דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

כ-200 חניכי תנועות הנוער בהפגנת תמיכה בפשרה ברפורמה המשפטית: "יחד מונעים קרע בעם"

בהפגנה שנערכה בכיכר אגרנט בעיר השתתפו חברי הנוער העובד והלומד, בני עקיבא, האיחוד החקלאי והמחנות העולים | מזכ"ל בני עקיבא, יגאל קליין: "עומדים כאן קצוות ביחד, ואומרים שנמשיך לשמור על היחד מכל משמר"

הפגנת תנועות הנוער בירושלים בקריאה לפשרה ברפורמה המשפטית (צילום: אסף צבי)
הפגנת תנועות הנוער בירושלים בקריאה לפשרה ברפורמה המשפטית (צילום: אסף צבי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-200 חניכים ומדריכים מתנועות נוער החלו להפגין היום (רביעי) בקריאה לעצירת הקיטוב החברתי ולקידום מתווה מוסכם לרפורמה המשפטית. ההפגנה שנערכת בכיכר אגרנט בעיר היא ביוזמת תנועת הנוער העובד והלומד, בני עקיבא, המחנות העולים, האיחוד החקלאי, דרור ישראל וקבוצות הבחירה.

המפגינים קראו "יחד מונעים קרע בעם", "דמוקרטית, יהודית, זו המדינה שלי", "די להידרדרות, אחריות והידברות".

הפגנת תנועות הנוער בירושלים בקריאה לפשרה ברפורמה המשפטית (צילום: ג'וליה לרמה)
הפגנת תנועות הנוער בירושלים בקריאה לפשרה ברפורמה המשפטית (צילום: ג'וליה לרמה)
הפגנת תנועות הנוער בירושלים בקריאה לפשרה ברפורמה המשפטית (צילום: הנוער העובד והלומד)
הפגנת תנועות הנוער בירושלים בקריאה לפשרה ברפורמה המשפטית (צילום: הנוער העובד והלומד)

יגאל קליין מזכ"ל בני עקיבא, אמר בהפגנה: "הרגע הזה הוא רגע מכונן. עומדים כאן מתנגדים לרפורמה, עומדים כאן תומכים ברפורמה, עומדים כאן קצוות ביחד, ואומרים שנמשיך לשמור על היחד מכל משמר. הרגעים האלה מזכירים לנו מי אנחנו."

יו"ר הנועד העובד והלומד ורכז תנועת דרור ישראל, פסח האוספטר, אמר בהפגנה: "אנחנו בתוך רעידת אדמה שחווינו כמותה הרבה פעמים, לצערי הרב, בהיסטוריה של עמנו. הדבר שמחזיק אותנו יחד כמו את קרום כדור הארץ, הדבר שבינינו, זה אך ורק האמון. אם אני לא מסוגל להאמין שרוב הצד שחולק על דעותיי רוצה בדרכו את הטוב לעם הזה, ואם גם הצד השני חושב ככה, זה מצב שמביא לחורבן שעד שרואים אותו בעין עובר הרבה זמן. אבל הוא כאן. והתפקיד שלנו כאן הוא לפעול נגד הדי.אן.איי הזה שכל כך מושרש בעם שלנו וכל כך מאפיין את ההיסטוריה שלנו."

"אנחנו ממש לא חייבים להסכים על כל דבר, להיפך. מחלוקת לשם שמיים היא הדבר אולי הכי משמעותי בתרבות ובהיסטוריה שלנו", הוסיף האוספטר, "באנו לכאן היום להתחייב אחד כלפי השני וכלפי השנייה, שכפי שעמדנו יחד תנועות הנוער הציוניות במשך למעלה ממאה שנים כדי להביא לעולם את היצירה המפוארת הזו – מדינת ישראל – כך נמנע את חורבן האמון בינינו. ואין לי צל צילו של ספק שנצליח, נצליח רק יחד".

מאיה שמש, מדריכה בנוער העובד והלומד: "אני מסתובבת בשבועות האחרונים בתחושת פחד על העם שלנו. שאיבדנו את האמפתיה שלנו, את היכולת להבין את האחר.
הפילוג במדינה הוא מהקשים שחווינו. אסור לנו לוותר על לחיות כאן". שמש פנתה למנהיגי המפלגות ואמרה: "אנחנו מבקשות ומבקשים מכם לחתור לפשרה, לא לתת לאינטרסים להיות אלה שיכתיבו את מה שיקרה במדינה ובחברה. מדינת ישראל היא הבית שלנו, של כולנו, ואנחנו מבקשות ומבקשים מכם לשמור עליה, על החברה, ועל הדמוקרטיה."

"החיבור שקיים בין התנועות כבר שנים נחוץ היום מתמיד"

סמזכ"ל חינוך בתנועת בני עקיבא, אשר נחמיאס, סיפר ל'דבר' בשיחה לקראת ההפגנה: "ההפגנה הזו היא תוצר של שני מפגשים גדולים שערכנו בשבועיים האחרונים בהנהגת תנועות הנוער, מפגשי שיח משמעותיים שפתחו את הלבבות והעמיקו את ערוץ החיבור שקיים בינינו כבר שנים ושהיום נחוץ מתמיד".

לדבריו, התנועות מקיימות בשבועות האחרונים שורה של יוזמות חינוכיות, מעגלי שיח והידברות לצד מוקדי הפגנות בכל רחבי הארץ, בהם באר שבע, חיפה ותל אביב. "מתנדבי שנת שירות וקומונריות מקיימים ביניהם בשבועות האחרונים שיח ערכי בוגר ומעמיק", הוא אומר, "בזה אנחנו רואים את החשיבות הגדולה ביותר, אבל בנוסף לדבר הזה הרגשנו צורך לצאת גם באמירה ציבורית רחבה ומשותפת, כשהכותרת מבחינתנו היא שצו השעה הוא להמשיך ביחד".

מעגלי שיח של הנוער העובד והלומד, בני עקיבא ודרור ישראל (צילום: דוד טברסקי)
מעגלי שיח של הנוער העובד והלומד, בני עקיבא ודרור ישראל (צילום: דוד טברסקי)

נחמיאס אמר כי ההפגנה המשותפת איננה מביעה תמיכה במתווה או הצעת חוק פוליטית כזו או אחרת. "הזירה שלנו היא החינוך והחברה, ומה שקורה היום בכנסת ובבתי המשפט משפיע גם על המעגלים החברתיים במדינת ישראל", אמר, "מאידך, השותפות שלנו מוכיחה שזה אפשרי. זה דורש עבודה משותפת, אבל אם תנועות נוער מגוונות ושונות כל כך זו מזו, שמבטאות את כל חלקי החברה הישראלית, מצליחות לא רק לשבת לדבר אלא גם לעשות יוזמות משותפות וגם לצאת יחד בקריאה ואמירה משותפת – זה בוודאי אפשרי גם במעגלים נוספים וגם המנהיגים שלנו יכולים".

"אנו קוראים למנהיגים לקחת אחריות ובשום פנים ואופן לא להעמיק את המשבר ואת הקיטוב – אלא לפעול להידברות ולשיח משותף", הוא אומר, "זו האחריות של המנהיגים, ואנחנו כדור העתיד של מדינת ישראל קוראים להם לנהוג כך".

כריסטיאן שון סלע מהנוער העובד והלומד ואשר נחמיאס מבני עקיבא (צילומים: מאיה לייטנר, מתניה אופיר)
כריסטיאן שון סלע מהנוער העובד והלומד ואשר נחמיאס מבני עקיבא (צילומים: מאיה לייטנר, מתניה אופיר)

כריסטיאן שון סלע (18) קומונר בקן הגבעה הצרפתית בירושלים של הנוער העובד והלומד, סיפר ל'דבר' על ההפגנה: "הרפורמה שמקדמת הממשלה כרגע מטרידה אותנו מאוד, בעיקר בכל מה שקשור לשמירה על אוכלוסיות המיעוט במדינת ישראל: על להט"בים, ערבים, נשים ואפילו על הציבור החילוני שחושש מההשלכות של הפרת האיזון בין שלושת הרשויות. יחד עם זאת, אנחנו מתנגדים גם למצב שבו לא תקרה רפורמה בכלל. חשוב לנו שהקולות של כלל הציבורים במדינת ישראל יקבלו ייצוג. כתנועה, החלטנו שאנחנו קוראים לשני הצדדים להגיע להידברות ולפשרה".

בשבוע שעבר, כריסטיאן וחבריו לשכבת חוות ההכשרה בנוער העובד (שנת השירות) קיימו הפגנה משותפת מול בית הנשיא, בתמיכה בניסיונותיו לקדם מתווה בהסכמה רחבה. "בשבועות האחרונים קיימנו תהליכי למידה משמעותיים בנושא בגרעינים, וגם שוחחנו עליו הרבה עם החניכים שלנו, תוך הצגת המידע כולו – במטרה שיגידו גם הם מה הם חושבים שצריך לעשות".
חניכי הנוער העובד והלומד מול בית הנשיא (צילום: דוד טברסקי)
חניכי הנוער העובד והלומד מול בית הנשיא (צילום: דוד טברסקי)
הקריאה שלנו היא לשיח פוליטי אחראי וקשוב, שמכיר בכך שלשני הצדדים יש דעות, ערכים, דברים שחשובים להם וגם דברים שמדאיגים אותם", הוא אומר. "ברמה האישית, אני מקווה שמה שיקרה בסוף זה שתצליח לעלות הצעה שתזכה לתמיכה רחבה, לא רק של אנשי הקואליציה אלא גם לפחות מצד חלק מאנשי האופוזיציה".

לדבריו, הוא שמח מאוד על המהלך המשותף כעת עם תנועת בני עקיבא, והיה שמח לראות תנועות נוספות מימין ומשמאל שיצטרפו. "אני לא רואה את המחאה הזו כמחאה של 'השמאל' או 'הימין'. זו מחאה של הנוער, שדואג לעתידו ורוצה להשפיע על עתיד המדינה. מה שמשותף לכולנו זה הרצון לקיום מדינת ישראל והחשש שלנו הוא שבגלל ההקצנה של השיח והתרחבות השסע החברתי, קיומה של מדינת ישראל עשוי להיות בסכנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!