דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

המשטרה: "תושב ח'ורה נורה למוות לאחר שחטף נשק משוטר וירה", משפחתו: "לא היווה סכנה"

לפי הודעת המשטרה, מוחמד אל עסיבי בן ה-26 התנפל על שוטר במהלך בידוק סמוך להר הבית, חטף את נשקו וירה | משפחתו ומנהיגים ערבים מאשימים את המשטרה במותו, ודורשים לפרסם את תיעוד האירוע | ועדת המעקב: שביתה בכל היישובים הערביים בארץ מחר (א')

שוטרים בסמוך למסגד אל אקצה לאחר שצעיר ישראלי נורה למוות, לאחר שלטענת המשטרה ניסה לחטוף נשק משוטר (AP Photo/ Mahmoud Illean)
שוטרים בסמוך למסגד אל אקצה לאחר שצעיר ישראלי נורה למוות, לאחר שלטענת המשטרה ניסה לחטוף נשק משוטר (AP Photo/ Mahmoud Illean)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מוחמד אלעסיבי, תושב היישוב ח'ורה שבנגב, נורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה בירושלים הלילה (בין שישי לשבת), לאחר שלטענת המשטרה חטף את נשקו של שוטר וירה. משפחתו של אלעסיבי ומנהיגים בציבור הערבי מאשימים את המשטרה במותו, וביישובים הערביים הוכרזה שביתה כללית מחר (ראשון). במשטרה פרסמו הודעה מפורטת בה נטען ש"מכל הבדיקות והעדויות עד כה עולה כי מדובר בפיגוע ירי שכלל חטיפת נשק משוטר".

הלווייתו של אלעסיבי תיערך מחר. גופתו של אלעסיבי תועבר בצאת השבת לנתיחה במכון לרפואה משפטית, ולבקשת המשפחה תבוצע נתיחה משפטית, והמשפחה תצרף רופא מטעמה לנתיחה.

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הגיע לזירת האירוע ואמר ש"אין ספק שמדובר בפיגוע". עוד אמר שבתאי ש"אסור שהאירוע החריג הזה יעיב על המשך הרמדאן".

התקרית אירעה במהלך תפילות יום שישי השני של חודש רמדאן בהר הבית בהן השתתפו כ-200 אלף בני אדם.

לפי הודעת המשטרה, השוטרים עיכבו את הצעיר לבדיקה סמוך לשער השלשלת, המוליך להר הבית. לטענת המשטרה הוא התנפל על אחד מהם, תקף אותו וניסה לחטוף את נשקו. עוד נטען שהצעיר ביצע ירי בנשק שחטף, אך השוטרים נאבקו עימו ולבסוף ירו בו למוות. במשטרה לא פרסמו תיעוד של האירוע, ואמרו ש"כלל מצלמות האבטחה נבדקו במרחב, ולצערנו הפיגוע עצמו לא תועד במצלמות אבטחה או במצלמות הגוף של השוטרים, שבאותן שניות נאבקו במחבל ופעלו לנטרולו". המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בבדיקת האירוע.

מוחמד אלעסיבי, שנורה על ידי שוטרים סמוך להר הבית (צילום: רשתות חברתיות, סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
מוחמד אלעסיבי, שנורה על ידי שוטרים סמוך להר הבית (צילום: רשתות חברתיות, סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

משפחתו של אלעסיבי האשימה את המשטרה במותו. בני משפחה ששוחחו עם אתר ynet אמרו כי: "רצחו אותו בדם קר. המשטרה משקרת, הוא לא היווה כל סכנה. מדובר באדם מוצלח שלמד רפואה ולא חשב מעולם לפגוע במישהו. ירו לעברו יותר מ-20 כדורים בלי שהחזיק שום דבר. לא יכול להיות שכל השוטרים שהיו שם לא הצליחו לתפוס אותו בלי לירות בו. אנחנו דורשים את צילומי האבטחה, ומקווים שהמשטרה תפרסם אותם ולא תגיד שהייתה תקלה".

מפלגת רע"ם והתנועה האסלאמית האשימו אף הם את המשטרה במותו של אלעסיבי.  בהודעתם נטען שאלעסיבי הגיע לנקודת הבידוק כדי לסייע לצעירה שהותקפה על ידי השוטרים, טענה שמוכחשת בתוקף על ידי המשטרה. בהודעה משותפת כתבו: "מגנים בחריפות את רצח מוחמד אל-עסיבי בידי משטרת הכיבוש, ואת שקר הדיווח המשטרתי שטען כי הצעיר תקף שוטר. כל עדי הראייה מאשרים כי הצעיר היה לא חמוש והגן על אחת הנערות שהותקפו באכזריות. השוטרים יכלו לעצור אותו, אך הם בכוונה הוציאו אותו להורג בשטח."

ועדת המעקב של ערביי ישראל הכריזה על שביתה כללית מחר (ראשון) בכל היישובים הערביים. מוקדם יותר הוכרזה שביתה ביישובים הבדואים בנגב חורה, רהט ותל שבע.

ח"כ יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל) אמר בעקבות הירי: "מה שקרה הלילה במסגד אלאקצא הוא רצח בדם קר של הצעיר מוחמד אלעסיבי שרק לפני שבועיים סיים לימודי רפואה. טענותיה של המשטרה לניסיון פיגוע הן טענות חסרות בסיס ועל המשטרה להציג את התיעוד שברשותה על מנת שהאמת תצא לאור. מה שקרה הוא ביטוי למדיניות מסוכנת של יד קלה על ההדק כלפי האוכלוסייה הערבית מצידה של המשטרה שעליה להיפסק מידית. דרישתנו היא לוועדת חקירה בלתי תלויה. דם ילדינו לא הפקר".

יו"ר רע"ם מנסור עבאס הגיב: "לא מאמין לגרסת המשטרה שאין תיעוד ממצלמות האבטחה. יש כאן ניסיון טיוח והסתרת האמת. לפני שהמשטרה תוציא את דיבתו של האזרח מוחמד אלעסיבי ותקרא לו מחבל, דורש לחקור מיידית ולפרסם את התיעוד המצולם של המקרה המצער של הריגתו של מוחמד אלעסיבי מחורה, סטודנט לרפואה שבא להתפלל במסגד אלאקצא".

במשטרה פרסמו תגובה מפורטת בה טענו בתוקף שאלעסיבי ביצע פיגוע טרור. "מכל הבדיקות והעדויות עד כה עולה כי מדובר בפיגוע ירי שכלל חטיפת נשק משוטר. המחבל התנפל ותקף לפתע את אחד השוטרים שביקש מהחשוד לצאת החוצה, וניסה לחטוף את האקדח המאובטח שהיה על גופו של השוטר. המחבל הצליח לקחת את האקדח ולבצע ירי של שני כדורים עם האקדח של השוטר, זאת תוך כדי מאבק פיזי של השוטר עמו, ירי שבוצע לכיוון שוטרות מג״ב שהיו בסמוך ושלמרבה המזל לא פגע באף שוטר או עובר אורח אחר. בתגובה מהירה של השוטרים שחשו בסכנה לחייהם בוצע ירי לעבר המחבל והוא נוטרל במקום."

על אי פרסום תיעוד מהאירוע אמרו במשטרה: "כלל מצלמות האבטחה נבדקו במרחב ולצערנו הפיגוע עצמו לא תועד במצלמות אבטחה או במצלמות הגוף של השוטרים שבאותן שניות נאבקו במחבל ופעלו לנטרולו. בניגוד לפרסום שגוי באתר ynet ומקומות נוספים – לא כל תא שטח בעיר העתיקה/הר הבית מרושת במצלמות אבטחה. כמו כן הפיגוע לא התרחש בחלק החיצוני של שער השלשלת שהוא אכן מתועד היטב, אלא דווקא בחלק הפנימי ובשטח מת."

כאמור, במשטרה הכחישו בתוקף את הטענה שאלעסיבי הגיע לסייע לאישה שהותקפה על ידי השוטרים: "לא הייתה כל אשה שמעורבות באירוע והמחבל הגיע למקום לבדו אחרי שיצא מהמסגד. בעקבות כך שעורר חשד, תושאל על ידי השוטרים ואז ביצע את הפיגוע".

במשטרה ייחסו לאלעסיבי מניע אפשרי של 'התחזקות דתית': "מחקירת הפיגוע על ידי ימ״ר ירושלים עולה כי המחבל התחזק בתקופה האחרונה מאוד מבחינה דתית. בנוסף מסיבה שטרם התבררה, אחד החשבונות שלו ברשתות החברתיות נמחק לאחר הפיגוע."

עוד ציינו במשטרה ש"מאז האירוע הר הבית שקט, התפילות מתקיימות כסדרן ללא חריגים. לצערנו נבחרי ציבור ואחרים שאינם בקיאים בפרטי האירוע – מנסים להסית נגד המשטרה והשוטרים ברשתות החברתיות תוך פרסום דיסאינפורמציה."

מאוחר יותר פרסמו במשטרה עדויות שוטרים. מ', שוטר מרחב דוד שנאבק עם המחבל לאחר שחטף את נשקו, אמר: ״בזמן שפעלתי יחד עם שוטר נוסף ולוחמות מג"ב שהיו באזור מבוא שער השלשלת, בדקתי את החשוד, שאלתי אותו מהיכן הוא וביקשתי שייצא מהמקום כי זו הייתה שעה שהאזור סגור. הוא התווכח וליוויתי אותו ליציאה. בשלב מסוים, המחבל הסתובב אלי, חטף לי את כלי הנשק שהיה מאובטח והצליח להוציא אותו מהנרתיק וירה מספר כדורים לעבר הלוחמות. הצלחתי בשניות להשתלט עליו, להוציא את כלי הנשק מידיו ונטרלתי אותו יחד עם השוטר הנוסף שהיה איתי. הייתי בטוח שהוא מתכוון לירות בכל השוטרים שפעלו במקום, כי הוא כיוון לעבר הלוחמות וירה לעברן אבל למזלנו הוא לא פגע באף אחד".

י', שוטר מרחב דוד שפעל יחד עם השוטר מ': "בעוד האזור כבר היה סגור, ביקשנו מהחשוד לצאת מהמקום ובאיזשהו שלב הוא שלף את כלי הנשק מהנרתיק של השותף שלי וביצע מספר יריות לכיוון לוחמות מג"ב. השותף שלי הצליח להשתלט עליו ומנע ממנו לכוון את כלי הנשק לעבר השוטרות. ניסיתי להוציא מידו את כלי הנשק של השותף שלי ואז שלפתי את כלי הנשק שלי וביצעתי ירי לעברו עד לנטרולו. הרגשתי סכנה ממשית לחיים של כולנו, אם לא הייתי חותר למגע ויורה בו ומנטרל אותו, הוא היה יורה בי, בשותף שלי ובלוחמות מג"ב".

ל', לוחמת מג״ב שתגברה במקום: "אני והלוחמת הנוספת שהייתה איתי, ראינו את השוטרים בודקים את החשוד. בשלב מסויים ראיתי שהמפגע דחף את השוטר ואז ראיתי שהוא מחזיק בכלי נשק, השוטרים ניסו להוריד לו את כלי הנשק מהיד כשבזמן הזה, המפגע כיוון לעבר הראש שלי את כלי הנשק והסתכלתי ממש לתוך האקדח שהיה מכוון לראשי. בשלב הזה, הצלחתי לזוז לעבר עמוד בטון שהיה במקום יחד עם הלוחמת הנוספת והוא ביצע ירי שלא פגע בנו. דרכתי את כלי הנשק שהיה ברשותי ובאותו הרגע השוטרים הצליחו לנטרל את המפגע וצעקו 'חדל'.  אותו הרגע, חשתי סכנה מוחשית לחיי. זו הייתה המשמרת הראשונה שלי במקום. באותו הרגע לא ממש עיכלתי שהיה מכוון אקדח לראשי ושהשוטרים הכחולים הצליחו להשתלט על המפגע ולהזיז לו את היד על מנת שלא יפגע בי".

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן ציין לאחר הפיגוע: "אני מגבה את השוטרים והלוחמות שלנו, שפעלו כפי שמצופה מהם במצב של סכנת חיים. חטיפת נשק משוטר וביצוע ירי לעבר שוטרים, לצד כל הממצאים והעדויות שבידנו עד כאן, מעלים כי נשקפה סכנה ממשית ומיידית לחייהם, ותגובתם המהירה היא שמנעה מצב של שוטר פצוע או הרוג חלילה. החקירה נמשכת ואנו נמשיך להגיב בנחישות לכל איום על חיי שוטרים או אזרחים."

בזיכרון של החברה הבדואית בנגב, מותו של אלעסיבי מתחבר לאירוע מלפני חמש שנים בו אדם חף מפשע נורה על ידי המשטרה – מותו של יעקוב אבו אלקיעאן מירי שוטרים ב-2017, במהלך פינוי הכפר הבלתי מוכר אום אל חיראן. מיד לאחר מותו, במשטרה פרסמו הודעות שייחסו לו כוונות לבצע פיגוע, על אף שבסופו של דבר התברר שמותו נגרם עקב טעות של השוטרים בשטח. אירוע נוסף, שאירע בעיר העתיקה בירושלים, הוא מותו מירי שוטרים של איאד אל חלאק ב-2020, צעיר ערבי עם מוגבלות, שנחשד כמחבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!