"הצעות שנכללו בהצעות חוק ההסדרים התאפיינו בחוסר בשלות", היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק, העבירה ביקורת חריפה על חוק ההסדרים. את הדברים כתבה במכתב שהפיצה אתמול (רביעי) לחברי הכנסת, ובו הודיעה על הוצאת נושאים מחוק ההסדרים שצפוי לעבור, יחד עם חוק התקציב, כשתתחדש פעילות הכנסת. פיצול נושאי חקיקה מחוק ההסדרים הוא תוצאה של מו"מ שניהל יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, עם נציגי האוצר, לאור ביקורת חריפה וארוכת שנים של ח"כים, היועצים המשפטיים של הכנסת, ובית המשפט העליון.
המכתב מפרט ביקורת נוקבת על חוק ההסדרים, הטוענת כי עם השנים, פגע החוק ב"מעמדה וכבודה של הכנסת בעקבות חקיקת תיקוני חקיקה משמעותיים שעברו בו". בין השאר, מצוטט השופט חשין מדבריו כשופט בג"ץ: "חוק התכנית הכלכלית וכמוהו חוקי ההסדרים למיניהם – יש בהם כדי לטלטל את המערכת הרחק אל מעבר למידה הראויה. תזוזת יבשות זו שחוק התכנית הכלכלית וחוקי ההסדרים למיניהם הביאו עימהם- העברה דה פקטו של הסמכות המחוקקת לידי הרשות המבצעת- נושאת בכנפיה סיכונים רבים ועצומים".
אפיק הפנתה את תשומת הלב ללוח הזמנים הצפוף בהעברת החוק, שלאור היקפו העצום והתקדימי, 610 עמודים שהצטמצמו לכ-550 לאחר המו"מ עם יו"ר הכנסת, לא ניתן לדון בהם באופן מקיף וראוי. מושב הקיץ של הכנסת ייפתח ב-30 לאפריל, והכנסת תצטרך להעביר את חוקי התקציב וההסדרים עד ל-29 למאי, פרק זמן של חודש, על מנת להימנע מהתפזרותה.
עוד כתבה אפיק, בפירוט הביקורת על חוק ההסדרים, שהעברת מכלול ההסדרים בהצבעה אחת "מונעת מחברי הכנסת מלהצביע ביחס לכל עניין בנפרד". בנוסף על כך, במקרים רבים, ההסדרים המוצעים אינם בשלים, מה שהוביל בעבר לקשיים ביישומם.
במו"מ שניהל יו"ר הכנסת אוחנה עם נציגי משרד האוצר, סוכם על הוצאת 9 נושאים מטיוטת הצעת החוק שפורסמה להערות הציבור. נושאים נוספים מ-7 פרקים מטיוטת החוק, יפוצלו ואם תרצה הממשלה לקדמם, היא תעשה זאת באמצעות חקיקה רגילה.
חוק ההסדרים עובר בצמוד לחוק התקציב, ומהווה דלת אחורית לפקידי האוצר ליישם צעדים תוך הימנעות מהליך החקיקה הנורמטיבי והמקיף, הכולל דיונים בוועדות הכנסת ובמליאה. הוא נולד ב-1985, תחת תקנות לשעת חירום, כחלק מתכנית לבלימת האינפלציה המשתוללת דאז. על אף שמצב חירום זה תם מזמן, חוק ההסדרים השתרש במערכת השלטונית.