דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.0°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פער מדאיג במחלקות הילדים: בבית החולים ברזילי באשקלון יש רק מומחה אחד לטיפול נמרץ ילדים

ביקורת פתע שערך מבקר המדינה בברזילי ובאיכילוב בתל אביב חושפים כיצד ילדים בפריפריה נפגעים בצורה קשה יותר מהמחסור ברופאים | לפי המבקר, גם באיכילוב תקינת הרופאים אינה מתאימה לצרכים, אך עומדות לרשותו דרכים להתגבר על המחסור

בית החולים ברזילי באשקלון (צילום: ויקימדיה)
בית החולים ברזילי באשקלון (צילום: ויקימדיה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ילדים חולים מאזור אשקלון מתאשפזים בתנאים נחותים יותר מילדים חולים באזור תל אביב – כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום (שלישי). אנשי משרד המבקר ערכו ביקורי פתע במחלקות הילדים בבית החולים ברזילי באשקלון ובבית החולים לילדים דנה דואק שבמרכז הרפואי איכילוב בתל אביב. מתוך ממצאי הביקורים עולה שהמחסור הלאומי בכוח אדם רפואי נחווה בפריפריה באופן חמור יותר בהשוואה למרכז הארץ.

מהביקורת עולה שבמחלקת הילדים בברזילי יש רק רופא מומחה אחד בכל תחום רפואי, עקב קושי לגייס רופאים. לעיתים בית החולים פועל ללא רופא מומחה כלל: עד שנת 2019 למשל, לא היה בבית החולים ניורולוג ילדים. עוד עולה מהביקורת שאחיות המחלקה פועלות תחת עומס רב, שבמחלקה יש רק עובדת סוציאלית אחת, ואין תקינה לכוח אדם פרא-רפואי (פיזיותרפיסטים, תזונאיות, מרפאות בעיסוק וכו').

במחלקת טיפול נמרץ ילדים בברזילי יש רק רופא מומחה אחד, ולבית החולים יש תקן נוסף לרופא מומחה שאינו מאויש. המשמעות היא שכאשר הרופא המומחה נעדר, רופאת ריאות לילדים עושה כוננויות במחלקת טיפול נמרץ, או שהמחלקה נסגרת. כמו כן, לפעמים ילדים מועברים ממחלקת טיפול נמרץ אל מחלקת הילדים בגלל עומסים בטיפול נמרץ, למרות שהמענה במחלקת הילדים פחות מתאים להם.

גם בבית חולים דנה-איכילוב תקינת הרופאים אינה מתאימה לצרכים, אך יש לו דרך להתגבר על המחסור בתקינה ממשלתית. הסכמים של בית החולים עם עיריית תל אביב ועם קופות החולים מאפשרות לו לשפר את תנאי ההעסקה, וכך להצליח לגייס כוח אדם ולשמור עליו.

למרות זאת, קיימים תחומים בהם בית החולים לא מצליח לתת מענה בגלל מחסור בכוח אדם, למשל, טיפול פליאטיבי נגד כאבים לילדים חולי סרטן. במהלך ביקור מבקר המדינה המתין ילד אחד 10 שעות במלר"ד (מרכז לרפואה דחופה, השם המקצועי לחדר מיון) עד שעלה למחלקה לאשפוז.

ממשרד הבריאות נמסר: "כדי לתת מענה כולל לנושא כוח האדם המשרד פועל בשני צירים. האחד, הציר הארצי, כשהמטרה היא גידול במספר הרופאים בכלל וגידול במספר הסטודנטים שלומדים רפואה. הציר השני הוא טיפול באתגרים הייחודיים של הפריפריה.

"השנה יקים משרד הבריאות ועדה מייעצת בתחום כוח האדם על מנת לבצע תכנון לאומי ארוך טווח של כוח אדם רפואי ובכלל זה גם בתחום טיפול נמרץ ילדים.

"כבר היום קיים מודל תחזית ארוכת טווח למספר הרופאים, שמתחשב בגידול הדמוגרפי, וכן במשתנים רבים של כניסת רופאים, פרישת רופאים, עזיבתם למקצועות אחרים וצמצום בשעות עבודה. כמו כן חיזוי מפורט למקצוע רופאי הילדים נמצא בשלבים סופיים של ביצוע. המשרד יעודד יציאה להתמחות ברפואת טיפול נמרץ ילדים, בכלים העומדים לרשותו.

"בנוסף, הקצה משרד הבריאות תקנים לקופות החולים מתוך מטרה לעודד הכשרת מתמחים כולל ברפואת ילדים ובמקצועות על בתחום רפואת ילדים. ייעודה של התכנית להרחיב את המענה לטובת טיפול בקהילה. הקושי הקיים הוא כי עיקר ההכשרה מתקיים בבתי החולים במחלקות ילדים ועל כן קצב ההכשרה מוגבל. איגוד רופאי הילדים בוחן בניית תכנית הכשרת רופאי ילדים במסגרות הקהילה."

במרכז הרפואי ברזילי באשקלון הגיבו לדו"ח: "המרכז הרפואי ברזילי מברך על ביקורת מבקר המדינה בתחום הנרחב של אגף הילדים ואף התייחס לממצאים שעלו. הממצאים מתייחסים בעיקר לנקודות של מחסור במיטות ומחסור בכח אדם מקצועי – דבר שמביא להארכת תורים בחלק מהשירותים. אין זה סוד, שהמערכת הציבורית, בוודאי בפריפריה, חסרה בכח אדם בכלל ובמקצועות הבריאות בפרט. עובדה זו גורמת לקושי בטיפול בילדים הנזקקים, כמו למשל בהתפתחות הילד והיחידה לילד ולמתבגר.

"רק לאחרונה, פתחנו, במאמץ לא קטן, יחידה להפרעות אכילה על מנת להקל בסבלם של הצעירים והצעירות הסובלים מכך.

"יש לציין שאנשי מבקר המדינה התפעלו מהמחלקה שנבנתה הן בהיבט התשתיתי והן בהיבט האסתטי, כולל יחידה לטיפול נמרץ מורכבת, טכנולוגית וממוגנת. במחלקה יש אמצעים שעוטפים את הילדים דוגמת בי"ס שקד, חדר מתנות, חדר קולנוע, גן ילדים וחצר משחקים על המרפסת הגדולה של המחלקה. כל אלה, יחד עם הצוות, משרים אווירת מקצועיות אוהדת ונעימה לילדים ולבני משפחותיהם.

"כמובן שנעסוק בלמידת הדו"ח ותיקון הליקויים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!