דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יו"ר ועדת הפנים מציע שהמדינה תתמוך במשפחות צעירות שרכשו דירה ראשונה

בשל עליית מחירי המשכנתאות, יו"ר הוועדה יעקב אשר (יהדות התורה) העלה את ההצעה בדיון שבו נחשף כי רווחי רשות המקרקעין עלו ביותר מ-300% בשבע שנים, והציע לממן את התמיכה מעודפי ההכנסות שלה: "עכשיו זה הזמן הנכון לתת עזרה ראשונה בכסף שהתקבל"

ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת הפנים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת הפנים. "עכשיו זה הזמן הנכון לתת עזרה ראשונה בכסף שהתקבל" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד טברסקי

האם עודפי ההכנסות ממקרקעין יפצו את ההפסדים של משפחות צעירות שהמשכנתא שלהן התייקרה בעקבות עליית הריבית? יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר (יהדות התורה) קרא למשרד האוצר והממשלה להשתמש בעודפים אלה כדי לעזור למשפחות צעירות לרכוש דירה.

הצעתו של אשר, שהצעה ברוח דומה הציע בעבר חבר סיעתו, יו"ר ועדת הכספים משה גפני, היא להשתמש בכספי עודפים, שעומדים על כ-16 מיליארד שקלים ב-2022 בלבד, כדי לתמוך במשפחות צעירות שרכשו דירה חדשה עם משכנתה, שבגלל עליית הריבית בשנה האחרונה העלתה את החזרי המשכנתאות החודשיים ב-1,000-700 שקלים.

לדברי אשר, התמיכה חייבת להגיע מהכיס של המדינה, כולל אפשרות לאובדן הכנסות לקופת האוצר. "המדינה חייבת להכניס את היד לכיס", אמר אשר בדיון בוועדה היום (שני). "המדינה הרוויחה עשרות מיליארדים נוספים מעליית המחירים, זה חייב לחזור לציבור" לדבריו, התקבולים הגבוהים צריכים לשמש מעין ביטוח של המדינה למחירי המשכנתא שעלו בעקבות החלטת בנק ישראל. "עכשיו זה הזמן הנכון לתת עזרה ראשונה בכסף שהתקבל".

בדיון הוצגו נתונים שלפיהם רווחיה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עלו ביותר מ-300% בשבע השנים האחרונות, מ-9.5 מיליארד שקלים ב-2015 ל-37 מיליארד שקלים ב-2022. עיקר הגידול נרשם בשנתיים האחרונות, שבהן הרשות הגיעה להכנסות היסטוריות של כ-50 מיליארד שקלים ממכירת קרקע בלבד.

הסיבה העיקרית לגידול בהכנסות הוא הגידול החד במחירים שיזמים היו מוכנים לרכוש בעבורם קרקע מהמדינה, ובין היתר הביאו לגידול של 20% במחירי הדיור בישראל בשנה האחרונה בלבד, והגדלה משמעותית במספר השיווקים השנתי של הרשות.

באומדן כללי לאורכו של העשור הקודם, שערכה מחלקת המחקר של הכנסת, מ-2012 עד 2019 הכנסות המדינה ממקרקעין, שכוללות את הרווחים על מכירות הקרקע וגביות המסים השונות שהמדינה מקיימת בעסקאות מקרקעין (מע"מ ומס רכישה), כמעט והוכפלו מ-19 מיליארד שקלים ל-36 מיליארד שקלים, כך שסך ההכנסות הצפוי למדינה מ-2020 עד 2023 צפוי לעמוד על 50 מיליארד שקלים בשנה.

בעקבות ההכנסות הגבוהות ב-2022, הרשות העבירה לקופת האוצר 16 מיליארד שקלים עודפים, שלטענת האוצר ייושמו בתקציב הדו-שנתי הקרוב. למרות ההבטחות של חברי כנסת מהקואליציה, אין בהסכמים הקואליציוניים שום התייחסות להקפאה אפשרית של מחירי המשכנתאות או כל כלי אחר שאמור להוזיל אותן.

אם הממשלה תרצה להשתמש בכסף, היא תצטרך להכניס אותו כסעיף הוצאה בתקציבים הקרובים, או לייצר קרן ייעודית שתעביר את עודפי המקרקעין לסעיף בתקציב שיוזיל את המשכנתאות או לחלופין יינתן כמענק. באוצר הביעו התנגדות לניסיון של הממשלה לשימוש מיוחד בכספים, כפי שהציע אשר. אחת הסיבות לכך היא שרמ"י מצפה לירידה משמעותית בהכנסות ממכירת קרקעות, בעקבות עליות הריבית וצינון השוק. נוסף על כך, המדינה בונה על הכספים הללו בתכנון התקציבים העתידיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!