דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גל השריפות

אחרי הלהבות / פיצוי ראשוני לנפגעים: 2,500 ש"ח לאדם; כחלון: "לא לטרטר אותם"

על פי הערכות ראשוניות, הנזק לבתים בחיפה לבד נאמד בלמעלה מחצי מיליארד שקלים. בהתבסס על הנחה כי השרפות נגרמו מהצתות מכוונות, הודיע שר האוצר כי התושבים יפוצו מתוך קרן מס רכוש.

(צילום: דוברות עיריית חיפה)
(צילום: דוברות עיריית חיפה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד האוצר נערכים לפצות את התושבים שבתיהם ורכושם נפגעו בגל השרפות, שכילתה למעלה מ11,000 דונם עד כה. הנזק לבתים בחיפה לבדה נאמד ביותר מחצי מיליארד שקלים, וכ-527 דירות לפחות נמצאו לא ראויות למחייה. השר כחלון הנחה את פקידי משרדו לנהוג ברגישות מרבית בטיפול בתושבים ולא להערים עליהם קשיים נוספים. הממשלה תקיים מחר ישיבת ממשלה מיוחדת בחיפה בבית העירייה.

אתמול (שבת) בערב נפגשו שר האוצר משה כחלון וראש העיר חיפה יונה יהב לישיבת הערכת מצב, יחד עם בכירי משרד האוצר ונציגי העירייה. בפתח הישיבה אמר השר כחלון כי "גם אחרי שהעשן יתפוגג נהיה פה. במהלך השנה אנחנו גובים מסים מהאזרחים כאן – עכשיו הם צריכים אותנו". השר הסתמך על ההערכה שחלק גדול מהשרפות נגרמו כתוצאה מהצתות והודיע כי הוחלט לפצות את התושבים באמצעות קרן מס רכוש. השר פנה לבכירי משרדו וביקש מהם "לפעול על פי סולם הרגישות הגבוה ביותר. אל תתנו להם לטבוע בניירות, לא לשלוח אותם ממשרד למשרד, לא לטרטר אותם. איתנו הם צריכים לבנות את חייהם מחדש. אנחנו נלווה כל אחד ואחת, צעד אחר צעד".

השר תיאר את אחריות האוצר לטיפול בשרפה בשני מעגלים – להקצות את כל התקציבים הנדרשים לכוחות החירום באופן מיידי ולהיערך לפיצוי התושבים.

החורש השרוף מתחת לבתים (צילום: דבר ראשון)
החורש השרוף מתחת לבתים (צילום: דבר ראשון)

עוד הוחלט בישיבה כי אזרחים שעל פי החלטת מהנדס העיר לא יוכלו לשוב לביתם, יקבלו באופן מיידי מהעירייה מענק חד פעמי על סך 2,500 ש"ח לנפש על פי מספר הנפשות במשפחה. במסגרת הדיון דיווחו גורמי הביטחון – המל"ל, רח"ל והמשרד לביטחון פנים כי בשלב זה לא קיימים חסמים תקציביים לניהול האירוע. בנוסף, הוחלט כי לאלו אשר נפגע רכושם במהלך השרפות שהתחוללו בימים האחרונים יגיע שמאי מטעם קרן מס רכוש וייתן הערכת נזק בין אם האזרח מבוטח ובין אם לאו.

התושבים מוזמנים להגיש בקשות מקרן הפיצויים של מס רכוש תעשה באמצעים הבאים:

  • פנייה למוקד הטלפוני של רשות המיסים שמספרו 4954*
  • באמצעות הגשת תביעה באתר רשות המיסים.
  • באמצעות האפליקציה של רשות המיסים.

בשנת 2010, אז התרחש אסון הכרמל, בשרפה שכילתה בין 40,000 ל-50,000 דונם לא הוענק פיצוי ממס רכוש באופן אוטומטי, מפני שלא היה מדובר בפעולות איבה, להן נועדה קרן הפיצויים. עם זאת, נערכו הסדרי פיצוי על בסיס פוליסות ביטוח ופיצויים מן המדינה בעבור מבני הציבור. רק בסוף שנה שעברה הושגה פשרה בין יישובים, בעלי עסקים וחברות ביטוח לבין המדינה, שתשלם 54 מליון ש"ח, בהם יישאו האוצר, רשות הטבע והגנים וקק"ל. לפי נסיבות השרפה הנוכחית, והנזק הרב לרכוש שנגרם ממנה למרות היקפה הקטן יותר, עושה רושם שהפעולה לפיצוי התושבים תצטרך להיות מקיפה ומהירה הרבה יותר.

מועצת התלמידים והנוער הארצית הודיעה אמש כי תקים מאגר בני ובנות נוער מתנדבים לסיוע באזורי השרפה בתחומים שונים שיידרשו. בין התחומים: חלוקת מארזי שי ללוחמי האש, עזרה במרכזים קהילתיים לקליטת אזרחים סיוע בשיפוץ בתים אשר נפגעו מהשרפה. למאגר ניתן להיכנס באמצעות קישור הבא, ומוקד טלפוני של המועצה יצור קשר עם המתנדבים ויקשר בינם לבין הגורמים אשר באמצעותם ניתן להתנדב.

תמונת מצב

על פי דברי יונה יהב בפתח הישיבה אתמול, בחיפה נפגעו 1,574 דירות, כמו גם בית ספר, 2 גנים ומועדונים. הוא ציין כי כי כ-2,600 דונם נשרפו בשטחי העיר. להערכת מהנדסי העיר הנזק לדירות בלבד נאמד בכחצי מיליארד שקלים.

תמונה מהמסוק המשטרתי, בפעילות הכיבוי מעל נטף. (קרדיט: דוברות המשטרה)
תמונה מהמסוק המשטרתי, בפעילות הכיבוי מעל נטף. (קרדיט: דוברות המשטרה)

להערכת הקרן הקיימת לישראל נשרפו בימים האחרונים כ-11,000 דונם יער וחורש טבעי, ב-58 אירועי שרפות יער, מתוכם 7,500 דונם בשרפה הגדולה בהרי ירושלים. ביערות הצפון נשרפו כ-1,000 דונם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!