דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

איגוד הרוקחים מזהיר מהעברת סמכויות לעובדים שאינם רוקחים: "סכנה לבריאות הציבור"

האוצר מקדם בחוק ההסדרים יצירת מקצוע חדש בשם 'טכנאי בית מרקחת', שיוסמך לנפק תרופות | "לא הגיוני לצפות מאדם שעבר רק קורס מזורז לעשות את הנדרש כדי לאפשר נטילה בטוחה של תרופות"

אילוסטרציה של רוקח ולקוח. (צילום: Inna Reznik / Shutterstock.com)
אילוסטרציה של רוקח ולקוח. (צילום: Inna Reznik / Shutterstock.com)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

איגוד הרוקחים הביע את התנגדותו לתוכנית האוצר לאפשר לאנשים שאינם רוקחים למכור תרופות בבתי מרקחת. "התוכנית מהווה סכנה לבריאות הציבור", אמר היום (שני) יו"ר איגוד הרוקחים בהסתדרות, שימי הללי.

ההצעה, שנכללת בחוק ההסדרים, קובעת שאדם שלא למד תואר ברוקחות יוכל לעבוד בתפקיד חדש בשם "טכנאי בית מרקחת". הטכנאי יהיה מוסמך למכור תרופות, לייעץ למטופלים על שימושן, ולבצע הכנות רוקחיות פשוטות. "לא הגיוני לצפות מאדם שעבר רק קורס מזורז, להכיר את כל השמות הגנריים של כל התרופות, את הפעילות הפרמקולוגית שלהן ואת כל השאלות שצריך לשאול את המטופל בשביל לוודא שהמטופל יכול לקחת את התרופה בבטיחות," אמר הללי ל"דבר".

הצעת החוק מגדירה את התפקיד החדש של "טכנאי בית מרקחת" כאדם שסיים 12 שנות לימוד ועבר הכשרה נוספת שיגדיר משרד הבריאות בהמשך. טכנאי יהיה רשאי למסור למטופלים תרופות מרשם אחרי שרוקח הדריך וייעץ למטופל, ותרופות ללא מרשם. בנוסף, הטכנאי יוכל לבצע הכנות רוקחיות "פשוטות", אך בחוק לא מוגדר מהי הכנה רוקחית כזו.

לדברי הללי, פעולות אלה הן מורכבות ודורשות תואר אקדמי ברוקחות. "ניפוק של התרופות חייב להתבצע על ידי רוקח", הוא אומר. "אפילו תרופות ללא מרשם חייבות פיקוח. מטופל שרוצה לקנות משכך כאבים פשוט, צריך שישאלו אותו אם הוא אסתמטי, וצריך לקבל הדרכה ליטול אותו רק אחרי האוכל כדי שלא ייפגעו לו דפנות הקיבה. הוא צריך גם לדעת אילו משככי כאב עשויים מאותו חומר פעיל ואסור לצרוך אותם במקביל. זה המון מידע וללקוחות בית המרקחת מגיע טיפול מקצועי".

החוק מאפשר לבית מרקחת להעסיק רק רוקח אחד אחראי בכל משמרת, שאחריותו לפקח על הטכנאים המוסרים תרופות לציבור. הללי מזהיר ש"אם הטכנאי עושה טעות שפוגעת במטופל, האחריות הפלילית תהיה על הרוקח האחראי".

"מריח כמו ניסיון להשלים תקנים חסרים של רוקחים באמצעות כוח אדם זול"

"יש מחסור ברוקחים, שבעקבותיו הרוקחים נשחקים. אבל למה לתת סמכויות רוקחיות לטכנאי, ולא לוגיסטיות? בחוק לא מצוינים גבולות האחריות של הטכנאי. זה מריח לי כמו ניסיון להשלים תקנים חסרים של רוקחים באמצעות כוח אדם זול. אם רוצים לפתור את בעיית המחסור ברוקחים, יש לסדר את תנאי ההעסקה של הרוקחים. ההסכם הקיבוצי לנו לא חודש מאז 1994. בשנים האלה המקצוע שינה את פניו".

תגובת משרד האוצר: "מטרת הצעד המוצע במסגרת חוק ההסדרים היא לתת מענה למחסור ברוקחים בישראל, שגורם לעומסים בבתי מרקחת וזאת באמצעות הפחתת העומס הטכני מעבודת הרוקח והוספת כוח עזר שיעבוד לצידו. הצעד מקודם בשיתוף עם משרד הבריאות, שיקבע את תכני ההכשרה וההסמכה הנדרשים לתפקיד החדש. אנו צופים שהצעד יסייע בשיפור והנגשת השירות לאזרח ויקל על עבודת הרוקח באופן מיידי."

ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!