דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקנה שמקדם משרד השיכון תקפיץ את דמי ועד הבית של דיירי דיור ציבורי במאות שקלים

תהליכי התחדשות עירונית מקפיצים את תשלום ועד הבית במאות שקלים | תקנה חדשה תפסיק את הפטור מההתייקרות לדיירי דיור ציבורי, שידרשו לשלם מחצית מהסכום החדש | מנכ"ל פורום הדיור הציבורי: "מקבלי קצבאות יאלצו לבחור בין תרופות ומזון לתשלומי ועד בית"

בניין בבת ים שמיועד להתחדשות עירונית (צילום: דוד טברסקי)
בניין בבת ים שמיועד להתחדשות עירונית (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

משרד השיכון מבקש לעדכן את התקנה שאפשרה לדיירי דיור ציבורי, שדירתם עברה שדרוג במסגרת תהליכי התחדשות עירונית, להיות פטורים מהעלאה בתשלומי ועד הבית שלהם, הנגזרים משדרוג הדירות והבניין החדש שלהם.

התקנה המקורית, שחוקקה עוד בשנת 2016, קבעה שהדיירים שדירתם תשודרג במסגרת תהליכיה התחדשות עירונית, יוכלו להמשיך לשלם את אותו סכום של דמי ועד הבית כפי שהיה מקובל בבניינם טרם השדרוג. כעת, משרד השיכון מבקש לבטל את התקנה ולקבוע מחדש שהסכום שיוכל להיגבות מהדיירים יגיע עד לכדי מחצית מהסכום אותו יקבע ועד הבניין החדש.

במידה והתיקון ייושם, מדובר בקפיצה של מאות שקלים בחודש בהוצאות הדיור עבור אותם דיירים המעמידה בסיכון את המשך היכולת שלהם להחזיק בדירה. קריטריוני הזכאות הנוקשים של המשרד, מאפשרים את הזכאות לדיור ציבורי רק לאוכלוסיות שנמצאות בתחתית הסולם החברתי- כלכלי, זו הייתה הסיבה לתקנה המקורית שנועדה לשמור על יכולתם של הדיירים להמשיך להחזיק בדירה החדשה שלהם, למרות העלייה המשמעותית בהוצאות הנלוות בהחזקתה.

בעוד דמי הוועד החודשיים בבניין שיכון ממוצע עומדים כיום על עשרות שקלים בודדים (ולעיתים כלל אינם נגבים) דיירים בבניינים חדשים, המגיעים עד לגובה של 25-30 קומות, משלמים דמי אחזקה לחברות מקצועיות המתמחות בתחזוקת גורדי שחקים הגובות מאות שקלים בחודש.

בדיקת 'דבר' מצאה שמחירי תחזוקה בבניינים חדשים עד עשר קומות נעה סביב 5 שקלים למ"ר, מדובר בהוצאה המינימלית ביותר בתחום תחזוקת המבנים בישראל ולרוב חברות המספקות שירותים בתג מחיר זה נחשבות ללא איכותיות ולא מקובל לשכור את שירותיהן באזורי הביקוש, היכן נמצאות עשרות אלפיי יח"ד של דיור ציבורי המועדות להתחדשות עירונית. תחזוקה בסטנדרט 'איכותי' של גורד שחקים בן מעל ל-20 קומות באזורי הביקוש תעלה בין 7 ל-9 שקלים למ"ר. כלומר בין 500 ל-900 ש"ח לדירת 100 מ"ר ממוצעת.

גם לאחר "ההנחה" שמשרד מבקש להעניק לדיירים, דייר דיור ציבורי ממוצע שדירתו שודרגה יצטרך להוציא מארנקו סכום שנע בין 250 ל-450 שקלים להוצאה שעד כה עלתה לו בממוצע כ-50 שקלים. הקצבה הבסיסית של אם חד הורית לשלושה ילדים עומדת כיום על 578 שח, קצבה מורחבת במידה על 685 שח, כך שיישום התקנה יכול להביא לשחיקה של עד 80% מהקצבה, וזאת בלי להתייחס לכך שהמשרד מבקש שהתקנה תאפשר העלה עתידית נוספת של דמי הוועד, בהתאם לשינויים במדד המחירים.

"מה שאנחנו רואים לנגד עינינו זה עוד צעד לחיסול הדיור הציבורי" אומר ל'דבר' דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי. לפני מספר שבועות חברי הפורום, ביחד עם הסיוע המשפטי, הצליחו לשכנע את בית המשפט השלום בת"א על כך שהאחריות על מימון החזקת המרחב המשותף בבניין שעבר התחדשות עירונית וגרים בו דיירי דיור ציבורי, היא על משרד השיכון ולא על הדיירים, וזאת לאחר שהדיירים פנו לעזרת הפורום לאחר שנקלעו לחובות ועיקולים הקשורות בהוצאות הוועד "פקידי האוצר והשיכון רוצים לשנות את החוק, כך שהדיירים האלה יקרסו תחת תשלומים שהם לא יכולים לשלם, מדובר במקבלי קצבאות שיאלצו לבחור בין תרופות ומזון לתשלומי ועד בית כך שמשמעותה כלפי רבים מהדיירים היא גירוש מהדיור הציבורי".

משרד הרווחה, שאחראי לרווחתן והשמירה על זכויותהן של אוכלוסיות מוחלשות, ובינהם דיירי הדיור הציבורי, הגיב להצעה של משרד השיכון, ודרש שדמי ועד הבית החודשיים שייגבו יהיו במחיר סמלי של לכל היותר 45 שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!