דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

כ-2,500 מגה-ואט של חשמל ירוק נרשמו במודל השוק החדש

המודל החדש מאפשר לבעלי מתקני ייצור חשמל למכור את החשמל בהתקשרות ישירה עם לקוחות, וצפוי להביא להגדלה של 50% בהספק האנרגיות המתחדשות ב-2024 | יו"ר רשות החשמל: "מודל השוק יהיה המודל העיקרי לחשמל"

יו"ר רשות החשמל אמיר שביט בכנס "2030 עוברים ל-100 אחוז חשמל ירוק (צילום: ארז רביב)
יו"ר רשות החשמל אמיר שביט בכנס "2030 עוברים ל-100 אחוז חשמל ירוק (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בין 2,000 ל2,500 מגה-ואט של הספק חשמל מאנרגיות מתחדשות כבר נרשמו לסחר בחשמל במודל השוק, החל מינואר 2024. כך נחשף על ידי יו"ר רשות החשמל אמיר שביט, בכנס "2030 עוברים ל-100 אחוז חשמל ירוק", שנערך הבוקר (שני) בגני התערוכה בתל אביב. מדובר בכ-50% מסך ההספק של אנרגיות מתחדשות המותקן היום בישראל, בהספק חדש שיוקם בשנים הקרובות.

המודל השוק נועד להחליף את המודל הקיים של מכסות ומכרזים לאנרגיה מתחדשת בפיקוח רשות החשמל. המודל מאפשר לבעלי מתקני ייצור חשמל למכור את החשמל בהתקשרות ישירה עם לקוחות, ולא דרך רוכש מרכזי. בעזרתו ניתן למעשה להקים מתקני אנרגיה מתחדשת באופן חופשי, ולמכור את החשמל מהם לכל רוכש באופן וירטואלי, כאשר המגבלה היחידה היא מקום פנוי ברשת החשמל.

"אני לא יודע את המנגנונים והמספרים בחוזים שמתחילים להיחתם", אמר שביט, "בינואר 2024 זה יתחיל לקרות בפועל. אנחנו נערכים לזה ומקדמים את התהליך הזה כדי שמודל השוק יפעל בצורה מיטבית. קפיצת המדרגה של השוק בשנה הקרובה תהיה דרמטית".

ביחס לקושי להשיג מקום פנוי ברשת החשמל לטובת מתקני חשמל סולארי חדשים, אמר שביט: "בחודש הקרוב נקדם סדרה של שימועים והחלטות, שבה למרות הפקק ברשת, אנחנו מתכוונים לנצל את החיבורים הקיימים. הפקק הקיים הוא אתגר, כשתוכנית הפיתוח בהולכה אמורה לפתור את הפקק בהשקעה של 20 מיליארד שקל, אבל זה ייקח זמן. בינתיים צריך לבצע מיצוי של הרשת, כדי להמשיך ולקדם את מהפכת המתחדשות".

חלק משמעותי ממיצוי הרשת יתאפשר בזכות מתקני אגירת חשמל. בעזרתם ניתן לאגור את החשמל בשעות העמוסות, ולפרוק אותו לרשת בשעות הערב, שם הביקוש המסחרי והביתי עולה, והפנלים הסולאריים לא מייצרים חשמל.

"זה יהיה המודל המרכזי", הוסיף שביט, "ואנחנו נאפשר גם לפרויקטים של החשמל הסולארי ברשת ההולכה לפעול במודל השוק, ולא להיות תלוי בתעריף. יזמים יפסיקו לשאול כמה מותר לי או אסור לי אגירה, אלא מודל השוק יקבע את הכדאיות, וכל אחד יבצע את החישובים שלו, מתי כדאי לו להתקין וכמה". 

כיצד פועל מודל השוק ?

סחר חפשי בחשמל מבוסס על ניתוק בין סוגיית הסחר לבין סוגיית האספקה בפועל. יצרני חשמל ימכרו את החשמל ללקוחותיהם, כאשר הרשת מתווכת בין היצרנים לצרכנים באותה השיטה שקיימת כיום. כך, צרכן שקונה "חשמל ירוק", משלם ליצרן שדוחף לרשת חשמל מאנרגיות נקיות, מבלי שהוא מקבל בפועל דווקא את החשמל הזה.

השינוי בכללי הסחר נועד לעודד הקמת מתקנים חדשים, בעיקר בפאנלים סולאריים או בגז, על בסיס כלכלי. זאת תוך תשלום לחברת החשמל על שירותי הרשת, שנשארת מונופול לאומי בתחום זה. המודל גם מאפשר ליצרן קיים לעבור למכירת חשמל במסגרתו, במקום במודלים הוותיקים, בצורה שלא מוסיפה הספק חדש לרשת, אלא המרה של הספק קיים.

עשור של כישלון בתחום המרת הפסולת לאנרגיה 

שביט התייחס גם לנושא מפעלי המרת פסולת לביו-גז, לשם הפקת חשמל. לדבריו, מדובר בעשור של כישלון בהקמת מתקנים, שעומד לעבור תפנית לטובה. "זה לא הרבה למשק החשמל, אבל הרבה לעולם הפסולת". אמר, "הבעיה לא התעריף, שבעצם הוכפל אלא במקומות אחרים. אנחנו נקדם זאת, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, משרד האוצר ומשרד האנרגיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!