דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדים נחשפו לקרינה מייננת, רישיון החברה לחומרים רדיואקטיביים נשלל

עובדים בחברת "גבי שואף" נחשפו לקרינה המסוכנת במהלך עבודתם בצילומי רדיוגרפיה | תחקיר העלה כי העובדים היו ללא מכשירים לניטור הקרינה וחלקם אף לא הוכשרו לעבודה מסוג זה

ניטור קרינה רדיואקטיבית. אילוסטרציה (צילום: REUTERS/Kimimasa Mayama/Pool)
ניטור קרינה רדיואקטיבית. אילוסטרציה (צילום: REUTERS/Kimimasa Mayama/Pool)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות אירוע חשיפה של עובדים לקרינה מייננת החליט המשרד להגנת הסביבה לבטל את היתר העיסוק בחומרים רדיואקטיביים של חברת גבי שואף. על רקע המקרה, קיים המשרד יום עיון וחידוד נהלים לכלל החברות בעלות ההיתרים.האירוע התרחש בחודש ינואר האחרון, במסגרת עבודת צילומי רדיוגרפיה (צילום באמצעות קרינה) שביצעו עובדי חברת גבי שואף באתר 'בקעות'. העובדים נחשפו לקרינה בעקבות שימוש לא תקין לכאורה בציוד, שכלל בין היתר חומרים רדיואקטיביים. במשרד להגנת הסביבה ציינו כי ניתן היה למנוע חשיפה זו במידה והעובדים היו מבצעים מדידת קרינה סביב הציוד, כנדרש, והוסיפו כי מדובר בחשיפה שאינה מוצדקת ואינה מבוקרת למקור קרינה מייננת, שהיא בגדר מסרטן וודאי. עוד הדגישו כי ללא קשר למנות החשיפה, הדבר נוגד את הכללים הבין-לאומיים לבטיחות קרינה, הקובעים שעל כל חשיפה לקרינה להיות מוצדקת ומבוקרת היטב.

בתחקיר האירוע שנערך על ידי המשרד התגלה שהעובדים היו ללא תגי קרינה (המודדים את היקף החשיפה של העובדים לקרינה בילתי מייננת), וכן כי לא מנעו את התקלה כנדרש באמצעות הכנסת מקור הקרינה למיגון כנדרש, לא טיפלו בתקלה בזמן אמת על ידי ריחוק ודיווח למשרד. כמו כן, העובדים לא הוכשרו לעבודה מסוג זה, ולאחר גילוי התקלה הובילו את מקור הקרינה ברכבם, כאשר המקור חשוף בתא המטען, בניגוד להוראות ההיתר ותוך חשיפה לקרינה. נוסף על כך, נעשה שימוש במקור רדיואקטיבי שלחברה לא היה היתר עבורו – והוא חזק פי 10 ממה שדווח למשרד.

ממצאי התחקיר העלו כי הנהלת החברה פעלה בניגוד לתנאי ההיתר כאשר לא דיווחה למשרד להגנת הסביבה באופן מיידי, ואף לא טיפלה בתקלה בשטח אלא רק לאחר שהמקור הרדיואקטיבי הועבר מרחק רב ללא מיגון, תוך סיכון נוסף לעובדים, לציבור ולסביבה. זו אינה הפעם הראשונה שהחברה הפרה את תנאי ההיתר וסיכנה את הסביבה, ובמסגרת ביקורות שנתיות שערך המשרד לחברה במהלך השנים עלו תקלות והפרות, בהן דרש המשרד לטפל באופן מיידי. לאור אלו, ולאחר ששקל את הסיכון בהמשך פעילותה של החברה עם חומרים רדיואקטיביים רבי עוצמה, דחה ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד, פרופ' סטליאן גלברג, את בקשת ההשגה של החברה, וקבע כי לא תשוב לקבל את ההיתר לעיסוק בחומרים רדיואקטיביים.

"הפרת תנאים בהיתר לעיסוק בחומרים רדיואקטיביים הובילה לאירוע חמור שבו נחשפו לקרינה מייננת ברמה גבוהה – דבר שסיכן את העובדים, הציבור והסביבה", אמר  פרופ' סטליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה. "אירוע זה מחייב הפסקה מיידית של עיסוק החברה בחומרים רדיואקטיביים. המשרד להגנת הסביבה פועל בכל עת למניעת אירועי חשיפה לציבור, וימשיך לאכוף ככל שיידרש במטרה לשמור על בריאות הציבור". מהמשרד נמסר כי ימשיך לבחון את הנושא ובמידת הצורך יפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותו.

חברת גבי שואף בע"מ, עוסקת בתחום הבדיקות הלא הורסות וניטור מבנים, ומספקת שירותים בתחומים אלה עבור תעשיות המתכת, הכימיה, הביטחון, התעופה, מבנים ותשתיות, איכות הסביבה ואחרות. החברה פועלת מזה למעלה מ-50 שנים ומעסיקה למעלה ממאה טכנאים ומהנדסים בעלי הסמכות לביצוע בדיקות מסוגים מגוונים. רדיוגרפיה הינה שיטת בדיקה לא הרסנית באמצעות מקור קרינה רדיואקטיבית (בתצורת קרני X) לבדיקת חוסר רציפויות בחומר. בדיקה זו משמשת לבחינת טיב ריתוכים, תכולת אלמנטים מבטון, טיב יציקות וחישולים ועוד.

מחברת גבי שואף בע"מ נמסר בתגובה: "החברה מספקת ללקוחותיה, מזה כחמישה עשורים, שירותי רדיוגרפיה באיכות הגבוהה ביותר במדינה, ופועלת בתוך כך בהתאם להוראות הדין ולנהלי הבטיחות. פרטי האירוע הנזכר בכתבה נלמדים בימים אלה על ידי החברה, ובתוך כך גם החלטתו של ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה בעניינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!