דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

חקיקת הרפורמה המשפטית תימשך השבוע, ראשי הקואליציה ידונו בריכוך חלקים ממנה

הצעת החוק להבטחת רוב לקואליציה במינוי השופטים צפויה להיות הראשונה שתושלם מבין חוקי הרפורמה | במקביל, מובילי המהלך, כולל יריב לוין שישב שבעה על אביו, ייפגשו להחליט אילו מהסעיפים ימותנו או יידחו עד למושב הכנסת הבא

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן בדיון בוועדה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן בדיון בוועדה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ראשי הקואליציה יתכנסו הערב (ראשון) לישיבה השבועית, במהלכה הם צפויים לדון בשינויים סביב הסעיפים המרכזיים של המהפכה המשפטית, ובהם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. בישיבה יוחלט גם אם מעבר לשינוי זה יקודמו סעיפים נוספים מהתוכנית המשפטית עוד במושב הנוכחי של הכנסת, עוד בשבועיים הקרובים או רק במושב הבא. שר המשפטים יריב לוין שישב שבעה על מות אביו בשבוע האחרון צפוי להשתתף בישיבה.

כרגע לא מתקיים משא ומתן בנוגע לשינויים במערכת המשפט שמקדמת הקואליציה. מסתמן כאמור שהמרכיב הראשון של הרפורמה שיובא להכרעה הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אותו מתכננת הקואליציה לאשר סופית עוד לפני הפגרה.

לפי הצעת החוק, לנציגי הממשלה והקואליציה (שרי ממשלה וחברי כנסת מהקואליציה) יהיה רוב בוועדה, בניגוד למצב כיום, שבו לקואליציה אין רוב בוועדה, ולשופטי העליון שחברים בה יש זכות וטו על מינויים לבית המשפט העליון.

שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים קודם בצורה המהירה ביותר מבין מרכיבי הרפורמה. הצעת החוק בנושא נמצאת כרגע בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה. הוועדה תקיים השבוע ארבעה דיונים להכנת החוק לאישור סופי, ויתכן שניתן יהיה להעלותו להצבעה במליאה כבר בתחילת השבוע הבא. זהו חוק שקל יותר לחוקק אותו בלי תלות בחלקים האחרים של הרפורמה.

בהצעת החוק משולב גם איסור ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, אבל כל עוד לא נקבע הסדר מיוחד לחקיקתם, יהיה קשה להצדיק את איסור הפסילה.

הפער גדול והמינויים הקרובים

הפער בין הצדדים בסוגיית מינוי השופטים גדול. באופוזיציה מתריעים שמינוי שופטים על ידי הקואליציה פוגע בצורה קשה באופיו הדמוקרטי של המשטר בישראל, ויוצר הכפפה בפועל של הרשות השופטת לממשלה. מנגד, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן רואים במינוי שופטים חלק מליבת הרפורמה, ופעם אחר פעם סירבו לפשרות בנושא.

מעבר לסוגיה העקרונית, בקואליציה מעוניינים ספציפית לקבוע את ארבעת המינויים הבאים בבית המשפט העליון, שיתרחשו במהלך כהונת הכנסת הנוכחית. על ידי מינויים אלה מעוניין לוין לשנות את מאזן השופטים המכהנים בבית המשפט העליון, ולתת משקל גדול יותר לשופטים עם השקפה שמרנית, באופן שתואם את תפישת העולם של מפלגות הקואליציה הנוכחית.

הוועדה למינוי שופטים מורכבת כיום מ-9 חברים: 3 שופטי בית המשפט העליון, 2 נציגי לשכת עורכי הדין 2 נציגי הממשלה ו-2 נציגים של הכנסת, שלפי הנהוג אחד מהם חבר אופוזיציה. כלומר, לקואליציה יש שלושה נציגים מתוך 9 חברי ועדה, ומינוי שופטים מתאפשר רק בהסכמה עם גופים נוספים המיוצגים בוועדה. במינוי שופטים לעליון נדרש רוב של 7 חברי ועדה דבר המחייב גיבוש הסכמה רחבה בין הקבוצות השונות.

הצעת ועדת החוקה היא שהוועדה למינוי שופטים תמנה תכלול רוב מובנה לממשלה ולקואליציה, של 5 מתוך 9 חברי הוועדה: שר המשפטים, שני שרים נוספים, ושני חברי כנסת מהקואליציה, אחד מהם יו"ר ועדת החוקה. לצדם יכהנו בה ח"כ מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים בדימוס שייבחרו על ידי שר המשפטים בהסכמת הנשיאה. עוד מוצע שבחירת השופטים תעשה ברוב רגיל, כולל שופטים בבית המשפט העליון (שכיום נבחרים ברוב מיוחס של 7 מתוך 9 חברים).

הצעות הפשרה: 'תיבת נוח' במינויים לעליון או 'נציגים מקצועיים'

כדי להתמודד עם הפער בין הצדדים, הוצגו הצעות שונות להגביר את כוחה של הקואליציה בקביעת מינויים מבלי לתת לה שליטה מלאה במינויים. בין היתר הוצעו:

מינוי בשיטת 'תיבת נוח' – הקואליציה והאופוזיציה ימנו שופטים לבית המשפט העליון במקביל, כך שייווצר איזון בין הקטבים (הוצע במתווה אלבשן)

שימוש בנציגים מקצועיים – נציגים מקצועיים שימונו על ידי הקואליציה וישקפו את עמדתה, אך לא יהיו כפופים לה בצורה ישירה. שאלה משמעותית שעולה בהצעה זו היא  אופן מינויים של אותם נציגים וסיום תפקידם. על פי מתווה הנשיא, הם ימונו על ידי שר המשפטים ונשיא העליון במשותף. על פי מתווה אחר שהוצג על ידי הקואליציה, הם ימונו על ידי שר המשפטים "בהיוועצות" עם נשיאת העליון, מה שמקנה לשר כוח רב יותר בבחירתם. גם בהודעה של פורום קהלת שקראה להתפשרות מסוימת במתווה, הוזכרה הצעה למינוי נציגים מקצועיים בוועדה.

הוראת שעה למינויים הקרובים – הוצע לקבוע בהוראת שעה שהקואליציה תקבע את מינויי השופטים הקרובים, וכך תשנה את מאזן הכוחות בבית המשפט העליון. לאחר מכן תחזור השיטה להיות מאוזנת יותר. אך חריגה זמנית מההסדר מעלה קשיים משפטיים.

יתרון לקואליציה בוועדה, אך מינוי שופטים ברוב מיוחד – לפי הצעה זו, הרכב הוועדה ישונה אבל ידרש רוב גדול יותר בשביל למנות שופטי עליון. כך יצטרכו בקואליציה להשיג את הסכמת חלק מהשופטים או חברי האופוזיציה כדי לאשר מינוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!