דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
22.4°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.3°אשדוד
  • 19.8°באר שבע
  • 23.9°אילת
  • 21.3°טבריה
  • 14.7°צפת
  • 22.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הכלכלנית הראשית באוצר מזהירה מפני האטה בצמיחה, סמוטריץ': "הדברים יתייצבו לטובה"

בנייר שהוצג בישיבת בכירי המשרד, נכתב כי בשל ההיחלשות במדדים הדמוקרטיים בעקבות הרפורמה המשפטית, קיימת סכנה לירידה בדירוג האשראי ועלייה בפרמיית הסיכון למשקיעים | סמוטריץ': "הדלפת הנייר היא חלק מקמפיין תבהלה שקרי"

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, בצלאל סמוטריץ' שר האוצר (צילומים: דוברות משרד האוצר)
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, בצלאל סמוטריץ' שר האוצר (צילומים: דוברות משרד האוצר)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הרפורמה במערכת המשפט תביא לפגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית, כך לפי נייר עמדה של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שהוצג אתמול (שני) בלילה בדיון של בכירי המשרד. לפי ההערכה שהוצגה, הרפורמה תגרום להאטה של 0.8 נקודות האחוז בצמיחה השנתית, שיסתכמו לאורך חמש שנים באובדן של כ-270 מיליארד שקלים מהתוצר.

בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו, קבל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על כך שנייר העמדה שהוכן לדיונים פנימיים הודלף לתקשורת, ושלל את הטענות על הנזקים הכלכליים: "המטרה של הפרסום המגמתי הזה היא כמובן להשתמש בו כעוד כלי במאבק ברפורמה מצד מתנגדיה".

"גם אם ניכשל חלילה בטווח הקצר בהסברת הרפורמה בעולמות הכלכליים מול קמפיין התבהלה המכוון והענק שמתנהל כאן, סוכנויות הדרוג והבנקים הבינלאומיים, וכך גם אנליסטים בגופי ההשקעה הגדולים, הם מקצועיים ועניינים ויודעים לקרוא נתונים ומספרים. כשהאבק ישקע הם יכירו באמת וישקפו אותה בתחזיות שלהם", כתב סמוטריץ'. "כך שגם אם נחווה רעידה קלה בטווח הקצר כתוצאה מקמפיין התבהלה השקרי, וגם זה כאמור משהו שאנחנו מנהלים ואני מאמין שאפשר בעזרת השם למנוע, לאורך זמן הדברים יתבהרו ויתייצבו לטובה. כשר האוצר שנושא באחריות לכלכלה הישראלית אני לוקח על זה אחריות מלאה ומשוכנע בזה בכל ליבי".

הערכת הנזק הכלכלי בנייר העמדה מתבססת על מחקר שבדק את הקשר בין רמת הדמוקרטיה לפעילות הכלכלית. כותבי הנייר מציינים שבמחקר ישראל מסווגת כדמוקרטיה, ושהידרדרותה במדדים המעריכים את רמת הדמוקרטיה יביאו, על בסיס מחקר זה, לפגיעה כלכלית.

היחלשות המדדים הדמוקרטים והשפעתם על הצמיחה היא אחד מתוך שלושה גורמי סיכון המצוינים בנייר העמדה, לצעד השפעה שלילית על דירוג האשראי של ישראל והחרפת תפיסת הסיכון בשווקים הפיננסיים. פגיעה בדירוג האשראי של ישראל עלולה, לפי המסמך, להביא להתייקרות עלות גיוס החוב הממשלתי ולכן להפחתה בהשקעות הממשלתיות, וכתוצאה מכך להזיק לכלכלה. בפוסט שכתב סמוטריץ', הוא דוחה את הטענה שהרפורמה תביא להידרדרות של ישראל במדדים הדמוקרטים.

הסכנה הנשקפת לדירוג האשראי של ישראל מתבטאת, לפי נייר העמדה, בפרסומים בנושא של חברות הדירוג פיץ' ומודי'ס, לצד התבטאות בתקשורת של חברת הדירוג S&P. מודי'ס פרסמה דו"ח מיוחד בנושא, בו הזהירה ששיפורים בסוגיות פיסקליות עלולים לא להספיק לאור הרעה במדדים של מערכת המשפט והחברה האזרחית. חברת פיץ' התייחסה לנושא כשאישרה מחדש את דירוג האשראי של ישראל ברמה A+ בתחילת החודש.

בנוגע לשווקים הפיננסיים, כותבי הנייר מזהים היחלשות במדדי המניות הישראליים בהשוואה בינלאומית, אותם הם מייחסים להחרפת תפיסת הסיכון של השווקים. לפי הנייר, מדד ת"א 125 ירד ב-6% מתחילת 2023, בהשוואה לעליות שנרשמו במדדי מניות ברחבי העולם. גם את היחלשות השקל כותבי הדו"ח מייחסים לעלייה בפרמיית הסיכון.

עלייה בפרמיית הסיכון אומרת שמשקיעים תופסים שהסיכון הכרוך בהשקעה בישראל גבר, ולכן יידרש צפי תשואה גבוה יותר למשיכת השקעות. בפועל, עלייה כזו תוביל לפגיעה בערכי המניות וירידה בהשקעות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!