דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המורים הפלסטינים ממשיכים לשבות, על אף שנחתם הסכם: "ביזיון והשפלה"

הסתדרות המורים הפלסטינית הכללית, שכפופה לממשלה הפלסטינית, חתמה על הסכם שלפיו שכר המורים יעלה רק ב-5% במרץ, ושאר ההעלאה תלוי בשיפור המצב הכלכלי ברשות | אך תנועת המורים המאוחדת, שדורשת תוספת מיידית של 15%, קראה למורים להמשיך להיאבק

מורות פלסטיניות מפגינות בפתח בית ספר בשכם בדרישה לשיפור תנאי עבודתן (Nasser Ishtayeh / SOPA Images/Sipa USA)
מורות פלסטיניות מפגינות בפתח בית ספר בשכם בדרישה לשיפור תנאי עבודתן (Nasser Ishtayeh / SOPA Images/Sipa USA)
יניב שרון

בית המשפט המנהלי העליון ברשות הפלסטינית חייב בשבוע שעבר את המורים ברשות להפסיק את שביתתם, מכיוון שנחתם איתם הסכם עבודה. בתגובה הודיעה תנועת המורים המאוחדת בגדה המערבית לחבריה שעליהם להישמע להוראות בית המשפט ולהגיע לעבודה, אבל קראה להם לא לעבוד ולשבות בבתי הספר.

הסכם העבודה המדובר נחתם בין הממשלה הפלסטינית, הסתדרות המורים הפלסטינית הכללית ואיגודים נוספים ב-9 במרץ, וקובע תוספת למשכורת של 15%, ש-5% ישולמו במרץ והיתרה תשולם עם שיפור המצב הכלכלי. ההסכם נחתם עם המורים, המהנדסים ואנשי מקצועות הבריאות.

הסתדרות המורים הכללית שחתומה על ההסכם היא ארגון עובדים שפועל בשיתוף פעולה מלא עם ממשלת הרשות הפלסטינית. נגד מדיניותו התארגנה תנועת המורים המאוחדת שמובילה את המאבק.

תנועת המורים דחתה את ההסכם וקראה לו "ביזיון והשפלה". בתנועה קוראים לקיום ההסכם ממאי 2022, שכולל תשלום המשכורות המלאות, תוספת בונוס של 15% והקמת איגוד מקצועי חדש למורים.

הדרישה להקמת איגוד מקצועי חדש הועלתה במחאה על מבנה ארגון המורים הקיים, שמסונף לממשלת הרשות, והנהגתו ממונה ולא נבחרת על ידי המורים. נוסף על כך, לא כל המורים רשאים להתקבל לארגון המורים הרשמי.

עד עתה לא קוימו תנאי ההסכם שנחתם במאי 2022. לפיכך, הכריזה תנועת המורים המאוחדת על שביתה מ-5 בפברואר, והיא נמשכת גם כיום.

שביתת המורים לוותה בשביתות של איגודים מקצועיים נוספים בעקבות תשלום משכורות חלקיות. לטענת הממשלה הפלסטינית, המצוקה התקציבית שהיא נמצאת בה מאחר שממשלת ישראל הפסיקה להעביר לה את כספי המסים, מונעת ממנה את תשלום המשכורות המלאות וקיום תנאי ההסכם.

ערב חתימת ההסכם הנוכחי, ארגנה תנועת המורים הפגנת ענק ברמאללה מול משרדי הממשלה. מורים מכל רחבי הגדה הגיעו להפגנה למרות מחסומי הדרכים שפרשו כוחות הרשות הפלסטינית.

נוסף על הפנייה לבית המשפט, ניסתה הממשלה לשבור את השביתה על ידי ניכוי ימי השביתה משכרם של המורים, איומי העברה ופיטורים, והכנסת מורים מחליפים לבתי הספר המושבתים. למרות צעדים אלה, חלק מכריע מהמורים ברשות תומכים ומשתפים פעולה עם המאבק.

פרופ' אנס עוואד כתב בפוסט בפייסבוק שלמרות קבלת פרסי הצטיינות ויצירתיות מקצועית, הוא ספג עונשים שפוגעים בפרנסתו כשהחליט לממש את זכות האיגוד שלו, והתנגד לכך שמשכורתו לא שולמה במלואה במשך יותר משנה וחצי, אף שזה מקור פרנסתו היחיד.

פרופ' עאמר סלמה התייחס למשבר המורים מול הממשלה: "נראה שהממשלה רצינית בצעדיה ובאיומים, שכן היא מכריזה מלחמה על המורה, ונראה שהמורים נחושים הפעם לא לחזור בלי למלא את כל הדרישות שלהם".

המורה כאמל דנון הדגיש את הצורך להקים ארגון מורים שמסוגל לתבוע את זכויות עובדיו, ודחה את הרעיון של התארגנות תחת סמכותו של ארגון המורים הרשמי.

במקביל פרסמו בשבוע שעבר ארגונים אזרחיים ברשות הפלסטינית קריאה לסיום המשבר בדיאלוג, ופנו לממשלה להפסיק לנקוט אמצעים כוחניים שמלבים את הסכסוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!