דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

אלפים הפגינו בבני ברק, התושבים: "החלטנו שלא יהיו פה רק מלחמות"

צעדה של מתנגדי הרפורמה המשפטית התקיימה בבני ברק, במהלכה נעצרו שני מפגינים | תושבי העיר נערכו לקראת המפגינים: "חשוב שיכירו גם את הצדדים היפים של העיר. אנחנו רוצים לקבל אותם באהבת חינם ואהבת ישראל"

הפגנה בבני ברק נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה בבני ברק נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אלפי מוחים נגד הרפורמה המשפטית, הגיעו הערב (חמישי) לבני ברק. המשטרה מנעה עימותים בין הצדדים, במהלך ההפגנה נעצרו 2 מפגינים ומספר זיקוקים נורו אל עבר הצעדה.

"אנחנו החלטנו שלא יהיה פה רק מלחמות", אומר ל'דבר' לוי יצחק (30) מבני ברק. "עד שהחבר'ה מתל אביב כבר מגיעים כבר לבני ברק, חשוב שיכירו גם את הצדדים היפים של העיר. אנחנו רוצים לקבל אותם באהבת חינם ואהבת ישראל. באנו רק להציע אהבה וטוב, להציע שתיה, וכיבוד. וכל זה לזכות רבי שעיה בן רב משה שהיה דוגל קודם כל בלדאוג לכל יהודי ולהבין מה הוא צריך לפני שבכלל מתחילים לחפש בעיות ולהתווכח".

יעקב, 34, תושב בני ברק, הביע תקווה שלתקשורת יהיה משעמם הערב. "הנוער יצא היום לחופשת בין הזמנים, אז כדי להרחיק אותם מעימותים העיריה ארגנה להם חלוקה של טשולנט בבתי הכנסת, ורדיו כל חי הודיע על הגרלה גדולה עם פרס בקרב מי שישב ללמוד בשעות שמפגינים. עושים מאמץ להרחיק מכאן את הצעירים".

הפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט בבני ברק (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט בבני ברק (צילום: ניצן צבי כהן)

לדבריו, "מי שכן הגיעו לכאן לחפש בעיות זה לא חבר'ה מבני ברק. זה חבר'ה מבחוץ, אנשים של כהנא צדק".

תושבי בני ברק מחלקי טשולנט למוחים (צילום: ניצן צבי כהן)
תושבי בני ברק מחלקי טשולנט למוחים (צילום: ניצן צבי כהן)

מארגני המחאה בבני ברק מסרו כי "בשבועות האחרונים ניצבים חברי הכנסת החרדים בחזית ההפיכה המשטרית, לא פחות מרוטמן ומלוין. נראה שאחרי שנים של סטטוס קוו, ההנהגה החרדית הכריזה עלינו, הציבור הליברלי, מלחמה. על כן, נגיע מחר בהמונינו לבני ברק, העיר שבה גרה מרבית ההנהגה החרדית כדי לומר לה – עד כאן".

הערכות להפגנה בבני ברק (צילום: ניצן צבי כהן)
הערכות להפגנה בבני ברק (צילום: ניצן צבי כהן)

בשבוע שעבר גם כן התקיימה בבני ברק הפגנה, במסגרתה הקימו פעילים ממחאת המילואימניקים מיצג 'לשכת גיוס' מול בניין עיריית בני ברק. יומיים קודם לכן התקיימה אף הפגנה מול ביתו של ח"כ משה גפני מיהדות התורה, במהלכה התפתחו עימותים בין המשטרה למפגיני-נגד חרדים אשר השליכו ביצים וירו זיקוקים.

הכוונה להפגין בעיר החרדית עוררה פולמוס פנימי בקרב ציבור המוחים, כשרבים קראו להימנע מכך.  "ההפגנות בבני ברק זו טעות שאיננה ניואנס, היא פתאלית ועמוקה" כתבה אתמול מנכ"לית אידאה – המרכז לדמוקרטיה ליברלית, בדף הפייסבוק שלה. "המאבק לדמוקרטיה ליברלית בישראל הוא לא מאבק נגד הציבור החרדי, הוא לא מאבק סקטוריאלי, והוא לא מאבק מגזרי. הוא מאבק פוליטי ואידיאולוגי".

לדבריה, "גם אם לא נכנסים כרגע לדיון עומק על הפוטנציאל של הציבור החרדי להיות ציבור דמוקרט-ליברלי (יש כמובן, אם מישהו ינסה), גם אם לא נכנסים כרגע לדיון על העובדה החד משמעית שהציבור החרדי הוא מיעוט שיסבול גם הוא מאוד מתוצאות ההפיכה הזו – האקט של 'שיבוש' בבני ברק הוא איפשהו בין אצבעות בעיניים לבין נביחה על העץ הלא נכון ובכל מקרה הוא הפיכת המאבק בממשלת חורבן למאבק נגד ציבור. אפילו לא נגד מנהיגות של ציבור. מחנה חפץ חיים, שמעוניין להתרחב חייב לשחרר את פוליטיקת הזהויות ההרסנית הזו ולהתקדם לפוליטיקה של שותפויות".

גם תנועת 'עומדים ביחד' הודיעה כי אין בכוונתה לצעוד הערב בבני ברק, והזמינה במגום זאת את חבריה להפגנה נגד הממשלה בכיכר דיזינגוף. "ההפגנה נגד התושבים בבני ברק מוטעית. לכולנו יש אינטרסים משותפים שהממשלה פוגעת בהם" מסרה התנועה.

מוקדם יותר היום התקיים במתחם מרום נווה שברחוב החזון איש ברמת גן, סמוך לבני ברק, אירוע הידברות ביוזמת אנשי המאבק ברפורמה ממקצועות האקדמיה, ההיי-טק והבריאות, תחת הקריאה 'אחים אנחנו' ובנושא השכלה ומלאכה ברוח הרמב"ם.

רבני בני ברק פרסמו הבוקר קריאות בעיתונות החרדית ובפשקווילים, הקוראות לתושבים להתרחק ממוקדי ההפגנות ולא להגרר לעימותים עם המפגינים. "לצערנו נתעוררו אנשים מחוץ לעיר לערוך הפגנות ברחובותינו ולהשמיע ברמה קולם, קול ענות אנכי שומע נגד ציבור שומרי תורה ומצווה ונגד שמירת הצניעות והקדושה"  כתבו רבני העיר בני ברק חיים יצחק אייזיק לנדא, שבח צבי רוזנבלם ומסעוד בן שמעון.

"פונים אנו בזה לציבור כולו, אנשים, נשים וטף: אין להיגרר לעימות איתם כלל! האחריות על כל אחד ואחד מאתנו ולהזהיר גדולים על הקטנים שלא להתקרב למקומות התקהלותם, לא לענות להם מטוב ועד רע ולא להגרר לסביבתם, ובוודאי לא להתווכח עמם. ולא לגרום חלילה לחילול שם שמים". גם ח"כ משה גפני קרא לציבור החרדי בעיר "לא להתייחס למפגינים ולא לשחק לידיהם".

 

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג וצוותו שוחחו בימים האחרונים, וביתר שאת ביממה האחרונה, עם גורמים שונים, בנוגע להפגנה הצפויה בעיר בני ברק; וזאת במטרה למנוע אלימות ולהנמיך את הלהבות ככל שניתן.

 

בין הגורמים עימם עמדו הנשיא וצוותו בקשר היו: ראש העירייה, גורמי האכיפה, נבחרי ציבור, גורמים במחאה, מנהיגי קהילות ומובילי דעת קהל – מכלל גווני הקשת.

 

מבית הנשיא נמסר כי "אין חולק על חשיבותה של זכות ההפגנה והמחאה בהיותה יסוד דמוקרטי בסיסי והכרחי. נשיא המדינה הפציר ומפציר בכולם לגלות אחריות ולהימנע מכל היבט שעלול לעורר שנאת חינם והעמקה של הקרע הקשה שאנו נמצאים בתוכו".

 

הנשיא הדגיש כי דווקא כעת, בפתחה של תקופת החגים המקודשת לכולנו, ודווקא היום בראש חודש ניסן, חשוב לנצל את ההזדמנות לשיח מכבד שיביא לקשב ולהיכרות מעמיקה האחד עם כאביו, פחדיו ודאגותיו של האחר, ועל אחת כמה וכמה להימנע מפגיעה מכלילה בציבור ישראלי שלם, באמונותיו ובאורחות חייו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!