דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ההסכם בין איראן לערב הסעודית: סין מנסה למלא את החלל שיצרה ארצות הברית במזרח התיכון

סין, שתיווכה בהסכם שנחתם בסוף השבוע שעבר בין שתי המדינות, מתנערת מהחלוקה לגושים | אבל מומחים מסבירים שצמצום הנוכחות של ארצות הברית במזרח התיכון והחיכוך שלה עם ערב הסעודית יצר ואקום שבייג'ין ממהרת להיכנס אליו

שי ג'ינפינג, נשיא סין (צילום: AP Photo/Andy Wong)
שי ג'ינפינג, נשיא סין (צילום: AP Photo/Andy Wong)

ההסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין איראן לערב הסעודית מציב את סין בתפקיד מרכזי בפוליטיקה המזרח תיכונית, שהיה שמור עד היום למעצמות כמו ארצות הברית ורוסיה. זה סימן נוסף לכך שיעדה הדיפלומטי של סין הוא להגדיל את השפעתה הכלכלית.

תחת משטרו של שי ג'ינפינג, הדיפלומטיה הסינית נודעה בהתפרצויות זעם נגד המערב, איומים על טייוואן, צעדים אגרסיביים בים הדרומי של סין וסירוב מתמיד לגנות את התוקפנות הרוסית על אוקראינה.

ההסכם שנחתם בבייג'ין ביום שישי, שבו שני הצדדים הסכימו לפתוח מחדש את השגרירויות אחרי מתיחות בת שבע שנים, מראה צד שונה של הדיפלומטיה הסינית. שי כנראה תיווך באופן ישיר במגעים, כשאירח את נשיא איראן בבייג'ין בחודש שעבר. הוא גם ביקר בריאד, בירת ערב הסעודית, בדצמבר, לסדרת פגישות עם נציגים ממדינות המפרץ עתירות הנפט, שהייתה קריטית לאספקת האנרגיה לסין.

ההסכם נראה כמו ניצחון דיפלומטי גדול עבור סין, מאחר שמדינות המפרץ מבחינות שארצות הברית מצמצמת את מעורבותה במזרח התיכון. "אני חושב שזה סימן שסין בטוחה יותר ויותר שעליה לקחת תפקיד אסרטיבי יותר במזרח התיכון", אמר מוחמד זולפיקר רחמאת מהמכון האקדמי לחקר המזרח התיכון.

האינטרסים הכלכליים של סין גוררים אותה לעימותים רחוקים. סין היא צרכן האנרגיה העיקרי מהמזרח התיכון, אחרי שארצות הברית טיפחה עצמאות אנרגטית וצמצמה את ייבוא האנרגיה שלה.

חתימת ההסכם בין איראן לערב הסעודית: עלי שמחני, מזכיר הוועדה העליונה לביטחון לאומי של איראן (מימין), וונג יי, הדיפלומט הבכיר של סין, ומוסעד בין מוחמד אל-איבאן, היועץ הביטחוני של ערב הסעודית (צילום: AP Photo)
חתימת ההסכם בין איראן לערב הסעודית: עלי שמחני, מזכיר הוועדה העליונה לביטחון לאומי של איראן (מימין), וונג יי, הדיפלומט הבכיר של סין, ומוסעד בין מוחמד אל-איבאן, היועץ הביטחוני של ערב הסעודית (צילום: AP Photo)

גורמים סיניים טענו זמן רב שבייג'ין צריכה להגדיל את מעורבותה באזור, אמר טויפל דרייר, חוקר מדעי המדינה מאוניברסיטת מיאמי, שמתמחה בפוליטיקה הסינית. "בינתיים, החיכוך בין ארצות הברית לערב הסעודית יצר ואקום שבייג'ין הייתה שמחה למלא", אמר.

סין משקיעה רבות בתשתיות אנרגיה במזרח התיכון. היא תרמה ספינות למאבק בפיראטים ליד חופי סומליה, אבל חיל הים האמריקאי היה כוח ההגנה העיקרי בשטח הימי של המזרח התיכון מאז שנות ה-80.

גורם במשרד החוץ הסיני אמר בשבת שבייג'ין "לא מונעת מאינטרסים אנוכיים כלל וכלל. לסין אין כוונה למלא את ה'וואקום' או להיות חלק מגוש כלשהו".

שי אמר אתמול (שני) שסין צריכה "להשתתף באופן פעיל ברפורמה ובבנייה של המערכת השלטונית הגלובלית" ולקדם "יוזמות ביטחון גלובליות".

הניצחון הדיפלומטי מגיע אחרי שוושינגטון ביקרה בחריפות את סין על כך שנמנעה מגינוי של הפלישה הרוסית לאוקראינה והאשימה את ארצות הברית ואת נאט"ו בליבוי העימותים.

עם זאת, ממשלות רבות במזרח התיכון תופסות את סין כניטרלית, עם קשרים חזקים לערב הסעודית, ספקית הנפט המרכזית שלה, ולאיראן, ש-30% מסחר החוץ שלה הוא עם סין, שאף התחייבה להשקיע בו 400 מיליארד דולר ב-25 השנים הקרובות. איראן, שמדינות רבות מחרימות אותה בשל תוכנית הגרעין שלה, מוכרת נפט לסין במחיר נמוך במיוחד.

"ההסכם מגדיל את יכולתה של סין להציג את עצמה כשוחרת שלום, וזה עשוי לעזור לה להדוף את האשמות המערב על תמיכתה בפלישה הרוסית באוקראינה", אמרה אמנדה סיאו, אנליסטית מקבוצת המשבר הבינלאומית.

"ההסכם ממחיש שסין מנסה לשחק במגרש של ארצות הברית ביחסי החוץ, ולא רק של שכנותיה", אמר פרופ' וונג ליאן, מומחה ליחסי חוץ באוניברסיטת פקינג. "המשא ומתן המוצלח מראה ששני הצדדים סומכים על סין".

מאז 2002 מכהן מטעם סין שליח מיוחד למזרח התיכון, ומתמקד בישראל וברשות הפלסטינית. סין מוכרת רחפנים ותחמושת למדינות במזרח התיכון, אבל הרבה פחות מארצות הברית, ובשונה ממנה, היא גם לא מציבה תנאים פוליטיים.

סין השקיעה הרבה גם ביצירת קשרים בדרום האוקיינוס השקט, וחתמה על הסכם ביטחוני עם איי שלמה, שבמסגרתו סין הציבה ספינות וכוחות בשטחי מדינת האיים. ארצות הברית, אוסטרליה ומדינות נוספות מיהרו לחזק את קשריהן עם מדינות נוספות באזור, וגם סין עשתה מאמצים לחתום על הסכמים דומים עם מדינות איים נוספות.

בכהונתו השלישית ברציפות של שי, נראה שהוא נוטה יותר מתמיד להתעמת עם המערב. שר החוץ שלו הזהיר לפני כמה ימים מ"סכסוך ועימות" עם ארצות הברית.

עם זאת, הסוג הזה של דיפלומטיית "שועל קרבות" שמור בדרך כלל למדינות מפותחות שנראות כיריבות, בעוד סין שמרה על יחסים דיפלומטיים עם מדינות אחרות, לדברי דרייר. אחרי שהסתכסכה עם המערב הדמוקרטי, סין שואפת לרקום יחסים עם מדינות אוטוריטריות, מצפון קוריאה עד ניקרגואה.

סין אמנם פעילה במאמצי השלום של האו"ם, אבל ניסיונותיה לתווך ולהשיג פשרות נכשלו בשל המטען הפוליטי שלה. הצעה של סין להפסקת אש ומשא ומתן לשלום בין רוסיה לאוקראינה לא עלתה יפה.

החלטתה של סין לתווך בין איראן לערב הסעודית זכתה לתשומת לב מרובה, הן משום ששתיהן מדינות מפתח ליציבות באזור, והן משום שזו הזדמנות לתקוע "אצבע בעין" לוושינגטון, אמר פרופ' יצחק שיחור, מומחה למדעי המדינה וללימודי אסיה באוניברסיטת חיפה, שעוקב אחרי יחסיה של סין עם המזרח התיכון.

עדיין מוקדם לקבוע אם ההסכם ישפר את היחסים בין איראן לערב הסעודית, או את היציבות במזרח התיכון. אף אחד מהנושאים השנויים במחלוקת לא נידון.

אבל עבור ערב הסעודית, ההסכם יכול ליצור פתח מילוט מהמלחמה בתימן נגד מורדים חות'ים שזוכים לתמיכה איראנית. עבור איראן, יציבות אזורית תאפשר לה להתמקד בבעיות הפנים שלה.

אבל לא כולם שמחים על ההסכם.

בעוד הוא נתון ללחץ פוליטי, בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, איים בפעולה צבאית נגד תוכנית הגרעין האיראנית, שקרובה מתמיד להעשרת אורניום בכמות שתספיק לפצצה גרעינית. ערב הסעודית כבר לא תהיה בת ברית של ישראל אחרי שחתמה על הסכם עם איראן.

לא ברור מה יהיו ההשפעות של ההתפתחויות האחרונות על ארצות הברית, שצמצמה את נוכחותה במזרח התיכון מאז נסיגתה מעיראק והתחזקות העצמאות האנרגטית שלה.

עם זאת, הבית הלבן הודיע שההסכם בין איראן לערב הסעודית בתיווך סיני עלול לבשר שסין שואפת להיכנס לנעליה של ארצות הברית ביחס למזרח התיכון. "לא הייתי ממהר לומר שאנחנו נסוגים מהמזרח התיכון", אמר דובר משרד הביטחון האמריקאי ג'ון קירבי, "רחוק מזה".

העובדה שערב הסעודית קידמה את ההסכם בלי מעורבות אמריקאית מראה שהיא "מעדיפה להיות בקשרים ביטחוניים עם כמה צדדים ולא לסמוך רק על ארצות הברית", אמר ג'ון אלתרמן מהמרכז לאסטרטגיה ולימודים בינלאומיים. "ממשלת ארצות הברית מעודדת את ערב הסעודית להיות אחראית לביטחונה, אבל לא מעוניינת שתחתור תחת האסטרטגיה הביטחונית האמריקאית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!