דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בדרך לקריאה ראשונה: ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ לבעלי חוב של מתחת ל-40 אלף ש"ח

ועדת העבודה והרווחה דנה בהצעת החוק של חברי הכנסת ישראל אייכלר ואחמד טיבי שעברה בקריאה טרומית | ההצעה מחריגה חובות על מזונות, עליהם עדיין יהיה ניתן להטיל את הצו | אייכלר: "אדם לא בורח מהארץ בגלל 40 אלף ש"ח. מדובר בדרך כלל בשכחת החוב או חוסר ידע" | איגוד חברות האשראי ואיגוד לשכות המסחר התנגדו להצעה

נמל התעופה בן גוריון (צילום ארכיון: ארי לייד אברהמס/פלאש90)
נמל התעופה בן גוריון (צילום ארכיון: ארי לייד אברהמס/פלאש90)
הדס יום טוב

ועדת העבודה והרווחה דנה היום (שני) בהכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק של יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) וח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל), העוסקת בביטול האפשרות להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ לבעלי חוב כספי נמוך. הצעת החוק נידונה בוועדה, לאחר שכבר עברה במליאה בקריאה טרומית, ולקראת הצבעה בקריאה ראשונה.

על פי הצעת החוק, נושי חוב לא יוכלו לבקש להטיל צו עיכוב יציאה מהארץ על חייב אשר קרן החוב שלו קטנה מ-40 אלף שקלים, למעט חוב מזונות. אולם הצעת החוק אינה מפרטת מקרים ייחודיים נוספים הקשורים בחייבים בעלי כוח העלולים לנצל את המנגנון, כגון חוב של מעסיק לעובדיו. לא ברור מהצעת החוק גם מה אופן הפעולה במקרה של חובות בסכומים קטנים למספר נושים, המצטברים יחד לחוב גדול יותר.

"אדם לא בורח מהארץ בגלל 40 אלף ש"ח. מדובר בדרך כלל בשכחת החוב או חוסר ידע", הסביר אייכלר. "לעיתים נגרם עוול למעוכב היציאה, כאשר מתברר כי כבר שילם את חובו, ועורכי הדין לא מיהרו להסיר את בקשת העיכוב. גופים כגון בנקים וחברות סלולר מפעילים סוללות עורכי דין המשתמשים בבקרי הגבול ובשערי היציאה מהארץ כמנגנון גביית חובות יעיל. נוצר מצב שבו אנשים רצים לשלם את החוב הקטן שזה עתה גילו בנמל התעופה, המטוסים והנוסעים מתעכבים עד לסידור החוב והשלכות העיכובים הללו נופלות גם על הציבור וחברות התעופה".

ח"כ אחמד טיבי הוסיף כי 58% מהתיקים שנפתחו בהוצאה לפועל בשנת 2021, היו על חובות הפחותים מ-5,000 שקל. "כך נוצרו בארץ כרבע מיליון חייבים", אמר טיבי, והוסיף שחובות לחברות סלולר או לכביש 6, שצברו ריבית, ואפילו חובות לרשות השידור (חוק שכבר התבטל), יכולים גם הם למנוע יציאה מהארץ. "במדינות רבות במערב אין כלל איסור יציאה מהארץ בגלל חובות כספיים", אמר, והדגיש כי "החוק יחול גם על חובות של הנוסע למדינה ולרשויותיה".

אולם, איגוד חברות האשראי ואיגוד לשכות המסחר מתנגדים להצעת החוק, בעיקר בטענה כי הוא לא מתחשב בשיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל. בעמדה שהגישו איגוד חברות האשראי, כתבו כי "המצב החוקי כיום הינו כזה שסעיף 14 קובע גם חלופות לעיכוב היציאה מהארץ, אותן צריך הרשם להביא בחשבון בטרם הוא מכריז על חייב כמעוכב יציאה. מדובר בחלופות מרוככות יותר, שהרשם יכול לבחור בהן בנסיבות שבהן הוא שוכנע כי יציאתו של החייב מהארץ לא תסכל את החזר החוב לנושה" כך למעשה, לדבריהם, יש כיום לרשם ההוצאה לפועל את הכלים "לתפור חליפה אישית" לכל מקרה לפי נסיבותיו.

עו"ד ענת הר אבן, היועצת המשפטית של רשות האכיפה והגביה, ציינה כי ניתן לבטל את עיכוב היציאה תמורת ערבות, וכיום אין מצב בו החוב נפרע ועיכוב היציאה טרם בוטל. לדבריה, בנתב"ג אף נוכח כונן של רשות האכיפה 24 שעות ביממה לצורך תשלום לפני הטיסה. עו"ד רונן סלומון, סמנכ"ל התאגידים באיגוד חברות האשראי, הוסיף כי הצעד המהיר והיעיל ביותר לגביית חובות הוא עיקול החשבון, ולאחריו עיקול מטלטלים.

יו"ר הוועדה אייכלר הודיע כי ההצבעה על החוק בוועדה תדחה לדיון הבא, לאחר שמיעת כל הצדדים. "יש לקיים הליך מסודר שבו ניתן יהיה לעכב יציאה מי שמבקש לחמוק מהחוב, לבין אותם רבים אשר החוב הנמוך אינו מהווה עבורם זרז להימלטות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!