, לחכות למדידות והערכות, להגיש אישורים להסכמי מכר שנחתמו מראש ולהוכיח את ההפסד. "במובן הזה התמיכה חוסכת לנו את הטרטור, אנחנו מודעים לעובדה שיהיה פער בהכנסה", אומר פרייבך, "קולגה שלי בקיבוץ מרוחק יותר מהגדר ישאיר את השדה ויקצור חיטה לגרעינים. לי יש שיקולים נוספים, כי אני קרוב לגדר וסביר יותר שהשדה יישרף".

למרות שיוכלו להרוויח יותר על גרעיני החיטה שיגדלו בשדות, עבור החקלאים בעוטף עזה השיקול הביטחוני קודם לשיקול הכלכלי. א', חקלאי מהעוטף אמר היום ל'דבר': "ברמה העקרונית, בכל פעם שהמדינה רוצה שנסייע לה בהיבט בטחוני ומוכנה לפצות אותנו על זה – אני איתה".

חקלאי העוטף מודעים לנזק שגורם מראה שדות החיטה הבוערים. "המראה הזה נותן תחושה קשה יותר מכל הגידולים. הבלונים רעים לנו ביטחונית ותדמיתית. זה לא טוב לאף אחד וכולם מפסידים מזה", מוסיף א', "אם המדינה יזמה פעולה שהיא לטובת המדינה ומתחשבת בחקלאי, שזה אירוע נדיר, אז אני אומר כן. קציר מוקדם יפחית את הסיכוי שיישרף שדה חיטה כתוצאה מבלונים ועפיפונים מכיוון רצועת עזה. הצבא והמל"ל עושים הכל כדי למנוע את זה. זה נכון וזה טוב".

א' אמנם מברך על התמיכה, אך גם מודע לכך שמבחינה כלכלית המשמעות היא רווחיות נמוכה. "זה צורך של הצבא ואני יודע שזה יוריד מהם טיפול בשריפות בשדות שצמודים לגדר. אני יודע כמה שווה שדה שנקצר לגרעינים ואני יודע כמה אני מקבל מהמדינה. ברור שיכולנו להרוויח עוד עשרות ואפילו מאות שקלים לדונם. עקרונית, כל שטח שהמדינה מפצה עליו – נקצור אותו, גם במחיר של רווח נמוך יותר, כי זה הצורך של המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!