דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

הפשרה של קהלת: חוק יסוד בשתי כנסות, בלי פסקת התגברות, 'יתרון' לקואליציה במינוי שופטים

מכון המחקר הימני שמרני שעומד מאחורי ניסוח הרפורמה המשפטית הציג הצעה לעידון שלה, וציין שלא הושגו הסכמות בנושא הוועדה לבחירת שופטים | במכון קוראים לפשרה שתביא ל"ריפוי האווירה הציבורית"

יו"ר פורום קהלת, פרופ' משה קופל (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90)
יו"ר פורום קהלת, פרופ' משה קופל (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מכון המחקר הימני-שמרני פורום קהלת פרסם אתמול (שלישי) קריאה להגעה לפשרה בנוגע לרפורמה במערכת המשפט, תוך התייחסות לאפשרויות לפשרה בסוגיות המרכזיות שנמצאות במחלוקת. הפורום לקח חלק מרכזי בעיצוב הרפורמה שהגישו השר יריב לוין (הליכוד) ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית), ולדבריהם גם לקחו חלק בדיונים על מתווה פשרה.

המכון לא הציג בהודעתו מתווה פשרה מסודר, אך נוגע במספר סוגיות שנמצאות במחלוקת ביחס לשינויים. לפי ההודעה, הפערים המרכזיים בין הצדדים נוגעים להרכב הוועדה למינוי שופטים.

אלו הצעות המכון לפשרה בסוגיות העדכניות:

הרכב הוועדה למינוי שופטים: במכון מציעים לבטל את זכות הווטו שיש לנציגי בית המשפט העליון, והענקת "יתרון בוועדה" לקואליציה, בין היתר באמצעות "נציגים מקצועיים".

בסוגיה דרמטית זו, נראה שהמכון מבקש מצד אחד לעקוף את הביקורת מפני שליטה מוחלטת של הקואליציה במינוי השופטים, ומצד שני לקבע את הדומיננטיות שלה בוועדה. הכוונה היא ככל הנראה למינוי אנשי מקצוע, כמו שופטים לשעבר או מומחים בתחום המשפט. מרכיב זה מעלה שאלות רבות שיכולות לקבוע את אופיו: האם הקואליציה תוכל להחליף את הנציגים בוועדה, מה שהופך אותם לכפופים לה בפועל, והאם אישור אותם נציגים יהיה בהסכמה גם גורמים נוספים.

פסילת חוקי יסוד על ידי בית המשפט: בדומה להצעת פרידמן-אלבשן, מציע המכון העברת חוקי יסוד ברוב של 61 חברי כנסת בארבע קריאות, כשהרביעית ביניהם תהיה בכנסת העוקבת. חוקים אלה יהיו חסינים מביקורת שיפוטית.

פסקת ההתגברות: במכון מוותרים על מרכיב זה, כל עוד יימצא פתרון ל'סוגיות נקודתיות'. ייתכן שהכוונה בכך היא לחוק הגיוס, שנפסל על ידי בג"ץ, וחקיקתו מחדש מהווה יעד אסטרטגי עבור הציבור החרדי.

עילת הסבירות: אין התייחסות מפורטת לביטול עילת הסבירות, אך נכתב שה"פערים ניתנים לגישור". ייתכן ומדובר בהגבלת השימוש בעילת הסבירות, כמו שנעשה כעת ב'חוק דרעי', שמונע מבית המשפט לפסול מינוי של שרים באמצעות עילה זו.

מעמד היועצים המשפטיים: גם בסוגיה זו אין פירוט, אך ההצעה להפוך את היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה למשרות אמון אינה מוזכרת. בהודעה נכתב לגבי "מעמד חוות הדעת של היועץ המשפטי", מה שמרמז אולי על האפשרויות שהוצעו בתכנית פרידמן-אלבשן – התעלמות מהייעוץ המשפטי בהחלטת ממשלה, או מתן אפשרות לייצוג חלופי על ידי עורך דין פרטי במקרים מסוימים.

במכתב שפרסם פורום קהלת נכתב ש"אנו קוראים לכבוד נשיא המדינה לאמץ עקרונות אלו, המשקפים לדעתנו פשרה ראויה שתגשים את היעדים העיקריים של הרפורמה, תיטיב מאד עם המשטר בישראל, תעניק מענה לדאגות שמביעים מתנגדי הרפורמה, ותשיב את האמון בין רשויות השלטון ובין כלל חלקי הציבור בישראל".

בפורום הוסיפו שהם מקווה שפשרה תוביל "לריפוי האווירה הציבורית", והתקדמות "לקראת קבלת חוקה מוסכמת למדינת ישראל, שתכלול גם מגילת זכויות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!