דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אורין גבלן נערכת לאליפות ישראל לשחייה במים פתוחים ומכוונת לפריז 2024

אורין גבלן בת ה-19 שברה שיא ישראלי במשחה 5 ק"מ בבריכות, אבל האתגר שמעניין אותה לא פחות הוא אליפות המים הפתוחים, שתחל ביום חמישי באילת | "בתור מדינה שיש לה ים כל כך קרוב ונגיש אליה, אנחנו יכולים להיות טובים בענף"

אורין גבלן (צילום: גיא יחיאלי, איגוד השחייה הישראלי)
אורין גבלן (צילום: גיא יחיאלי, איגוד השחייה הישראלי)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אליפות ישראל בשחייה במים פתוחים תיפתח ביום חמישי באילת. אירוע השיא של התחרות יתקיים ביום שבת, במהלכו יוזנק המשחה ל-10 ק"מ שהוא גם חלק מהסבב האירופאי במים פתוחים. שבעים וארבעה שחיינים ושחייניות מכל העולם ייקחו חלק בתחרות. השחיינים הישראלים הבכירים שיקפצו למים הם מתן רודיטי ויונתן אחדות בגברים, והשחייניות אווה פביאן ואורין גבלן במקצה הנשים.

"מים פתוחים זה מקצה לא קל", מספרת אורין גבלן בראיון ל"דבר". "למדתי הרבה מהתחרויות בהן השתתפתי בשנה שעברה. לא סיימתי את השנה שעברה עם הישג שאני מרוצה ממנו, אני מקווה לעשות בתחרות את הקריטריון ב-10 ק"מ ולהשתתף בפעם הראשונה באליפות העולם שתיערך ביולי ביפן".

"אף אחת לא תהיה רשומה על הלוח במקומי"

בשנה שעברה גבלן בת ה-19 השתתפה לראשונה באליפות אירופה לבוגרות במים פתוחים שנערכה באיטליה וסיימה במקום ה-20  במקצה 5 ק"מ ."זה לא היה המשחה הכי טוב שלי. הרגשתי לא טוב כמה ימים לפני, אז היה לי הרבה יותר קשה ממה שציפיתי."

לתחרות שתפתח את השנה השנייה שלה בסבב הבוגרות היא מגיעה בכושר מצויין, לאחר שבחודש פברואר קבעה שיא ישראלי במקצה 5 ק"מ בבריכה אולימפית, כאשר עצרה את השעון על 58:47.55 דקות, שיפור של כ-13 שניות משיאה של אווה פביאן מפברואר 2018.

אורין גבלן (צילום: גיא יחיאלי, איגוד השחייה הישראלי)
אורין גבלן (צילום: גיא יחיאלי, איגוד השחייה הישראלי)

"כאשר עצרתי את השעון ידעתי שזה שיא אישי, בהתחלה לא ידעתי שזה גם שיא ישראלי. זה היה הרבה יותר מהר ממה שציפיתי, זאת הפעם הראשונה שירדתי את השעה. התרגשתי לגלות ששברתי את השיא הישראלי, זה נותן לי את הביטחון לקראת התחרות הקרובה במים פתוחים".

זהו השיא השני שרשום על שמה בטבלת השיאים הישראלית. בדצמבר 2021 גבלן שברה את השיא בן 22 השנים של עדי ביכמן, מה שאז היה השיא הוותיק ביותר בענף, 1,500 מטר בבריכות קצרות, שיא שאותו שיפרה פעם נוספת בהמשך.

"אמרתי לעצמי שאני הולכת לעשות את השיא הזה ולא אכפת לי מכלום. זה היה שיא ישן והגיע הזמן לשבור אותו", נזכרת גבלן בתחרות הקשה שהייתה באותו יום בבריכה, "זאת הייתה מלחמה בין כל הבנות, כולן ידעו שהשחיינית שתיגע בקיר ראשונה תשבור אותו. אני אמרתי לעצמי 'זה שלי, אף אחת לא תהיה רשומה על הלוח במקומי'".

"רציתי להיות כמו אחותי שזוכה במדליות"

גבלן החלה את דרכה בענף בגיל שמונה, היא הצטרפה בעקבות אחותה הגדולה נטע. "כילדה תחרותית שלא יודעת להפסיד באף משחק מונופול, הייתי חייבת גם להתחיל לחלק התחרותי בשחייה", היא אומרת, "אבל לא הייתי טובה במיוחד בהתחלה".

בעוד אחותה הצליחה להגיע להישגים וזכתה במדליות, גבלן התקשתה להגיע לגמרים השונים. "בתור ילדה בת 11 שלא עולה על הפודיום, זה היה חסר לי. רציתי להיות כמו אחותי שזוכה במדליות. זה היה נורא מתסכל".

"אגודה תחרותית מאוד, עם צוות מאוד מקצועי", אורין גבלן במדי הפועל הוד השרון (צילום: גיא יחיאלי, איגוד השחייה הישראלי)
"אגודה תחרותית מאוד, עם צוות מאוד מקצועי", אורין גבלן במדי הפועל הוד השרון (צילום: גיא יחיאלי, איגוד השחייה הישראלי)

"רק בקטגוריית הנערות התחלתי לזכות במדליות ותארים. מגיל 13-14 אני על הפודיום כמעט בכל תחרות". השינוי הגדול התרחש בעקבות מעבר לאגודת הפועל עירוני הוד השרון. "זאת אגודה תחרותית מאוד, עם צוות מאוד מקצועי. זאת הייתה סביבה יותר מקצועית ודורשת שעזרה לי להגיע להישגים טובים יותר".

למה בחרת להתחרות במשחים הארוכים יותר של 5 ק"מ ו-10 ק"מ?
"אני פשוט טובה יותר במרחקים האלו, אני לא כל כך מהירה למקצים הקצרים. אני גם יותר נהנית מזה. לא הכל נקבע בשתיים-שלוש דקות הראשונות, אלו מקצים של שעה ושעתיים. זה נותן לי זמן לבנות את המשחה, יש המון מקום למשחק. לנווט בין הדברים, ללמוד, לתקן, לשמור על קצב".

מה ההבדל בין השחייה בבריכה למים הפתוחים?
"במים פתוחים יש הרבה יותר עניין. בבריכה אנחנו שוחות מקיר לקיר וזה המשחק שלנו פחות או יותר. במים פתוחים הקלפים משתנים כל הזמן. באיזה אתר שוחים, מים מלוחים או מים מתוקים, מה הטמפרטורה של המים, זרמים ורוחות. הכל משתנה בעצם כל הזמן. המיקום שלי בדבוקה. עצירות לשתיה. מישהי בורחת".

אחד החלקים הפחות נעימים בתחרויות המים הפתוחים אלה המכות שקורות במהלך המשחה של הדבוקה, כאשר השחייניות מתחילות להיאבק על המיקום בדבוקה. "בגלל שאנחנו שוחות כל כך צמוד, מקבלים איזה מרפק ולפעמים מישהי מורידה לי את הראש מתחת למים וקשה לנשום. אני מעדיפה לחשוב שהן לא עושות את זה בכוונה, כי אנחנו בכל זאת בספורט".

מה את עושה בסיטואציה זאת? כי בעצם את צריכה להמשיך כאילו כלום לא קרה.
"בדרך כלל אני מתחילה קצת לבכות או להתעצבן. אני יודעת מתי עושים בכוונה ומתי בטעות. מרגישים את זה. המיינדסט שלי שלא שווה לי לבזבז על זה אנרגיות, אבל לפעמים יש את מה אני מקווה לעשות ומה אני עושה בפועל. אני תמיד מקווה לא לתת לזה יותר מדי מקום ולהתאושש מהר שלא לאבד את המקום שלי בדבוקה".

ההצלחה של מתן רודיטי באולימפיאדת טוקיו 2020 (מקום 4 במשחה 10 ק"מ), חשף את התחרויות במים פתוחים לציבור הרחב. כעת גבלן מקווה שההצלחה תגדיל את כמות השחיינים הצעירים שיבחרו להצטרף למקצי המים הפתוחים.

מתן רודיטי במשחה האולימפי ל-10 ק"מ מים פתוחים. "הצלחה של מתן העלתה את החשיפה לענף" (צילום: AP/David Goldman)
מתן רודיטי במשחה האולימפי ל-10 ק"מ מים פתוחים. "הצלחה של מתן העלתה את החשיפה לענף" (צילום: AP/David Goldman)

"זה עדיין מקצה שהוא קצת פחות אטרקטיבי, כי הוא יותר קשה. אני מאמינה שההצלחה של מתן העלתה את החשיפה לענף ואני מקווה שנראה עוד נוער שיבואו להתחרות באילת, ייצגו אותנו בכבוד וילמדו ליהנות משחייה במים פתוחים. בתור מדינה שיש לה ים כל כך קרוב ונגיש אליה, אנחנו יכולים להיות טובים בענף".

מה המטרות שלך לשנתיים הקרובות?
"אני שואפת להגיע לאולימפיאדת פריז 2024. אני עובדת קשה בשביל המטרה הזאת. במשך הרבה שנים שילבתי שחייה עם לימודים או צבא. החלטתי שהשנה אני מקדישה את עצמי נטו בשביל השחייה, בשביל עצמי והתהליכים שלי להתפתח ולנסות למצות את הפוטנציאל שלי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!