דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מערכת המשפט

רוטמן מציע: שני מינויי שופטים לעליון בשליטת הקואליציה, היתר בהסכמה רחבה

לפי ההצעה, תהיה "ועדה ראשית" שתמנה 11 חברים: 3 חברי ועדה יהיו שרים ו-3 ח"כים מהקואליציה, 3 שופטים ו-2 מהאופוזיציה | "ועדה משנית" תמנה את השופטים לערכאות האחרות, עם נציגי שופטים מאותן ערכאות וברוב של 7 או 8 חברים

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, לצד יועמ"ש הוועדה גור בליי ומנהל הוועדה אייל קופמן (צילום: נועם מוסקוביץ' / דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, לצד יועמ"ש הוועדה גור בליי ומנהל הוועדה אייל קופמן (צילום: נועם מוסקוביץ' / דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הציג הערב (ראשון) שינויים בחוק לקביעת הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שכוללים צמצום מסוים בכוחם של נציגי הקואליציה בוועדה ביחס למתווה המקורי שהובילה הקואליציה ועבר בקריאה ראשונה, אך מאפשרים לה למנות שני שופטים לבית המשפט העליון בכל כהונה. במינוי שופטים ביתר הערכאות תידרש הסכמה עם נציגי השופטים או האופוזיציה, ובוועדה יהיו חברים נציגי השופטים מאותן הערכאות.

"אני מציע שמינוי שופטים לבית המשפט העליון יהיה ברוב רגיל של 6 מ-11. אולי מהמינוי השלישי והלאה, הרוב הממנה חייב לכלול נציג מהשופטים ונציג מהאופוזיציה", אמר רוטמן בישיבת ועדת החוקה, "כך מעניקים מענה לחשש שהקואליציה תשתלט על בית המשפט העליון ומצד שני מאפשרת לקואליציה 2 מינויים".

רוטמן הציע ששני המינויים הראשונים של הוועדה לבית המשפט העליון יהיו ברוב רגיל, שיוכל להתבסס רק על חברי הקואליציה בוועדה, והחל מהמינוי השלישי יידרש רוב שיכלול לפחות שופט אחד וחבר כנסת מהאופוזיציה. עם זאת, יש לציין כי לא כל ועדה למינוי שופטים זוכה למנות יותר משני שופטים במהלך תקופת כהונתה, שמקבילה לכהונת הכנסת. הצעה זו אינה משנה את הביקורת המרכזית נגד השינוי, שקובע שהקואליציה תוכל לשלוט במינויים.

שינוי נוסף מהצעת החוק של רוטמן שאושרה בקריאה ראשונה הוא זהות שופטי העליון בוועדה. בהצעה המקורית, מלבד הנשיאה יכהנו בוועדה שני שופטים בדימוס שייבחרו על ידי שר המשפטים בהסכמת הנשיאה. כעת הציע רוטמן שהרכב השופטים בוועדה יישאר כמו היום – שלושה שופטי עליון – הנשיא ושני שופטי עליון שיבחרו ע"י חבר שופטיו.

הצעתו של רוטמן הוצגה בתום יום דיונים ארוך בוועדת החוקה, שעסק בהכנת הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית.

לפי ההצעה של רוטמן, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה, ובמקום 9 חברים כיום יהיו בה 11 חברים, אך בפועל תתפקד כשתי ועדות שבהן חלק מהחברים קבועים וחלק מתחלפים. הוועדה למינוי שופטים לעליון, המכונה "הוועדה הראשית", תדון בכל הנושאים לפתחה של הוועדה ובמינויים לעליון, והרכבה יהיה: 3 שופטים מבית המשפט העליון, בהם הנשיאה; 3 שרים מ-3 סיעות שונות; 3 חברי כנסת מ-3 סיעות שונות מהקואליציה; ו-2 חברי כנסת מסיעות שונות מהאופוזיציה.

לצד אותה ועדה ראשית, תפעל ועדה שממנה שופטים לערכאות אחרות. לפי ההצעה ההרכב יכלול את נשיאת העליון, נשיא של בית משפט מחוזי שנבחר על ידי נשיאי המחוזי, ונשיא של בית משפט שלום שנבחר על ידי נשיאי השלום. הרוב הנדרש בוועדה יהיה 7 מתוך 11, כך שהקואליציה לבדה לא יכולה למנות שופט לשלום או למחוזי. "אפשר לדבר גם על 8", הוסיף רוטמן לנושא זה.

בנושא בתי הדין לעבודה, אמר רוטמן שבוועדה יהיה נשיא בית הדין הארצי לעבודה במקום נשיא השלום, כלומר יהיו חברים בה נשיא העליון, נשיא בתי הדין לעבודה ונשיא מחוזי שייבחר בידי נשיאי מחוזי".

לדברי רוטמן, בנושא העברה מכהונה, יהיה דרוש רוב של 9 מתוך 11, וההעברה תתאפשר גם בשל מצב רפואי וגם בשל עניינים אחרים.

בנושא ייצוג נשים בוועדה הבהיר רוטמן שתהיה אישה אחת מכל אחד מגורמי הוועדה (שופטים, שרים, קואליציה, אופוזיציה), כלומר בוועדה יהיו לפחות 4 חברות מתוך 11. רוטמן קיבל את הצעת חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, ולפיה מהכנסת הבאה שר המשפטים ונשיא העליון לא ייספרו לעניין הייצוג ההולם.

"אני חושב שכל מי שעקב אחרי הדיונים ראה שיש פה ניסיון להניח את הדעת של אנשים שחוששים לחינם. אני מקווה שהרושם מאוד ברור", אמר רוטמן. "יש צורך קריטי בתיקון מערכת המשפט וגיוון ביהמ"ש העליון, והשבת אמון הציבור בו. ההסדרים הללו מטרתם שכמה יותר אנשים בישראל ירגישו שבית המשפט העליון הוא שלהם ולכן הבאנו את הגיוון – הגיוון של הסיעות, גיוון בין קואליציה לבין אופוזיציה וגם את הנושא שאפשר למנות ללא הווטו של השופטים, כפי שהיה כיום.

"לא ניתן לחיות עם מציאות של בית משפט שמחזיק כל כך הרבה סמכויות, שמשכפל עצמו ומייצר לנו שיבוטים של תפיסות עולם. עם כלל ההסדרים הצלחנו לרבע את המעגל, כך שהעם יוכל לבחור את השופטים, אבל מאידך התייחסנו גם לחששות מניצול לרעה של כוח פוליטי מזדמן לשם השתלטות על בית המשפט".

לפי הצעת ועדת החוקה שעברה בקריאה ראשונה, הוועדה למינוי שופטים תמנה 9 חברים ותכלול רוב מובנה לממשלה: שר המשפטים ושני שרים נוספים, שלושה חברי כנסת בהם יו"ר ועדת חוקה, ח"כ נוסף מהקואליציה וח"כ מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים. בחירת שופטים תעשה ברוב רגיל, כולל שופטים בבית המשפט העליון.

הערב צפויים ראשי הקואליציה להתכנס על מנת לדון בהצעות לשינוי החוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!