דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
18.0°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 18.0°תל אביב
  • 18.0°חיפה
  • 17.5°אשדוד
  • 15.4°באר שבע
  • 18.9°אילת
  • 16.9°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 16.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שר החינוך קיש הכריז על רפורמה בבגרויות המקצועות ההומניים, רק 35% מהציון ייקבע בבחינה

המתווה החדש שמגיע במקום רפורמת המח״ר, יקבע את הציון מ-3 מרכיבים, כאשר 35% הם ציון על משימות ו-30% הערכה על התנהגות והרגלי למידה ב-5 מקצועות רבי מלל | השר קיש: ״מחזירים את מקצועות הספר למקומם הראוי״

שר החינוך, יואב קיש (צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך)
שר החינוך, יואב קיש (צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך פרסם היום (שלישי) את מתווה הבגרויות למקצועות ההומניים הכוללים: תנ"ך, אזרחות, היסטוריה, ספרות ומורשת. 

המתווה החדש מחולק כך: 35% בחינה חיצונית, כפי שהיה נהוג עד כה. 35% יהיו שתי משימות לפיתוח מיומנויות שהציון עליהן ניתן ע"י בית הספר, ו-30% הם הערכה הניתנת ע"י בית הספר המורכבת מהתנהגות והרגלי הלמידה של התלמיד. ערכם של מקצועות אלו ימשיך להיות שתי יחידות לימוד. 

אופני הערכה החלופיים המוצעים הם: פרזנטציה, כתיבת נייר עמדה, דף לימוד מבוסס מקורות, עיתון שיתופי, סיור לימודי, הסכת ותוצר יצירתי חזותי. אופן ההערכה ייבחר ע" המורה ומנהל בית הספר. המשרד יקיים בקרה מדגמית על ציוני הבגרות. 

המתווה יתחיל בשנת הלימודים הבאה תשפ"ג המכונה 'שנת הסתגלות' על שכבה י' ומעלה. בשנה זו יוכל בית ספר לבחור לקיים את המתווה החדש במקצוע אחד, ואת שאר המקצועות לקיים במתווה הנוכחי: 70% בחינת בגרות חיצונית ו-30% הערכה של בית הספר שיכולה להיות בחינה ויכולה להיות חלופית. גמישות נוספת שתינתן למנהלים היא פריסת תוכנית הבגרויות לאורך שלוש השנים של התיכון. 

משרד החינוך החל בהטמעת התוכנית במפגשים עם מנהלי בתי הספר ומפקחים, ובהמשך יהיו השתלמויות למורים. מלבד מפגשים והשתלמויות לכל בית ספר יהיה רכז תקשוב האחראי על הצד התפעולי של התוכנית ורכז הטמעה האחראי על הטמעת התוכנית בבית הספר. כבר היום תפקידים אלו קיימים בחלק מבתי הספר. נוסף על כל אלו יוקם דסק בו החומרים הנדרשים לבניית ההערכה חלופית ומקום לשאול שאלות. תוכניות בגרויות אחרות כמו ממיר דיגיטלי, חלוצי הערכה ותמ"ר ימשיכו כרגיל. 

תוכנית בגרות זו מתפרסמת לאחר ששר החינוך יואב קיש ביטל עם כניסתו לתפקיד את רפורמת המח"ר רפורמת הבגרויות במקצועות ההומניים של שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון. רפורמת המח"ר תבעה גם היא שינוי בחינת הבגרות החיצונית לאופני הערכה חלופיים. עם ביטול הרפורמה פרסם משרד החינוך על סקר מקוון שסייע בבניית התוכנית הנוכחית, בו השתתפו 10,000 אנשי חינוך, האקדמיה, הורים ותלמידים. 

קיש: ״שילוב בחינה ומיומנויות היא הדרך הנכונה לתלמידים״

שר החינוך, ח"כ יואב קיש: ״אנו מציגים היום את תכנית הבגרויות הגמישה שתחזיר את מקצועות הספר למקומם הראוי. השילוב של בחינת בגרות חיצונית יחד עם מיומנויות עכשוויות היא הדרך הנכונה עבור תלמידי ישראל. משרד החינוך בהובלתי רואה חשיבות רבה בגמישות ניהולית המאפשרת בחירה והתאמה פרטנית בהתאם למאפייני בתי הספר והתלמידים. אני סבור כי לימודי מקצועות החברה והרוח משמשים כלי מלכד שבעזרתו ניתן להנחיל ערכים, תרבות ומסורת. אבני יסוד אלה הם הבסיס לקיומנו כעם ומרכיבים את תודעתנו הלאומית״.

מנכ"ל משרד החינוך, אסף צלאל: "תכנית הבגרויות הגמישה נבנתה על בסיס מפגשים רבים עם אנשים מהשטח: מורים, מנהלים, הורים, תלמידים ואנשי חינוך רבים. התכנית מאפשרת מתווה גמיש תוך שמירה על סטנדרט ותיקוף. כמו כן, מאפשרת התכנית התפתחות והתאמות לשנים הבאות אל מול המציאות החדשה. בהזדמנות זו אני מבקש להודות לאנשים הרבים שלקחו חלק בעשרות מפגשים, ימים ולילות בגיבוש המתווה המתאים ביותר להוביל את ילדי ישראל להצטיינות במאה ה-21״.

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז: "לאחר שנמסרו לנו עיקרי הרפורמה בתוכנית הלימודים בה מחזירים את בחינות הבגרות החיצוניות בכל המקצועות ושינוי דרכי הלמידה הנחוצות, אנו מברכים על כך ומחזקים את ידי שר החינוך ומנכ״ל המשרד שלמרות כל הבעיות איתן מתמודדים הצליחו לפתור גם סוגיה זאת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!